Pepsi gaat de light-varianten van cola in de Verenigde Staten vervangen. Amerikanen drinken nu nog aspartaam in hun Diet Pepsi, maar na de zomer wordt dat sucralose, ook wel bekend als Splenda.
De reden voor de wijziging is de sterke terugloop in de verkoop van light-frisdranken. Volgens Pepsi heeft aspartaam een slechte naam gekregen en is dat de belangrijkste reden van de dalende populariteit.
Ook concurrent en marktleider Coca-Cola verkoopt minder cola met zoetstoffen, hoewel dat bedrijf geen plannen heeft om te stoppen met aspartaam. In de afgelopen drie maanden werd alleen al 20 procent minder verkocht.
Diabetes
De nationale gezondheidsdienst stelt dat aspartaam veilig is, maar Amerikaanse consumenten denken daar anders over. Sucralose heeft geen last van een negatief imago. De wijziging wordt alleen in de VS doorgevoerd en niet in andere landen.
Onderzoekers van het Israëlische Weizmann Instituut zeiden vorig jaar dat zoetjes, lightproducten en caloriearme drankjes sneller leiden tot stofwisselingsafwijkingen, waaronder diabetes. Dit bleek uit onderzoek van het blad Nature na testen bij mensen en muizen. De kans op diabetes wordt vergroot doordat de zogenaamde lightproducten meer suiker aanmaken in het bloed.
[HLN]
Media geven toe: corona grijpt om zich heen in gebieden met hoge vaccinatiegraad
EenVandaag waarschuwt dat het aantal complotaanhangers nog steeds doorgroeit
Er zwerven mogelijk honderden buitenaardse objecten door ons zonnestelsel. Dit kunnen ze ons vertellen
Leven we in de Matrix?
10 Unieke tips om voorgoed af te rekenen met vliegangst
Univé betrapt op wegpoetsen van kritiek
Italië: 4 keer meer doden door Pfizer-prik dan AstraZeneca
OM heeft nog altijd geen besluit genomen over massa-aangifte tegen Hugo de Jonge: ‘Is het tijd voor actie?’
Brein achter bloedbad op strand Tunesië woont in duur huis in Londen en krijgt 70.000 euro aan uitkeringen