Dagelijks kort de zon in gaan remt de groei van darmtumoren. Dat ontdekten onderzoekers van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) door muizen aan UV-straling bloot te stellen.
Dat de sterfte aan darmkanker lager is in landen met veel zonuren was al bekend, maar dat de blootstelling aan zonlicht darmtumoren zou kunnen remmen, was nog niet bewezen. Een onderzoeksgroep onder leiding van dr. Frank de Gruijl en dr. Els Robanus bewees dat nu wel door onderzoek te doen naar muizen die dankzij een mutatie in het APC-gen ‘spontaan’ darmkanker ontwikkelden.
Een deel van de muizen werd geschoren en zes weken na de geboorte dagelijks aan een matige dosering UV-straling blootgesteld, waarbij hun vitamine D-niveau sterk steeg zonder dat ze verbrandden. Een ander deel kreeg tijdens dezelfde periode vitamine D toegediend via het dieet. Een controlegroep kreeg geen vitamine D en geen hoogtezon.
Zowel bij de muizen die vitamine D binnenkregen via het dieet als bij de muizen die onder de hoogtezon gingen, werd de groei van de darmtumoren geremd. “Daarmee hebben we aangetoond dat er zeer waarschijnlijk een oorzakelijk verband bestaat tussen de blootstelling aan UV-straling en een verlaagd risico op darmkanker,” aldus De Gruijl.
De hoogtezon had echter meer effect dan de vitamine D, ontdekten de onderzoekers. “Behalve dat de tumoren van muizen die met UV werden bestraald niet zo hard groeiden, werden ze veel minder vaak kwaadaardig,” vertelt De Gruijl.
Het beschermende effect van zonlicht is blijkbaar niet alleen aan vitamine D toe te schrijven. De Gruijl: “Het is bekend dat er onder invloed van UV in zonlicht ook ontstekingsremmende signaalstoffen vrijkomen. Maar we moeten aanvullend onderzoek doen om erachter te komen of zonlicht andere stoffen doet vrijkomen die met de ontwikkeling van darmkanker te maken hebben.”
Het wetenschappelijke artikel is online verschenen in het International Journal of Cancer.
[LUMC]
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






WikiLeaks: Ontslag Flynn gevolg van ‘destabilisatiecampagne’ media, Democraten en spionnen
Heftig nieuws uit Oekraïne: bevindt zich onder dit industriegebied een geheime NAVO-basis met een biolab?
Geen risico: gezondheidsclaims planten en kruiden toegestaan
Conferentie over manipulatie door Hollywood
Grote bluf: Hoe de rol die cholesterol speelt bij hart- en vaatziekten al jaren sterk wordt overdreven
‘Unieke gebeurtenis’: 1000 jaar oude ‘lichamen van aliens’ getoond in Mexicaanse Congres
Oversterfte schiet pijlsnel omhoog: ‘Zo’n extreme stijging is nog nooit vertoond’
Gideon van Meijeren fysiek belaagd, zo reageert het Openbaar Ministerie
Inuit-oudsten in brief aan NASA: “Aardas is verschoven”