Homepagina » Mens en Dier » We worden allemaal geboren als creatief genie. Dit is hoe school onze creativiteit doodt
We worden allemaal geboren als creatief genie. Dit is hoe school onze creativiteit doodt

We worden allemaal geboren als creatief genie. Dit is hoe school onze creativiteit doodt

De scholen zijn weer begonnen. Voor veel scholieren brak maandag na een vakantie van zes weken de eerste schooldag aan. Maar is school wel zo goed voor je?

De NASA ontwikkelde een creativiteitstest voor medewerkers van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie, maar de test werd uiteindelijk gebruikt voor schoolkinderen. De resultaten waren ronduit schokkend.

De NASA vroeg dr. George Land en Beth Jarman om een test te ontwikkelen waaruit moest blijken hoe creatief de raketwetenschappers van het ruimteagentschap waren.

De wetenschappers wilden vervolgens weten waar die creativiteit vandaan kwam en lieten de test maken door 1600 kinderen van vier en vijf jaar.

Buitengewoon goed

Tijdens de test werd onder meer gekeken hoe goed mensen in staat zijn om nieuwe, andere en innovatieve oplossingen te bedenken voor problemen.

Zo’n 98 procent van de kinderen bleek daar buitengewoon goed in te zijn.

De wetenschappers waren zo onder de indruk dat ze de kinderen vijf jaar later, toen ze 10 jaar oud waren, nog eens lieten testen. Het percentage bleek te zijn gedaald naar 30 procent.

Toen de kinderen op 15-jarige leeftijd nog eens werden getest, was nog maar 12 procent in staat om nieuwe en innovatieve ideeën te bedenken.

Dom

En hoeveel volwassenen staan na hun schoolperiode nog in contact met hun creatieve genie? Slechts twee procent.

Het onderwijssysteem maakt ons letterlijk dom.

De reden hiervoor is niet moeilijk te begrijpen. School is een instituut dat historisch gezien wordt gebruikt om aan de wensen van de heersende klasse te voldoen, niet die van het volk.

Om ervoor te zorgen dat de zogenoemde elite in luxe kan blijven leven moeten kinderen dom worden gemaakt en gehersenspoeld zodat ze het roofzuchtige systeem van kunstmatige schaarsheid, oneindige uitbuiting en onophoudelijke oorlogen accepteren en zelfs dienen.

Versneller

De tests hebben laten zien dat het brein op twee verschillende manieren kan worden gebruikt om te denken.

Je hebt enerzijds divergent denken, dat gericht is op het voorstellingsvermogen en gebruikt wordt om nieuwe mogelijkheden te bedenken.

De andere vorm is convergent denken, waarbij je oordeelt, een beslissing neemt, iets test, bekritiseert of evalueert.

Divergent denken werkt als een versneller, terwijl bij convergent denken de rem wordt ingetrapt.

Bestrijden

Als je op school nieuwe ideeën bedenkt krijg je vaak gelijk te horen: ‘Dat hebben we al eerder geprobeerd’, ‘Dat is een dom idee’ of ‘Dat gaat niet werken’.

“Als we in het brein kijken zien we dat neuronen elkaar continu bestrijden en de kracht van het brein doen afnemen omdat we constant oordelen, bekritiseren en censureren,” zei Land.

“Als we vanuit angst werken, gebruiken we een kleiner deel van ons brein, maar als we ons creatieve denken gebruiken, licht het helemaal op,” vervolgde hij.

Hij daagt ons uit weer op zoek te gaan naar de persoon die we waren toen we vijf jaar oud waren.

[Gaia]
0 0 stemmen
Beoordeel dit artikel
+
Meld je aan op onze GRATIS NineForNews PUSH meldingen
Aanmelden
+
Volg ons GRATIS NineForNews Telegram kanaal
Volgen

Over Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.
guest
14 Reacties
Oudste
Nieuwste Meeste stemmen
Inline Reacties
Alle reacties zien
Bas van Schie
Bas van Schie
2 jaren geleden

Domme mensen zijn de grootste slachtoffers.

Christgalactic
Christgalactic
2 jaren geleden

Aangaande mijn schoolervaring merk ik wel op dat niet iedereen daar uit angst zou werken! En vandaag de dag heeft met een breed gamma aan diversiteit inzake scholen. Het zou dus op zich al een oordeel zijn om alle scholen over dezelfde kam te scheren. Zelf probeer ik schaken te initiëren op de scholen. Wat ik wel opmerk is dat leerlingen niet horen krijgen wat “leven” in zijn essentie betekent. De video ” thrive” is dan ook een aanrader voor de leerlingen.

Elise
Elise
2 jaren geleden

Mooi onderzoek, als het maar niet opgelost gaat worden met een onderhuids chipje.

Eksegese
Eksegese
2 jaren geleden

En nu we dat weten, wat gaan we doen met die kennis ? Laat me raden : helemaal niets !!!! We gaan gewoon door, sturen onze kinderen zonder morren gewoon naar diezelfde brein vernietigende instituten die enkel en alleen de Zionisten ten dienste zijn. Mensen zijn zo ver heen dat ze niet meer willen weten hoe het ook anders zou kunnen.. Ons gemak dient de zionisten.

x

Check Also

world economic forum

World Economic Forum schetst dystopisch toekomstbeeld: ‘Zo kan ons leven er binnenkort uitzien’

Het World Economic Forum heeft een nieuw ...

jonge

Plan De Jonge ‘voor medische apartheid’ kan niet op veel steun rekenen bij ouders

’s Ochtends bij jezelf een test afnemen, ...

Waarom Pushmeldingen?

Facebook en Twitter censureren steeds meer. Het nieuws dat NineForNews brengt wordt steeds vaker door ze geblokkeerd.

Met pushmeldingen informeren we je rechtstreeks, zonder risico op deze censuur.

Waarom Telegram?

Overheidscorruptie wordt steeds erger. Websites en domeinen worden in beslag genomen, omdat de criminele regering geen tegengeluid duldt.

Ons Telegram kanaal staat los van onze websites. Daar krijg je een overzicht van onze berichten, ook als we 'ineens' verdwijnen en met een andere nieuwe domeinnaam/website terugkomen.

Blijf onafhankelijk! Weet ons altijd te vinden! Abonneer je nu gratis en vrijblijvend op ons telegramkanaal.

Stuur jouw ideeBedenk een idee, kreet of one-liner voor op onze producten.

Elke maand kiezen we de beste, leukste of meest originele inzending. En als dat jouw inzending is, win je een T-shirt met jouw idee erop!

14
0
We lezen graag je reactie!x