Natuur en Milieu

Waarom u beter een diesel kunt kopen in plaats van een elektrische auto als u groen wilt rijden

Help door dit artikel met iedereen op je socials te delen!
Er is helaas geen gesproken versie van dit artikel beschikbaar

De ADAC, de Duitse evenknie van de ANWB, publiceerde in oktober vorig jaar een onderzoek waaruit blijkt dat een auto op aardgas minder CO2 uitstoot dan een elektrische auto.

Begin dit jaar schreef de Belgische publieke omroep VRT dat juist de elektrische auto ‘het beste is voor het klimaat’.

Hoe kan dit?

Veel kleiner dan gedacht

In de realiteit blijkt het CO2-voordeel van stekkerauto’s veel kleiner te zijn dan gedacht.

Bij 100 procent groene elektriciteit is de totale CO2-uitstoot van drie elektrische auto’s gelijk aan die van één diesel. Bij stroom uit het stopcontact staan drie elektrische auto’s voor twéé diesels.

Dat komt omdat je niet alleen naar de uitstoot via de uitlaat moet kijken, maar ook naar de uitstoot via de energiecentrale en de uitstoot bij de bouw.

Diesel is beter

De Nederlandse energiemix is relatief ongunstig.

De Nederlander die het klimaat wil ontzien, kan daarom waarschijnlijk beter een diesel dan een elektrische auto kopen, stelt cultureel antropoloog en algemeen econoom Paul Hekkens in een stuk voor Wynia’s Week.

Vroeger bevatte de uitstoot van een diesel ongeveer een miljoen deeltjes fijnstof per kubieke centimeter.

Nu is dat nog maar 1500 deeltjes, wat nog minder is dan de concentratie in de buitenlucht.

Onneembare hindernis

Daarmee veroorzaken diesels minder fijnstof dan auto’s op groene stroom, stelt Hekkens.

De overheid doet er goed aan de komende jaren de aankoop van nieuwe kleine diesels te stimuleren, zegt hij.

Voor politici die categorisch denken (elektrisch = goed, diesel = fout) is die gedachtegang echter een onneembare hindernis, verzucht Hekkens.

[Syp Wynia]

0 0 stemmen
Beoordeel dit artikel

Interessant

Vind je deze info interessant?
Klik hieronder en deel het op je Socials!
+
Meld je aan op onze gratis PUSH meldingen
Aanmelden
?
+
Volg ons op ons gratis Telegram kanaal
Volg Ons
?
+
Steun ons met een vrijwillige bijdrage
Doneer
?

Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.
guest
21 Reacties
Oudste
Nieuwste Meeste stemmen
Inline Reacties
Alle reacties zien
salvar
salvar
2 jaren geleden

stel je voor iemand met een plank voor de kop van pakweg een meter of meer dik en denk dan aan rutte, de groenen, d666 en de klimaatgekken en als die plank ook nog van eikenhout is weet je dat je daar moeilijk doorheen komt.
er komt nog bij dat ze totaal niet luisteren.

IIS
IIS
2 jaren geleden

Graag genuanceerd reageren op de Links-kapitalistische klimaatfascisten, anders komen de gewapende Romeinen, die de billen dicht knijpen voor de middeleeuwsdenkende Ali Baba’s en hun rovers, maar jouw bleekhoofd wel een lesje durven leren.

https://youtu.be/E7xqqk6nybg

(Bron: BOUblog)

Willem
Willem
2 jaren geleden

Waarom denk je dat ze diesel elk jaar zwaarder belasten ? Gaat deze slechte mensen echt niet om het milieu . Straks is heel Europa afhankelijk van stroom en stroom heb je nodig om dan de auto,s te kunnen laten rijden .

Stroom en macht , macht en geld , kortom een monopoli positie , ons financieel afhankelijk maken en ons dan tot op het bot toe uit buiten en het is al begonnen de prijzen voor groene stroom in Duitsland schieten al omhoog

Was dat nou net de officiele reden waarom wij geen goedkoop gas van Poetin mogen hebben !!

Herman de Graaf
Herman de Graaf
2 jaren geleden

Zo bedrogen als we nu uitkomen met elektrisch autorijden, komen we binnenkort ook uit met het gebruik van windenergie en zonnepanelen.
Die groene lobby breekt ons zuur op.

Back to top button
Waarom Doneren?

Grote adverteerders, zoals Google, Microsoft, Taboola en anderen wilden steeds meer bepalen wat wij wel en niet op onze site plaatsten. Zij zijn onmiskenbaar verbonden aan de elite die ziekmakende censuur toepast. Om die reden hebben wij alle samenwerking met dat soort criminele adverteerders per direct gestopt.

Om te kunnen blijven bestaan hebben wij financiële hulp nodig van de lezer. NineForNews is er vóór jou. Zonder jouw steun is er geen NineForNews.

Help ons financieel met een vrijwillige bijdrage, zodat we je kunnen blijven informeren over dingen die op social media en de mainstream media zwaar gecensureerd worden.

Help ons! Help jezelf! En help je medemens! Doe nu een vrijwillige bijdrage.

Waarom Telegram?

Overheidscorruptie wordt steeds erger. Websites en domeinen worden in beslag genomen, omdat de criminele regering geen tegengeluid duldt.

Ons Telegram kanaal staat los van onze websites. Daar krijg je een overzicht van onze berichten, ook als we 'ineens' verdwijnen en met een andere nieuwe domeinnaam/website terugkomen.

Blijf onafhankelijk! Weet ons altijd te vinden! Abonneer je nu gratis en vrijblijvend op ons telegramkanaal.

Waarom Pushmeldingen?

Facebook en Twitter censureren steeds meer. Het nieuws dat NineForNews brengt wordt steeds vaker door ze geblokkeerd.

Met pushmeldingen informeren we je rechtstreeks, zonder risico op deze censuur.

21
0
We lezen graag je reactie!x