In 2019 hadden we in Nederland opeens een stikstofcrisis. Politici pleitten voor het halveren van de veestapel, meer dan 18.000 bouwprojecten werden stilgelegd en de maximumsnelheid op snelwegen werd verlaagd naar 100 kilometer per uur. Men baseerde zich hierbij op cijfers die zijn verzameld door het RIVM.
Onderzoeker Evert Mouw heeft die cijfers nu beoordeeld op geschiktheid voor beleidsvorming.
Niet altijd juist én niet volledig
Hij heeft onder andere de brondata vergeleken met andere gegevens.
De conclusie van Mouw? De emissiegegevens van het RIVM zijn niet altijd juist én niet volledig.
Zo is de uitstoot van de industrie niet goed in beeld en ontbreken vergunningen vaak. Daarnaast zijn militaire vliegvelden helemaal niet in de emissiegegevens terug te vinden. De hele luchtvaartsector is niet goed in beeld.
De gegevens kennen bovendien grote onzekerheden. Ook ontbreekt goede transparantie.
Niet geschikt voor goed beleid
“De emissiegegevens zijn niet geschikt voor goed beleid, zeker lokaal niet,” aldus Mouw. “Dit heeft maatschappelijke gevolgen.”
“Sectoren die wel volledig opgenomen zijn in de emissieregistratie lopen het risico onevenredig hard getroffen te worden door beleidsmaatregelen,” vervolgt hij.
Mouw benadrukt dat natuurbeleid gebaseerd dreigt te worden op onjuiste aannames.
Onevenwichtige informatie
Verder kan de uitruil van ammoniak door stikstofoxide nadelig uitwerken voor de volksgezondheid.
“De maatschappelijke discussie, nu grote politieke keuzes gemaakt moeten worden, dreigt op basis van onevenwichtige informatie gevoerd te worden,” concludeert Mouw.
Lees hier het volledige rapport en verspreidt het zoveel mogelijk.
Israëlisch-Palestijns conflict eenzijdig belicht (video)
NS verdiende in de oorlog miljoenen aan jodentransporten
Wybren van Haga woedend over paniek-lockdown: ‘Dit is misdadig’
Finland bereidt zich voor op uiteenvallen eurozone
Arts legt uit waarom vaccinatiepaspoorten gevaarlijk zijn
Baron Baretzky: start onderzoek naar nepvideo’s van UFO’s
“CIA houdt informatie achter over vlucht MH370”
Welk mysterieus bedrijf bepaalt al 95 jaar lang de goudprijs?
‘Hoe kan het dat het koningshuis zo actief de WEF-agenda promoot? Walgelijk!’