Europese en Zuid-Amerikaanse onderzoekers hebben aangetoond dat aardbeien de verspreiding van borstkankercellen voorkomen.
Uit eerder onderzoek is al gebleken dat het eten van 10 tot 15 aardbeien per dag helpt tegen ontstekingen en het cholesterol verlaagt.
Een nieuwe studie die is gepubliceerd in het tijdschrift Scientific Reports laat nu zien dat het fruit borstkanker kan voorkomen en zelfs bestrijden.
Fenolen
“We hebben voor het eerst aangetoond dat aardbeienextract, dat rijk is aan fenolen, de uitzaaiing van borstkanker kan voorkomen,” zei coauteur Maurizio Battino van de Università Politecnica delle Marche in Italië.
Zeer agressieve tumorcellen werden behandeld met verschillende concentraties van een extract van het aardbeiras Alba. De cellen konden zich vervolgens niet meer delen en verspreiden.
Het extract stimuleerde bovendien de expressie van het gen Htatip2, dat uitzaaiing bij borstkankerpatiënten tegengaat.
Flink afgenomen
Muizen werden verdeeld in twee groepen. De ene groep kreeg normaal voedsel, de andere groep een dieet dat verrijkt was met aardbeienextract.
Een maand later werden alle muizen geïnjecteerd met borstkankercellen. Het extract bleek ervoor te zorgen dat de kankercellen zich niet konden verspreiden naar gezond weefsel.
“We zagen ook dat het gewicht en de omvang van de tumoren flink waren afgenomen,” aldus Battino.
Mensen
De onderzoekers benadrukken dat verder onderzoek nodig zal zijn om te kijken of bij mensen dezelfde positieve effecten optreden.
Om jezelf te beschermen tegen kanker adviseren ze in ieder geval veel fruit en groenten te eten, waaronder aardbeien.
[SINC]
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






NineForNews-jaaroverzicht 2014: De hoogtepunten
PvdA-coryfee ligt wakker van ‘NSB-populisme’ in Nederland: ‘Ik vind de tijd waarin wij leven heel bedreigend’
Wilt u ook geen proefkonijn zijn van 5G? Help dan nu mee om deze actie tot een nog groter succes te maken
Ontdekking dat heelal veel sneller uitdijt dan gedacht druist in tegen theorie van Einstein
Roep om onderzoek naar Nederlandse media na BBC-schandaal: ‘Hoogste tijd voor de downfall van de reguliere media’
Farmabedrijven verwikkeld in race om turbokankers te behandelen, iedereen wil graantje meepikken
Hoe voorkom je dat je dichtgroeit tijdens de Coronacrisis?
Kijk: ‘Absoluut legendarische speech’ van premier Fico: hij geeft de NAVO, EU en Soros er flink van langs
Archeologen doen opzienbarende ontdekking in Ethiopië. Leefden hier ooit reuzen?