Onderhuids borrelde er al een tijdje veel onrust in Frankrijk. Op een bepaald moment, zo rond november vorig jaar, werd er een grens overschreden en waren daar ineens de gele hesjes.
Ik heb het gehad met de dictatuur van Macron, zegt één van hen in onderstaande documentaire van RT.
Al vele weken gaan ze massaal de straat op om te protesteren tegen de huidige machthebbers. Volgens de gele hesjes is er veel onrecht in Frankrijk: de rijken worden steeds rijker en de doorsnee Fransman wordt steeds verder uitgeknepen.
Uniek fenomeen
In de documentaire zie je onder meer Priscillia Ludosky, die een petitie online zette uit protest tegen de groene taks die diesel en benzine duurder had gemaakt.
Het bleek het begin te zijn van een uniek fenomeen: een spontaan protest dat niet links, niet rechts is en dat zonder bemoeienis van politieke partijen en vakbonden aanzwol tot orkaankracht.
De petitie werd in korte tijd ruim één miljoen keer ondertekend.
Ontzettend boos
Ook komt Ghislain Coutard voorbij. Hij stelde voor om reflecterende hesjes te gaan dragen als symbool.
Verder komt Jerome Rodrigues aan het woord. Hij werd het gezicht van de beweging nadat hij deels blind raakte door een rubberen kogel.
Het drietal legt uit waarom de gewone Fransen zo ontzettend boos zijn.
Bekijk de documentaire hieronder:
[RT]
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Rechtbank verbiedt zwarte lijst artsen waar Jaap van Dissel op stond
Extract van Chinese boom lost alcoholproblemen op
Is dit ET? Raadsel van korte radioflitsen neemt bijzondere wending
UFO-files Pentagon vrijgegeven: wat verbergen ze echt?
‘Episch plan’ IMF laat schulden verdwijnen en onttroont bankiers
Zo wordt ons coronabeleid gemaakt: ‘verzin maar wat argumenten’ om mensen onder de duim te houden
Groep natuurkundigen in tijdschrift: “Twin Towers én WTC7 opgeblazen met explosieven”
Natuurkundige presenteert ‘nieuw bewijs voor theorie dat Marsbeschaving werd uitgeroeid door atoombom’
IC-artsen in brandbrief: ‘Iedereen denkt dat de zorg nu op springen staat door corona. Niets is minder waar’