Kunstmatige zoetstoffen die worden gevonden in een hele reeks verschillende producten, variërend van hoestdrank tot slasaus, leiden tot gewichtstoename. Dat blijkt uit nieuw onderzoek.
De nieuwe studie toont dat je door het consumeren van kunstmatige zoetstoffen zoals aspartaam (E951) en sucralose (E955) meer kans hebt op diabetes, hoge bloeddruk, hartziekte en obesitas.
Het onderzoek is uitgevoerd door wetenschappers van de Universiteit van Manitoba in Canada. Zij analyseerden 37 verschillende studies.
Verband
“We hebben een verband gevonden tussen de consumptie van kunstmatige zoetstoffen en een verhoogd risico op diabetes en hartziekte, en gewichtstoename,” zei hoofdonderzoeker Meghan Azad.
De voedselindustrie blijft zeggen dat kunstmatige zoetstoffen ‘veilig zijn bevonden’ door voedselveiligheidsautoriteiten zoals de FDA.
Kunstmatige zoetstoffen worden aan veel light producten toegevoegd omdat ze veel minder calorieën bevatten dan suiker.
Voorzichtigheid
Mensen die deze producten consumeren hopen af te vallen, maar in de praktijk leiden ze juist tot gewichtstoename, blijkt uit het nieuwe onderzoek.
Dr. Azad voegde toe dat voorzichtigheid geboden is totdat de langetermijneffecten van kunstmatige zoetstoffen in kaart zijn gebracht.
Meer onderzoek
“Gezien het toenemende gebruik van kunstmatige zoetstoffen en de huidige obesitas-epidemie en aanverwante ziektes, is er meer onderzoek nodig om de langetermijnrisico’s te bepalen,” zei ze.
De studie is gepubliceerd in het Canadian Medical Association Journal.
In een eerdere versie van dit artikel werd aspartaam onterecht aangeduid als E952.
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Grote demonstratie tegen wanbeleid Rutte op stapel in Den Haag: ‘Maak je klaar, dit keer gaan we met iedereen’
“Kom maar hier”: Meer dan 13.000 IJslanders stellen hun huis beschikbaar aan Syrische vluchtelingen
Sovjetmaanlander ontdekte in 1976 water op de maan
Kaag teleurgesteld over ‘demonisering’ en ‘dehumanisering’ in de politiek
Dichte deuren, diepe zakken en machtige vrienden: welke rol speelden Amerikaanse inlichtingendiensten in het moordcomplot tegen Khashoggi?
Geen enkele partij steunt debataanvraag FVD over (geheime) NAVO-verplichtingen: ‘Hoe is dit mogelijk?’
Mysterieus radiosignaal live opgevangen uit de ruimte
‘WEF-puppet’ Carola Schouten nieuwe burgemeester van Rotterdam: ‘Stop deze baantjescarrousel’
“Copiloot Germanwings vals beschuldigd van neerstorten vliegtuig om mankementen te verhullen”