Homepagina » Natuur en Milieu » Elektrische auto zorgt ook voor veel CO2, geeft Polestar toe
elektrische auto
Foto: Alexander Migl CC BY-SA 4.0

Elektrische auto zorgt ook voor veel CO2, geeft Polestar toe

Autofabrikanten moeten open en eerlijk zijn over de uitstoot die de productie van een elektrische auto veroorzaakt, zegt Polestar. De Chinees-Zweedse fabrikant stelt dat mensen soms te makkelijk denken over de impact van elektrisch rijden.

Je hoort vaak dat elektrische auto’s geen CO2 uitstoten als ze rijden en in die zin dus schoner zijn dan auto’s met een verbrandingsmotor. Aan de hand van een voorbeeld laat Polestar zien dat een elektrische auto niet per definitie schoner is dan een auto met een verbrandingsmotor.

Pas na bijna 80.000 kilometer schoner

In het voorbeeld vergelijken de Zweden hun eigen Polestar 2 met een Volvo XC40. Bij het winnen van de grondstoffen voor de elektrische auto wordt 1,7 keer zoveel CO2 uitgestoten. Dat heeft vooral te maken met de materialen die nodig zijn voor de accu. Zo zorgt de XC40 bij de productie voor een uitstoot van 14 ton CO2, terwijl een Polestar 2 tot ruim 20 ton komt.

Bij een gemiddelde energiemix in Europa is de Polestar pas na bijna 80.000 kilometer schoner dan de Volvo. En zelfs als je 100 procent groene stroom ‘tankt’, stoot de Polestar onderaan de streep pas na 50.000 kilometer minder CO2 uit dan de XC40.

[Autoweek]
0 0 stem
Beoordeel dit artikel
+
Meld je aan op onze GRATIS NineForNews PUSH meldingen
Aanmelden
+
Volg ons GRATIS NineForNews Telegram kanaal
Volgen
KLIK HIER en zeg NEE tegen een corona-vaccinatie d.m.v. T-shirts, sweaters, mokken, etc.

Over Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.
guest
13 Reacties
Oudste
Nieuwste Meeste stemmen
Inline Reacties
Alle reacties zien
rrr
rrr
1 maand geleden

100% groene stroom is een illusie. Verstoken van biomassa wordt ook tot “groen” gerekend, terwijl de biomassacentrales ( “crematoriums van het microleven”) op termijn aanzienlijk meer CO2 uitstoten dan een conventionele centrale. Met het kappen van bossen ontneem je de natuur in de toekomst de opname van CO2 en de directe biomassa uit bioafval etc. is uiterst waardevol als voedingsbron voor het bestaande en nieuwe leven in de natuur. Ook met de transport van biomassa wordt veel CO2 uitgestoten. In een land als Nederland zal een elektrische auto nooit minder CO2 uitstoten als dan een moderne auto op fossiele brandstoffen. ( Nederland scoort zeer slecht met 449 gram CO2 per opgewekte kWh ).

Gekke Henkie
Gekke Henkie
1 maand geleden

Er zijn andere onderzoeken waar men spreek over een break-even van 600.000 km, mede door alle accu ellende en de restproducten waar men geen raad mee weet.

Groene stroom is de grootste onzin en een kolen/gas centrale heeft ook uitstoot.

Daarnaast is het hele CO2 verhaal de grootse waanzin. CO2 is nodig om alles te laten groeien en zorgt indirect ook daardoor voor genoeg zuurstof voor de mens.

Dus weer een positief accu-bak verhaal van een slager die zijn eigen vleesch keurt.

AlbertV
AlbertV
Reactie op  Gekke Henkie
1 maand geleden

Een van de belangrijkste bronnen van fijnstof is slijt stof van autobanden en wegdek. Zwaardere en krachtigere auto’s, dus de elektrische auto, verslijten meer banden en brengen meer schade toe aan het wegdek. Dus die extra productie van fijnstof moet ook meegenomen worden in de beoordeling van het milieueffect van de elektrische bak.

Rob
Rob
Reactie op  Gekke Henkie
1 maand geleden

Ik las een tijd geleden eens een stuk waarin gezegd werd dat er een bepaald percentage aan zuurstof minimaal aanwezig moet zijn als de mens wil kunnen leven. Als het onder dat percentage komt dat kan de mens dood gaan. want dan is het zuurstofgehalte te laag voor het lichaam. Wat als ze juist bezig zijn om het zuurstofgehalte te verlagen door de natuur te slopen en verbranden en tegelijk veel meer CO2 in de hand te werken? Dan wordt het zuurstofgehalte vanzelf lager. Het past perfect in het globalistische plaatje om de mensheid uit te roeien. Dat proberen ze op veel verschillende manieren, niet slechts op één manier.

