Mensen die iedere dag light frisdrank consumeren hebben drie keer zoveel kans op dementie, zo blijkt uit een nieuwe studie.
Als je frisdrank met kunstmatige zoetstoffen drinkt loop je ook meer risico op een beroerte.
Onder andere is gebleken dat kunstmatige zoetstoffen ongewenste effecten hebben op de bloedvaten, waardoor ze beschadigen en verstopt raken.
Aspartaam
Wetenschappers van de Universiteit van Boston volgden zeven jaar lang de eetgewoonten van meer dan 4000 mensen.
Ze ontdekten dat mensen die tenminste één drankje met kunstmatige zoetstoffen per dag dronken 2,9 keer meer kans op Alzheimer en drie keer meer kans op een beroerte hadden.
Kunstmatige zoetstoffen als aspartaam (E951) en sacharine (E954) beschadigen de bloedvaten, met een hogere kans op een beroerte en dementie als gevolg.
Water
Totdat we meer weten moeten mensen voorzichtig zijn met drankjes die kunstmatige zoetstoffen bevatten, aldus professor Rachel Johnson.
“We raden mensen aan om water of andere drankjes zonder toegevoegde zoetmakers te drinken,” voegde ze toe.
“Aangezien mensen vaak dranken met kunstmatige zoetstoffen nuttigen is het belangrijk om hier meer onderzoek naar te doen,” zei coauteur Matthew Pase.
Slechter geheugen
Hoewel er geen link werd gevonden tussen gesuikerde drankjes en de twee aandoeningen, zeggen de wetenschappers dat je die ook het beste kunt laten staan.
De onderzoekers associeerden de consumptie van suikerrijke drankjes, waaronder fruitsap, met een slechter geheugen en kleinere hersenvolumes.
De studie is verschenen in het tijdschrift Stroke.
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Jurist: ‘De ziekenhuizen zijn leeg, er gebeurt niets. Er is geen ramp’
Kuipers bevestigt hier dat hij elke maatregel die hij zou willen gebruiken alsnog kan invoeren
Man na twee bijna-doodervaringen: “De dood is slechts het begin, niet het eind”
PVV-leider Wilders geconfronteerd: ‘Waarom zat je deze week braaf te klappen in de plenaire zaal voor Zelensky?’
Specialist komt ineens overledenen tegen met ‘stroperig donkerblauw tot zwart’ bloed. Wat is de oorzaak?
Foto’s mysterieuze lichtstralen op Mars maken veel los
Beurzen storten wereldwijd in: ‘Het tijdstip waarop dit gebeurt is niet gebaseerd op toeval’
Area 51 beschikt over ‘geheimen die beschermd moeten worden’, waarschuwt deze generaal
Pfizer-directeur heeft coronavaccin van Pfizer nog niet genomen: ‘Erg verdacht’