Mensen die zalm, walnoten en chiazaad eten hebben meer kans om darmkanker te overleven, zo blijkt uit nieuw onderzoek.
Deze voedselproducten zitten namelijk vol omega 3-vetzuren en die voorkomen dat dodelijke tumoren zich door het lichaam kunnen verspreiden.
Als ze in het lichaam worden afgebroken, komen er moleculen vrij die kankercellen gelijk aanvallen, zeggen wetenschappers.
Uniek
Het onderzoek, dat gepubliceerd is door de Universiteit van Aberdeen, is uniek omdat het voor het eerst een link legt tussen dergelijk voedsel en darmkanker.
De onderzoekers keken naar de invloed van omega 3- en omega 6-vetzuren in onder meer kip, eieren en noten op 650 darmkankerpatiënten.
De tumoren die de patiënten hadden bleken zich minder te hebben verspreid. Het onderzoek is gepubliceerd in het British Journal of Cancer.
Weinig bekend
Vóór deze nieuwe studie was er nog relatief weinig bekend over de gezondheidseffecten van omega 3- en omega 6-vetzuren op kanker.
“We wisten hiervoor nog niet dat er een relatie bestond tussen deze enzymen en de overlevingskansen van kankerpatiënten,” zei hoofdonderzoeker Graeme Murray.
“De moleculen die vrijkomen bij de afbraak van omega 3 voorkomen dat tumoren zich verspreiden,” voegde hij toe.
Meer bewijs
Dit nieuwe onderzoek is nog meer bewijs dat omega 3-vetzuren belangrijke gezondheidseffecten hebben, aldus voedseldeskundige Fiona Hunter.
Darmkanker kan ontstaan in alle delen van de dikke darm. Ongeveer 75 procent ontstaat in de laatste delen van de darm.
Ongeveer een derde van alle tumoren in de dikke darm ontstaat in het allerlaatste deel: de endeldarm.
[Abdn]
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Ruim 10.000 sterfgevallen gemeld bij EMA na coronaprik, Nederland bijna koploper
“We worden omgekocht”: CIA betaalt westerse media om feiten te verdraaien
Er waren meerdere schutters. Man die in de kamer naast Stephen Paddock verbleef spreekt zich uit
Waarom sproeien ze in vredesnaam? (video)
‘Monsanto sproeit chemtrails om gigantische spiegel te maken’
World Economic Forum opent Global Government-centrum in Oekraïne
Lees en huiver: Israël vindt ‘kwijtgeraakte’ overeenkomsten met Pfizer terug en dit staat er in
Buitenaards Leven
Rutte zit op een berg geld, maar deelt het niet met jou. Hoe onze premier de boel bedondert