Natuur en Milieu

Elektrische auto zorgt ook voor veel CO2, geeft Polestar toe

Help mee door deze info met vrienden op je social netwerk te delen!
Er is helaas geen gesproken versie van dit artikel beschikbaar

Autofabrikanten moeten open en eerlijk zijn over de uitstoot die de productie van een elektrische auto veroorzaakt, zegt Polestar. De Chinees-Zweedse fabrikant stelt dat mensen soms te makkelijk denken over de impact van elektrisch rijden.

Je hoort vaak dat elektrische auto’s geen CO2 uitstoten als ze rijden en in die zin dus schoner zijn dan auto’s met een verbrandingsmotor. Aan de hand van een voorbeeld laat Polestar zien dat een elektrische auto niet per definitie schoner is dan een auto met een verbrandingsmotor.

---Lees verder na dit advertentieblokje---
https://www.ninefornews.nl/wp-content/uploads/2025/10/nfn-donatie-2.png
Pas na bijna 80.000 kilometer schoner

In het voorbeeld vergelijken de Zweden hun eigen Polestar 2 met een Volvo XC40. Bij het winnen van de grondstoffen voor de elektrische auto wordt 1,7 keer zoveel CO2 uitgestoten. Dat heeft vooral te maken met de materialen die nodig zijn voor de accu. Zo zorgt de XC40 bij de productie voor een uitstoot van 14 ton CO2, terwijl een Polestar 2 tot ruim 20 ton komt.

Bij een gemiddelde energiemix in Europa is de Polestar pas na bijna 80.000 kilometer schoner dan de Volvo. En zelfs als je 100 procent groene stroom ‘tankt’, stoot de Polestar onderaan de streep pas na 50.000 kilometer minder CO2 uit dan de XC40.

[Autoweek]

Interessant

Vind je dit artikel interessant?
Klik hieronder en deel het op je Socials!
+
Meld je aan op onze gratis PUSH meldingen
Aanmelden
?
+
Volg ons op ons gratis Telegram kanaal
Volg Ons
?
+
Steun ons met een vrijwillige bijdrage
Doneer
?
4.7 15 stemmen
Artikel waardering

Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.
Aanmelden
Laat het mij weten wanneer er
guest

29 Reacties
Oudste
Nieuwste Meeste stemmen
Inline Reacties
Alle reacties zien
rrr
rrr
5 jaren geleden

100% groene stroom is een illusie. Verstoken van biomassa wordt ook tot “groen” gerekend, terwijl de biomassacentrales ( “crematoriums van het microleven”) op termijn aanzienlijk meer CO2 uitstoten dan een conventionele centrale. Met het kappen van bossen ontneem je de natuur in de toekomst de opname van CO2 en de directe biomassa uit bioafval etc. is uiterst waardevol als voedingsbron voor het bestaande en nieuwe leven in de natuur. Ook met de transport van biomassa wordt veel CO2 uitgestoten. In een land als Nederland zal een elektrische auto nooit minder CO2 uitstoten als dan een moderne auto op fossiele brandstoffen. ( Nederland scoort zeer slecht met 449 gram CO2 per opgewekte kWh ).

Gekke Henkie
Gekke Henkie
5 jaren geleden

Er zijn andere onderzoeken waar men spreek over een break-even van 600.000 km, mede door alle accu ellende en de restproducten waar men geen raad mee weet.

Groene stroom is de grootste onzin en een kolen/gas centrale heeft ook uitstoot.

Daarnaast is het hele CO2 verhaal de grootse waanzin. CO2 is nodig om alles te laten groeien en zorgt indirect ook daardoor voor genoeg zuurstof voor de mens.

Dus weer een positief accu-bak verhaal van een slager die zijn eigen vleesch keurt.

Willem
Willem
5 jaren geleden

De elektrische auto is waarschijnlijk net zo,n grote leugen als de hele klimaat zwendel .

Het is niet schoner en je rijd er ook niet langer mee .

Waarom drukken ze dit er dan zo snel doorheen ? binnen 10 jaar willen ze alles elektrisch hebben kom je dan niet automatisch bij agenda 2030 uit ?

Elektrische auto,s zitten vol met computers , we zijn daardoor veel makkelijker te traceren en af te luisteren . Als de zelfrijdende auto massaal wordt geadopteerd dan worden we net als ons huisdier aan de ketting gelegd , want gemuilkorfd dat waren we al …. CONTROLE is waar het allemaal om draait .

berry
berry
5 jaren geleden

Het is ook totale onwetendheid van beleidsmakers, men laat zich alles voorkauwen door belanghebbende organisaties zoals b.v. Urgenda. Verder willen ze niet een buitenbeentje zijn, is nogal schadelijk voor de toekomstige mooie baan in Brussel oid. Met andere woorden, we worden geregeerd door lieden die niet het beste met u voor hebben maar alleen met zichzelf.

Tony
Tony
5 jaren geleden

Het succes van de elektrische auto is dat je politici alles kunt wijs maken. Wanneer zij zich voor iets inzetten, moeten zij gedegen onderzoek doen. Maar dat is allemaal te moeilijk. Als je maar goed kunt praten, kun je mensen alles wijsmaken.

