Autofabrikanten moeten open en eerlijk zijn over de uitstoot die de productie van een elektrische auto veroorzaakt, zegt Polestar. De Chinees-Zweedse fabrikant stelt dat mensen soms te makkelijk denken over de impact van elektrisch rijden.
Je hoort vaak dat elektrische auto’s geen CO2 uitstoten als ze rijden en in die zin dus schoner zijn dan auto’s met een verbrandingsmotor. Aan de hand van een voorbeeld laat Polestar zien dat een elektrische auto niet per definitie schoner is dan een auto met een verbrandingsmotor.
Pas na bijna 80.000 kilometer schoner
In het voorbeeld vergelijken de Zweden hun eigen Polestar 2 met een Volvo XC40. Bij het winnen van de grondstoffen voor de elektrische auto wordt 1,7 keer zoveel CO2 uitgestoten. Dat heeft vooral te maken met de materialen die nodig zijn voor de accu. Zo zorgt de XC40 bij de productie voor een uitstoot van 14 ton CO2, terwijl een Polestar 2 tot ruim 20 ton komt.
Bij een gemiddelde energiemix in Europa is de Polestar pas na bijna 80.000 kilometer schoner dan de Volvo. En zelfs als je 100 procent groene stroom ‘tankt’, stoot de Polestar onderaan de streep pas na 50.000 kilometer minder CO2 uit dan de XC40.
[Autoweek]








Amerikaanse troepen ‘redden’ IS-terroristen in Afghanistan. Taliban komt met onthullende verklaring
Hooggeplaatste militair: ‘iets’ ter grootte van voetbalveld in oceaan ging 300 kilometer per uur
Schrijfster biedt kijkje in schimmige wereld van de vrijmetselarij: loge in Amersfoort verzweeg 17 moorden
Britse professor ‘heeft bewijs voor bestaan van elfen’
Oud-burgemeester Londen: “Hitler wilde Joden niet ombrengen, maar de zionisten deporteren”
Contact met ‘planeet 2’ van Aldebaran
‘Definitief’ bewijs dat WTC7 op 9/11 niet is ingestort door brand. Universiteit publiceert langverwachte studie
Klokkenluider: overheid is ’tussenpersoon’ in enorme kindersmokkeloperatie
Minister De Jonge spreekt zichzelf tegen. Hoe menselijk is hij nu echt?