Kunstmatige zoetstoffen zoals zoetjes zijn helemaal niet goed voor je. Volgens het tijdschrift ORTHOmagazine veroorzaken ze veranderingen in de darmflora met glucose-intolerantie en overgewicht tot gevolg.
Kunstmatige zoetstoffen als sacharine en aspartaam zijn erg populair. Per hoofd van de bevolking drinken we ieder jaar 30 liter light-frisdrank. Dan zijn er nog de zoetjes die in de koffie en thee gaan en vele andere voedingsmiddelen die kunstmatig gezoet worden, van jam tot chips.
Dat alles met het doel niet aan te komen of zelfs af te vallen. Bij dat doel worden door ORTHOmagazine grote vraagtekens geplaatst.
Het tijdschrift haalt internationale studies aan die laten zien dat kunstmatige zoetstoffen een averechts effect hebben en juist de glucose-intolerantie bevorderen. Bij glucose-intolerantie is er sprake van een verstoorde glucosehuishouding, het lichaam reageert minder goed op insuline. Vaak is het een voorbode van diabetes type 2.
Stevia
Overgewicht en glucose-intolerantie zijn twee handen op één buik. Uit onderzoek blijkt dat de samenstelling van de darmflora hierbij een cruciale rol speelt. Onderzoekers zijn al langer op zoek naar bewijs voor de zoetjes-paradox van de wereldwijde epidemie van overgewicht en obesitas. Ondanks het massale gebruik van kunstmatige zoetstoffen is er geen sprake van het afnemen van gewicht.
Studies met de natuurlijke zoetstof stevia tonen juist een omgekeerd effect aan: de glucosetolerantie neemt toe. De behoefte aan zoet is aangeleerd. Kiezen tussen suiker en kunstmatige zoetstoffen is als het kiezen uit twee kwaden. Het beste advies is om steeds minder zoet te eten en te drinken.
[ORTHO]
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Mist in je hoofd? Hoe THC-olie de communicatie tussen je hersencellen weer op scherp zet
Advocaat spant kort geding aan om nieuwe lockdown: ‘See you in court, Hugo de Jonge’
Raadslid fel tegen globalistische plannen: ‘Stokpaardje van elitaire club die weinig op heeft met gewone mensen’
“Niet Rusland, maar Amerikaanse inlichtingendiensten zaten achter hack bij Democraten”
‘CO2-neutrale’ zeiljacht van Greta Thunberg verbruikte meer brandstof dan vliegtuig. Spaanse krant legt leugens bloot
‘Sensationele stukken’ weerspreken conclusies JIT over MH17-ramp. Bekijk ze hier
Buitenaardsen ‘gaven oud-vlieginspecteur informatie over tijdreizen’
Iconische dansje van Sigrid Kaag was ‘volkomen geënsceneerd’
Politicoloog Kees van der Pijl: dit zit er achter de (fictieve) militaire dreiging waar de NAVO ons voor waarschuwt