Willem
Willem
1 maand geleden

De elektrische auto is waarschijnlijk net zo,n grote leugen als de hele klimaat zwendel .

Het is niet schoner en je rijd er ook niet langer mee .

Waarom drukken ze dit er dan zo snel doorheen ? binnen 10 jaar willen ze alles elektrisch hebben kom je dan niet automatisch bij agenda 2030 uit ?

Elektrische auto,s zitten vol met computers , we zijn daardoor veel makkelijker te traceren en af te luisteren . Als de zelfrijdende auto massaal wordt geadopteerd dan worden we net als ons huisdier aan de ketting gelegd , want gemuilkorfd dat waren we al …. CONTROLE is waar het allemaal om draait .

Tony
Tony
Reactie op  Willem
1 maand geleden

We worden als mens steeds dommer gemaakt. Zelf nadenken en juist handelen wordt in de toekomst overbodig. Wat dat betreft heb je gelijk m.b.t. controle over mens en mensheid.

In het systeem dat er zit aan te komen is de basis dat je als mens op alle fronten gecontroleerd wordt en vanuit die positie maar te gehoorzamen hebt. Mensen die onafhankelijk zijn en ook denken, en zich dus onafhankelijk kunnen bewegen, passen niet in het systeem dat er zit aan te komen. Het gaat dus om totale controle, in de breedste zin van het woord.

Dat betekent dus dat met de ons opgelegde Coronacrisis en zijn maatregelen er nog heel veel andere factoren meespelen om mensen in hun denken en doen in vrijheid, te beperken.

Dan zit daar een lange visie achter die ons systematisch over vele decennia veelal ongemerkt is opgelegd of opgedrongen.

Dan is elektrisch rijden ook onderdeel van het complot tegen de mensheid en zijn recht van vrij bewegen en denken.

Willem
Willem
Reactie op  Tony
1 maand geleden

Juist !!

eva
eva
Reactie op  Tony
1 maand geleden

Tony, je brengt me op een idee.
Ook WIJ denken niet meer onafhankelijk, want we laten onze gedachten sturen door alle gekkigheid die in de wereld plaatsvindt!

De heersers proberen het spel te winnen door de gedachten van het volk te sturen (en dat lukt ze helaas aardig). Maar wij kunnen hetzelfde doen door onze eigen gedachten een positieve kant op te sturen en daar hebben we ook reden voor. Nog nooit in de geschiedenis heeft de mensheid immers zo’n prachtige kans gehad om voor altijd onder het duizenden jaren oude juk van onze machtswellustige heersers uit te komen.
De voornaamste tactiek van de “heren” is “verdeel en heers”, maar juist in deze tijd ligt de eenheid onder de mensheid voor het grijpen: het Corona-circus treft ons ALLEMAAL, alleen op veel verschillende manieren.

Een zin als “het systeem dat er zit aan te komen” versterkt bij iedereen de sombere gedachtegolven die de heersers in onze collectieve hoofden planten.
Positief geformuleerd zou dat heten: “het systeem dat we nu kunnen voorkomen”. Klinkt heel anders, toch?!

berry
berry
1 maand geleden

Het is ook totale onwetendheid van beleidsmakers, men laat zich alles voorkauwen door belanghebbende organisaties zoals b.v. Urgenda. Verder willen ze niet een buitenbeentje zijn, is nogal schadelijk voor de toekomstige mooie baan in Brussel oid. Met andere woorden, we worden geregeerd door lieden die niet het beste met u voor hebben maar alleen met zichzelf.

Tony
Tony
1 maand geleden

Het succes van de elektrische auto is dat je politici alles kunt wijs maken. Wanneer zij zich voor iets inzetten, moeten zij gedegen onderzoek doen. Maar dat is allemaal te moeilijk. Als je maar goed kunt praten, kun je mensen alles wijsmaken.

Het is net zo als met het Coronavirus dat niet bestaat. Mensen die onderzoek hebben gedaan en met daadwerkelijke feiten komen worden aan de kant gezet en niet gehoord. Dan spelen er achter de schermen dus heel andere belangen mee en laten politici zich gebruiken. Zo worden wij als mens op vele fronten voor de gek gehouden.

