
Tussen de mainstream media en het volk gaapt een bijna onoverbrugbaar ravijn. Elk jaar wordt in de media bij de herdenking van bijvoorbeeld de aanslagen in New York of de eerste maanlanding vooral de nadruk gelegd op het ontkrachten van complottheorieën.
Dat terwijl de overgrote meerderheid van de bevolking inmiddels niet meer gelooft in de officiële verhalen over deze wereldveranderende gebeurtenissen.
Al van jongs af aan krijg je elke dag sprookjesverhalen voorgeschoteld die je op den duur ook daadwerkelijk gaat geloven. En nee, ik heb het hier niet over Sinterklaas of de Kerstman.
Grote irritatie
Vroeger kon men mensen onder de duim houden door dissidenten op de brandstapel te gooien, te vierendelen of gewoon hele bevolkingsgroepen uit te moorden.
Vandaag de dag is men vooral afhankelijk van hersenspoeling en indoctrinatie. Dit ging een hele tijd goed, maar sinds de komst van internet beginnen steeds meer mensen vragen te stellen.
Dit tot grote irritatie van het establishment, dat geen kritische burgers wil. Zo merken clubs van docenten geschiedenis en maatschappijleer dat middelbare scholieren vaak twijfelen aan wat de overheid of media over een bepaalde gebeurtenis zeggen.
Als ik terugdenk aan de middelbare school, dan waren de geschiedenislessen voor mij niet veel meer dan een eindeloze stroom propaganda over de Tweede Wereldoorlog.
Moeite
Leraren merken dat steeds meer jongeren denken dat Amerika zelf achter de aanslagen op 11 september zit of dat de eerste maanlanding niet is gebeurd.
De docentenclubs willen dat leraren het hier in de klas over gaan hebben.
Docent maatschappijleer Halil Karaaslan krijgt regelmatig leerlingen aan zijn bureau over complottheorieën. Hij merkt dat sommige docenten daar moeite mee hebben.
“Jongeren halen hun informatie vooral van YouTube en alternatieve media,” zegt hij. “Als een docent dan met traditionele bronnen komt, diskwalificeert een leerling dat direct door te zeggen dat de bronnen die de leraar gebruikt van beïnvloedde media zijn.”
Best wel gevaarlijk
Vicevoorzitter van de Nederlandse Vereniging van Leraren Maatschappijleer Joris Kurk wil dat complottheorieën al in de onderbouw worden besproken.
De immer betrouwbare en onbevooroordeelde NOS heeft nu een video gemaakt over complotten getiteld ‘de waarheid over de waarheid’.
De strekking van het filmpje: geloven in complottheorieën is best wel gevaarlijk.
Toch wel knap dat alleen journalisten de waarheid in pacht hebben en kennelijk expert zijn in alles. Zij moeten dan wel heel erg slim zijn.
Vertrouwen
Journalisten weten alles beter dan wij gewone stervelingen. Even googlen en ze zijn een deskundige op het gebied van complottheorieën. Waren wij gewone burgers maar zo intelligent.
Ik bedoel; als de overheid zegt dat het zo is, dan moet het wel zo zijn gebeurd. Mensen die voor de overheid werken, liegen immers nooit. Zij zetten zich altijd 100 procent in voor het volk en houden er nooit een dubbele agenda op na.
Omgekeerde wereld dus, net als de vele berichten die dagelijks via de media de wereld in worden geslingerd.
Mensen zien dat, zo blijkt uit het feit dat het vertrouwen in de media en politiek maar blijft kelderen.
Wetenschappelijk bewijs
Inmiddels zijn er meer dan genoeg complottheorieën die worden ondersteund met wetenschappelijk bewijs.
Zo bewezen twee politicologen in 2014 op basis van wetenschappelijk onderzoek dat de Verenigde Staten geen democratie, maar een oligarchie zijn.
Een wetenschapper van de Universiteit van Ottawa publiceerde een onderzoek waaruit blijkt dat Oekraïense scherpschutters op demonstranten hebben geschoten met als doel president Janoekovitsj de schuld te geven en zijn positie onhoudbaar te maken.
Volgens hem waren de sluipschutters onderdeel van een valse vlag-operatie.
Beter je huiswerk doen
Twee economen onderzochten 28 generaties Britten en kwamen tot de conclusie dat de rijkste 1%, de elite, al tenminste 800 jaar aan de macht is in Groot-Brittannië en dat je daar niet tussenkomt tenzij je een bepaalde achternaam hebt.
Wetenschappers hebben ook bewijs geleverd dat de meeste oorlogen draaien om olie. Landen mengen zich meestal alleen in een conflict om toegang te krijgen tot olievoorraden, aldus hun studie in het Journal of Conflict Resolution.
En wetenschappers van de Yale School of Medicine en het Penn State College of Medicine hebben een zorgwekkende relatie ontdekt tussen vaccinaties en hersenaandoeningen bij kinderen.
Dus NOS, beter je huiswerk doen!
[NOS]
Kijk: Australische senator laat in parlement waarheidsbommen vallen over Klaus Schwab en World Economic Forum
Weermanipulatie speelde mogelijk rol bij dodelijke overstromingen Spanje
‘Bijbelse zondvloed is waar en echt gebeurd’
Onverklaarbaar bulderend geluid Ontario
FVD eist spoeddebat: ‘Dit is zonder twijfel het grootste medische schandaal OOIT’
Man wint titel Miss Nederland: ‘Dit is een belediging voor alle vrouwen’
Laat je niet besodemieteren door Big Pharma, kanker kan al lang genezen worden!
Kickbokser Alistair Overeem heeft geen coronaprikken gehaald: ‘Niet één, maar wel 10 rode vlaggen’
Eén van de belangrijkste wetenschappers ter wereld: “Meeste kankeronderzoek berust op fraude”