Natuur en Milieu

Studie: Elektrische auto verre van klimaatvriendelijk. ‘Grote misrekening’

Help ons door deze info met iederen die je kent op je social netwerk te delen!
Er is helaas geen gesproken versie van dit artikel beschikbaar

In Duitsland is de elektrische auto ‘verre van klimaatvriendelijk’, onthult nieuwssite Business Insider. De elektriciteit die in Duitsland wordt opgewekt, is grotendeels afkomstig uit kolencentrales.

Daarnaast moeten benodigde materialen ergens uit de grond worden gehaald en zijn er enorme hoeveelheden energie nodig voor de productie van de accu’s. Het gevolg is dat het heel lang duurt voordat een elektrische auto onderaan de streep minder CO2 uitstoot dan een auto met een verbrandingsmotor.

---Lees verder na dit advertentieblokje---
https://www.ninefornews.nl/wp-content/uploads/2025/04/NFN-donatie-banner.png

Dat alles staat nog los van andere nadelen zoals lange laadtijden, hoge aanschafprijs en een kleine actieradius.

Onjuiste aannames

De bewering dat elektrische auto’s het klimaat beschermen, is gebaseerd op ‘een grote misrekening’, aldus het Institut für Weltwirtschaft (IfW). Ulrich Schmidt van dit IfW heeft een onderzoek uitgevoerd waaruit blijkt dat elektrische auto’s klimaatverandering juist verergeren.

Dit heeft vooral te maken met de Duitse energiemix, die grotendeels bestaat uit steenkool. Beweringen dat elektrische auto’s schoon zijn, zijn gebaseerd op onjuiste aannames, aldus Schmidt.

Volle 100 procent

Hij stelt: “Een volledige overstap op elektrisch rijden doet de vraag naar elektriciteit alleen al in de Duitse autosector met ongeveer 20 procent stijgen. Er moet in dat geval meer elektriciteit opgewekt worden uit fossiele brandstoffen.”

“Je elektrische auto rijdt voor de volle 100 procent op elektriciteit opgewekt uit fossiele brandstoffen, in dit geval steenkool. Dit betekent dat elektrische auto’s niet bijdragen aan klimaatbescherming, maar global warming juist verergeren.”

Dit zal volgens hem zo blijven zolang het aandeel fossiele brandstoffen in de energiemix groter is dan 20 procent. Business Insider wijst erop dat zelfs de Europese Commissie schat dat de energiemix in 2050 nog voor ongeveer 40 procent uit fossiele brandstoffen bestaat.

[Business Insider]

5 1 stem
Artikel waardering

Interessant

Vind je deze info waardevol?
Deel het met vrienden op je Socials!
+
Meld je aan op onze gratis PUSH meldingen
Aanmelden
?
+
Volg ons op ons gratis Telegram kanaal
Volg Ons
?
+
Steun ons met een vrijwillige bijdrage
Doneer
?

Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.
Aanmelden
Laat het mij weten wanneer er
guest

10 Reacties
Oudste
Nieuwste Meeste stemmen
Inline Reacties
Alle reacties zien
sjake
sjake
5 jaren geleden

Over een aantal jaar kun je voor een prikkie een tesla aanschaffen,je zult alleen rond 15000€ voor een accu moeten betalen van een tesla van 10 jaar oud.

PREDATOR
PREDATOR
5 jaren geleden

Misrekeningen genoeg hier in het land…Wanneer word er eens wat aangedaan en wanneer word er een misrekening gemaakt in ons voordeel???
juist…En maar betalen….hun misrekeningen en terug krijgen hoo maar..Ik zeg …..DIESEL

Driek
Driek
5 jaren geleden

Populistische kletspraat.
https://www.knack.be/nieuws/wereld/duitsland-haalde-vorig-jaar-meer-stroom-uit-groene-energie-dan-uit-kolencentrales/article-normal-1414019.html.amp
En er worden nog steeds veel zonnepanelen en windmolens geplaatst in Duitsland.

Verder vergeet je het belangrijkste voordeel van elektrische auto’s: de lucht in (binnen) steden wordt aanzienlijk schoner en dat is fijn voor de mensen die er wonen.

Er is – inderdaad – nog veel fossiele energie nodig, maar dat kan veel schoner opgewekt worden dan in een benzinemotor.

Nu de grondstoffen nog op een nette manier winnen, dan blijven de kinderen ‘daar’ ook gezond.

Rayoflight
Rayoflight
5 jaren geleden

Lijkt me dat er eerst een betere batterij moet uitgevonden en dat dan de eletrische auto echt een alternatief wordt.

Brickshooter
Brickshooter
5 jaren geleden

Die accu’s zijn echt belachelijk. Als je elektrisch wilt rijden dan doe je dat op waterstof via de zogenaamde brandstofcel. Dat was in 2001 al goed mogelijk (zie necar bv). Ik zie echt aan alle kanten iets dat niet anders dan het kwaad beschreven kan worden wat erop uit lijkt te zijn om alles te verwoesten. Biobrandstof wat dan gewoon bomenkap blijkt te zijn. Windmolens die maar een beperkt aantal jaar mee gaan en dan vervangen moeten worden welke tevens het merendeel vd tijd stil staan en niet ingezet worden om bv waterstof op te wekken (laatst een fragment over vaste waterstof, uitzending terug gekeken hebben ze dat deel eruit geknipt maar het potje met vaste waterstof stond wel gewoon op tafel). Zonnepaneel parken die ook niet lang mee gaan waarbij je je ook moet realiseren hoe inefficient die dingen zijn nog geen 25% van de energie die ze opvangen wordt daadwerkelijk omgezet in elektriciteit en dan heb je ook nog al het transport verlies. Waar zijn de thorium reactoren, toegang tot goedkope energie moet ook kapot want ja dat speelt “te veel mensen hè” in de hand etc…

Ricky Tjin
Ricky Tjin
4 jaren geleden

Elektrische auto’s rijden twee keer zo vaak schade als brandstofauto’s en ook is het duurder om die schade te herstellen. Dat vertaalt zich in hogere premies voor elektrische auto’s. https://www.businessinsider.nl/elektrische-auto-verzekering-premie-vergelijken-juli-2020/.

Back to top button
10
0
We lezen graag je reactie!x