Suiker in producten als cola, ketchup, granenrepen en koekjes veroorzaakt mogelijk borstkanker, zo waarschuwen wetenschappers. Het suikerrijke westerse dieet verhoogt de kans op borstkanker en uitzaaiingen in de longen, zo blijkt uit een nieuwe studie waarover de Britse Daily Telegraph bericht.
Bij muizen die voedsel met veel sacharose kregen, groeiden tumoren sneller en traden uitzaaiingen op. De onderzoekers ontdekten ook dat fructose in tafelsuiker en glucose-fructosestroop in een reeks voedselproducten en drankjes mogelijk de drijvende kracht achter de ziekte zijn.
Wetenschappers van de Universiteit van Texas gaven muizen vier verschillende diëten. Dertig procent van de muizen die zetmeelrijk voedsel kregen, had na zes maanden tumoren. Bij liefst 50 tot 58 procent van de muizen die een suikerrijk dieet kregen werd borstkanker geconstateerd.
Alomtegenwoordig
Bij de muizen die voedsel kregen dat rijk was aan sacharose of fructose werden bovendien meer uitzaaiingen geconstateerd dan bij de knaagdieren die zetmeelrijke voeding kregen.
Eén van de auteurs van de studie, professor Lorenzo Cohen, zei: “We hebben vastgesteld dat fructose, dat in tafelsuiker en glucose-fructosestroop zit en alomtegenwoordig is in ons voedselsysteem, verantwoordelijk was voor longuitzaaiingen en de aanmaak van 12-HETE in borsttumoren.”
Eerste studie
Volgens coauteur dr. Peiying Yang is dit de eerste studie die kijkt naar het directe effect van suikerconsumptie op de ontwikkeling van borstkanker.
“Bij muizen leidde een hoeveelheid sacharose die vergelijkbaar is met de hoeveelheid in westerse diëten tot een toename van de tumorgroei en uitzaaiingen,” voegde ze toe. De studie is verschenen in Cancer Research.
De gemiddelde Nederlander consumeert 44 kilogram suiker per jaar. De toegenomen consumptie van gesuikerde drankjes wordt algemeen gezien als de veroorzaker van obesitas, hartziekte en kanker.
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Dit is alles wat je moet weten over de ‘onverklaarbare’ piek in plotselinge sterfte
Fotograaf maakt foto’s van lege parkeerplaats bij vaccinatiecentrum, wordt belaagd door beveiligers
Arts: Verenigde Naties bereiden verontrustende machtsgreep voor
Vitamine C werkt tegen het coronavirus, zegt expert. “20 procent minder kans op overlijden”
Nubiërs aan de Nijl: In Noord-Afrika staan nog veel meer piramides
De mensheid is nooit alleen geweest op aarde. UFO-expert Erich von Däniken blikt na 50 jaar terug
AIVD maakt zich ‘grote zorgen’ over complotdenkers: ‘Rutte & co beginnen het steeds heter te krijgen’
Minister De Jonge sluit deal voor miljoenen coronavaccins na gulle donaties Bill Gates. Toeval?
Mensen zijn het zat om continu uitgemaakt te worden voor racist. Hoe de politieke klasse en royals de massa demoniseren