Het is net zo als met het Coronavirus dat niet bestaat. Mensen die onderzoek hebben gedaan en met daadwerkelijke feiten komen worden aan de kant gezet en niet gehoord. Dan spelen er achter de schermen dus heel andere belangen mee en laten politici zich gebruiken. Zo worden wij als mens op vele fronten voor de gek gehouden.

Als je dan weet dat de 1e auto’s (eind 1800, begin 1900) al op waterstof reden, dan zegt dat genoeg. Door de fossiele brandstoffen en de lobby, lees de macht van het geld en zijn belangen, die daar achter zat, is de waterstofauto verdwenen. Zou waterstof auto’s weer in mode komen, dan valt er voor de regering niets aan te verdienen. Dat zal de echte reden zijn waarom daar niet op wordt ingezet.

Het grote probleem wordt straks alle onbruikbare accu’s van de elektrische auto’s. Dan krijgen wij hetzelfde probleem, waarschijnlijk nog groter, dan die van de overbodige wieken van de windmolens. En de overheid blijft het elektrisch auto rijden maar (belastingtechnisch) stimuleren.

Voor mensen die lange afstanden rijden, beroepsverkeer, e.d.is elektrisch rijden heel maal niet economisch en praktisch onmogelijk. Diesel voertuigen zullen dus altijd benodigd zijn. Inzetten op schonere, effectieve en rendabele verbranding (ook voor benzine motoren) is dan ook de oplossing.

karel
karel
5 jaren geleden

En dan het volgende punt. Een auto met verbrandingsmotor gaat makkelijk 20 jaar of langer mee, dat zie ik bij een ev niet zo maar gebeuren. Dus is de milieubelasting veel zwaarder.

exegese
exegese
5 jaren geleden

Alles waar gewone mensen al lang achter waren via het zogenaamde nep nieuws, te weten : windmolens en zonnepanelen zijn alles behalve milieuvriendelijk en hebben ons al een gigantische berg geld gekost en gaan nog veel meer kosten. Elektrische auto’s zijn ook alles behalve milieuvriendelijk en brandgevaarlijk bovendien maar hebben de rijken onder ons enorm veel geld bespaard, geen wegenbelasting en geen accijns op brandstof en subsidie op de koop toe. Terwijl de gewone man financieel gezien noodgedwongen met zijn oude vehicle moest blijven rijden en geconfronteerd met extra heffingen bovendien, vanwege zogenaamde vervuilend gedrag.

Alles wat lang geleden al tot ons kwam door zogenaamd nep nieuws wordt nu schoorvoetend erkend als waarheid. Weer een bewijs dat onze regeringen inclusief de hele media verrot zijn tot op het bot en nodig vervangen dient te worden door mensen met een geweten en een integere inborst !

Ron
Ron
5 jaren geleden

Geen 15% is groen al de rest is valselijk groen gemaakte elektriciteit en dit bij firmas die beweren 100% groene stroom te verkopen
Gewoon dikke vette leugenaars gesteund door de staat die niet ingrijpt op het verspreiden van bedrieglijke reclame. Durf je daarna de recyclage kosten en het deel niet recycleerbare materialen rekenen komt men al vlug uit op 500 000 km. Fijn stof door het hogere gewicht wordt ook niet meegerekend. De geweldige berg afval van de niet recycleerbare molenwieken en zonnepanelen en wat is dan het verhaal van GROEN. KEIHARDE LEUGENS. In België hebben we niet eens laadpalen laat staan een elektriciteitsnet dat deze stromen kunnen verwerken.

Akkafietje
Akkafietje
4 jaren geleden

In principe rijdt je overdag en laad s’nachts.
S’nachts is er nauwelijks wind, laat staan zonneschijn

jacob
jacob
4 jaren geleden

De waarheid over vulkaan-uitstoot van CO2 wordt verzwegen en verwijderd. Iets om over na te denken.

Bart
Bart
4 jaren geleden

En zo wordt de betalende burger maar weer “BEDONDERD” waar hij bijstaat

Johan Alphons M. De Kuijper
Johan Alphons M. De Kuijper
3 jaren geleden

Vandaag de dag is aardgas en kernenergie officieel ook groene stroom.
Het rekensommetje mag dus opnieuw (nu al)

Johnny
Johnny
3 jaren geleden

Haha, 80 kM denk veel minder, de accu moet aan het einde nog gerecycled worden hoeveel CO2? Recycling van auto’s met verbrandingsmotor is eenvoudiger!

FEM
FEM
3 jaren geleden

Full electric cars zijn de meest ECOLOGISCH vervuilende troep die er rond rijdt.
Daarnaast zijn het ook de ethisch de minst verantwoorde voertuigen door de weerzinwekkende kinderslavenarbeid en milieuverwoesting die gemoeid is met het winnen van de zeldzame aardse mineralen nodig voor de batterij productie.

GEERTVB
GEERTVB
3 jaren geleden

De accu kunnen voor 99% gerecycleerd worden, zo word geclaimd.
Hoeveel CO2 uitstoot is er op langere termijn?

OptimaForma
OptimaForma
3 jaren geleden

Ik maak 100.000km dus ik vind die 50k maar peanuts. Als de accu’s ietsje beter worden nodig is het klaar met fossiel. En, elke dag die stoffen inademende, is dat geen verlies. Het mag nog veel groener

Kees
Kees
3 jaren geleden

Het grootste probleem voor mensen is “ HET WILLEN NADENKEN

Back to top button
29
0
We lezen graag je reactie!x