Muizen die dagelijks tomaten eten ontwikkelen de helft minder huidkankertumoren, zo blijkt uit nieuw onderzoek van de Ohio State University dat is verschenen in het tijdschrift Scientific Reports.
Gedacht wordt dat carotenoïden, stoffen die tomaten hun kleur geven, de huid beschermen tegen schade door ultraviolet licht, zei coateur Jessica Cooperstone.
Uit eerder onderzoek met mensen bleek al dat het eten van tomatenpasta helpt tegen zonnebrand, mogelijk ook vanwege de carotenoïden. Lycopeen blijkt de meest effectieve carotenoïde te zijn.
Meer effect
De onderzoekers merken op dat het eten van tomaten meer effect heeft dan het innemen van supplementen, wat erop wijst dat ook andere stoffen in tomaten belangrijk zijn.
Cooperstone doet momenteel onderzoek naar andere stoffen in tomaten die mogelijk gezondheidseffecten hebben.
Huidkanker is volgens de American Cancer Society de meest voorkomende kankersoort. In 2012 waren er 5,4 miljoen gevallen bekend.
Ook in Nederland is huidkanker de meest voorkomende kankersoort. Jaarlijks krijgen ongeveer 55.000 Nederlanders huidkanker.
Beïnvloeden
Huidkanker heeft lage sterftecijfers, maar deze kankers zijn wel kostbaar, ontsieren en hun aantallen stijgen, aldus het Amerikaanse ministerie van Volksgezondheid.
Om die reden zijn alternatieve methoden, mogelijk via voeding, om het risico op dergelijke aandoeningen te verlagen erg belangrijk, stelde Cooperstone.
De consumptie van voedsel kan mogelijk de ontwikkeling van bepaalde ziekten beïnvloeden, voegde ze toe.
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Schokkende cijfers: al bijna 100.000 doden door medische implantaten. Zo verbergt de overheid de incidenten
De waarheid moet nu eindelijk eens boven water komen. Journalist legt uit waarom hij de NOS-directie wil laten vervolgen
Je kunt in Groot-Brittannië al gearresteerd worden wegens een RETWEET: ‘De Woke Stasi’
Mogelijke oorzaak ADHD gevonden. Dit is wat hyperactiviteit kan veroorzaken bij je ongeboren kind
Organisaties starten hun zoektocht naar een geschikt kerstpakket
YouTube verwijdert virale video over ‘pure propaganda’ van Amerikaanse Jaap van Dissel
‘Zo zet je een pathologische leugenaar op zijn plek’
Verontwaardiging na ‘schokkende’ aanval van Marion Koopmans op arts: ‘Bizar, deze beschadigingsactie’
Ministerie van Defensie haalt bericht over brochure van NCTV offline na stortvloed aan reacties