Als kinderen biologische groenten en biologisch fruit eten, neemt de hoeveelheid pesticiden in hun lijf drastisch af. Dat hebben wetenschappers van de Universiteit van Californië in Berkeley ontdekt.
De meeste organofosforpesticiden mogen niet meer in en rond het huis worden gebruikt, maar worden nog altijd op grote schaal over gewassen gesproeid. Voor boeren kunnen ze in hoge doses dodelijk zijn.
Tijdens het onderzoek werden 40 kinderen uit Californië gevolgd. De kinderen aten vier dagen lang normaal voedsel, zeven dagen biologisch voedsel en vervolgens weer vijf dagen normaal voedsel.
Ongeveer 72 procent van de urinemonsters, die dagelijks werden verzameld, bleek pesticiden te bevatten. Op het moment dat kinderen biologisch voedsel begonnen te eten, daalden de waarden van de zes meest voorkomende pesticiden met 50 procent. Het gehalte van een veel gebruikte herbicide daalde daarnaast met een kwart.
“Er is bewijs dat je door voeding wordt blootgesteld aan pesticiden,” zei hoofdonderzoeker Asa Bradman. “Je kunt deze blootstelling terugdringen door te kiezen voor biologisch voedsel.”
Het onderzoek is gepubliceerd in het oktobernummer van Environmental Health Perspectives.
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






‘Complotdenkers’ moeten het weer ontgelden in de Volkskrant
Het alternatieve scheppingsverhaal van de mensheid en de occulte wortels van het nazi-rijk
Terwijl veel Nederlanders nauwelijks nog kunnen rondkomen maakt het kabinet MILJARDEN naar Oekraïne over
Kippenvel-beelden uit Londen: ‘VRIJHEID! VRIJHEID!’
Tadzjiekse burgemeester bevestigt leven op andere planeten
Vrijdag ontsnapte Europa ternauwernood aan een black-out
De nieuwe kapitein van je schip
Dictator Pechtold is het lachertje van de Nederlandse politiek geworden. Columnist haalt hard uit naar D66-voorman
Boeren bezetten Brussel: ‘Het wordt iconisch’