Als je dan weet dat de 1e auto’s (eind 1800, begin 1900) al op waterstof reden, dan zegt dat genoeg. Door de fossiele brandstoffen en de lobby, lees de macht van het geld en zijn belangen, die daar achter zat, is de waterstofauto verdwenen. Zou waterstof auto’s weer in mode komen, dan valt er voor de regering niets aan te verdienen. Dat zal de echte reden zijn waarom daar niet op wordt ingezet.

Het grote probleem wordt straks alle onbruikbare accu’s van de elektrische auto’s. Dan krijgen wij hetzelfde probleem, waarschijnlijk nog groter, dan die van de overbodige wieken van de windmolens. En de overheid blijft het elektrisch auto rijden maar (belastingtechnisch) stimuleren.

Voor mensen die lange afstanden rijden, beroepsverkeer, e.d.is elektrisch rijden heel maal niet economisch en praktisch onmogelijk. Diesel voertuigen zullen dus altijd benodigd zijn. Inzetten op schonere, effectieve en rendabele verbranding (ook voor benzine motoren) is dan ook de oplossing.

karel
karel
1 maand geleden

En dan het volgende punt. Een auto met verbrandingsmotor gaat makkelijk 20 jaar of langer mee, dat zie ik bij een ev niet zo maar gebeuren. Dus is de milieubelasting veel zwaarder.

exegese
exegese
1 maand geleden

Alles waar gewone mensen al lang achter waren via het zogenaamde nep nieuws, te weten : windmolens en zonnepanelen zijn alles behalve milieuvriendelijk en hebben ons al een gigantische berg geld gekost en gaan nog veel meer kosten. Elektrische auto’s zijn ook alles behalve milieuvriendelijk en brandgevaarlijk bovendien maar hebben de rijken onder ons enorm veel geld bespaard, geen wegenbelasting en geen accijns op brandstof en subsidie op de koop toe. Terwijl de gewone man financieel gezien noodgedwongen met zijn oude vehicle moest blijven rijden en geconfronteerd met extra heffingen bovendien, vanwege zogenaamde vervuilend gedrag.

Alles wat lang geleden al tot ons kwam door zogenaamd nep nieuws wordt nu schoorvoetend erkend als waarheid. Weer een bewijs dat onze regeringen inclusief de hele media verrot zijn tot op het bot en nodig vervangen dient te worden door mensen met een geweten en een integere inborst !

Ron
Ron
1 maand geleden

Geen 15% is groen al de rest is valselijk groen gemaakte elektriciteit en dit bij firmas die beweren 100% groene stroom te verkopen
Gewoon dikke vette leugenaars gesteund door de staat die niet ingrijpt op het verspreiden van bedrieglijke reclame. Durf je daarna de recyclage kosten en het deel niet recycleerbare materialen rekenen komt men al vlug uit op 500 000 km. Fijn stof door het hogere gewicht wordt ook niet meegerekend. De geweldige berg afval van de niet recycleerbare molenwieken en zonnepanelen en wat is dan het verhaal van GROEN. KEIHARDE LEUGENS. In België hebben we niet eens laadpalen laat staan een elektriciteitsnet dat deze stromen kunnen verwerken.

x

Check Also

bill gates

Bill Gates jaagt iedereen de stuipen op het lijf

De coronapandemie laat ons zien dat het ...

corona

Ook Oostenrijkse tv laat kritisch geluid horen over corona: ‘Pandemie is voorbij’

Als we stoppen met testen, merken we ...

Waarom Pushmeldingen?

Facebook en Twitter censureren steeds meer. Het nieuws dat NineForNews brengt wordt steeds vaker door ze geblokkeerd.

Met pushmeldingen informeren we je rechtstreeks, zonder risico op deze censuur.

Waarom Telegram?

Overheidscorruptie anno 2020 wordt steeds erger. Websites en domeinen worden in beslag genomen, omdat de criminele regering geen tegengeluid duldt.

Ons Telegram kanaal staat los van onze websites. Daar krijg je een overzicht van onze berichten, ook als we 'ineens' verdwijnen.

Stuur jouw ideeBedenk een idee, kreet of one-liner voor op onze producten.

Elke maand kiezen we de beste, leukste of meest originele inzending. En als dat jouw inzending is, win je een T-shirt met jouw idee erop!

13
0
We lezen graag je reactie!x