Autofabrikanten moeten open en eerlijk zijn over de uitstoot die de productie van een elektrische auto veroorzaakt, zegt Polestar. De Chinees-Zweedse fabrikant stelt dat mensen soms te makkelijk denken over de impact van elektrisch rijden.
Je hoort vaak dat elektrische auto’s geen CO2 uitstoten als ze rijden en in die zin dus schoner zijn dan auto’s met een verbrandingsmotor. Aan de hand van een voorbeeld laat Polestar zien dat een elektrische auto niet per definitie schoner is dan een auto met een verbrandingsmotor.
Pas na bijna 80.000 kilometer schoner
In het voorbeeld vergelijken de Zweden hun eigen Polestar 2 met een Volvo XC40. Bij het winnen van de grondstoffen voor de elektrische auto wordt 1,7 keer zoveel CO2 uitgestoten. Dat heeft vooral te maken met de materialen die nodig zijn voor de accu. Zo zorgt de XC40 bij de productie voor een uitstoot van 14 ton CO2, terwijl een Polestar 2 tot ruim 20 ton komt.
Bij een gemiddelde energiemix in Europa is de Polestar pas na bijna 80.000 kilometer schoner dan de Volvo. En zelfs als je 100 procent groene stroom ‘tankt’, stoot de Polestar onderaan de streep pas na 50.000 kilometer minder CO2 uit dan de XC40.
[Autoweek]
Amerikaanse acteur doet schokkend boekje open over luguber ritueel dat hij zag
Amerikaanse marine doet meerdere tests met kernraket boven Los Angeles ‘om vijanden af te schrikken’
VIDEO: Nog meer microplastics in nog meer cosmeticaproducten
Harvard-onderzoeker: “Er zit geen limiet aan onze levensverwachting”
Van Meijeren: het is niet de vraag óf, maar wannéér we weer van onze grondrechten en vrijheden worden beroofd
‘Wie staat op tegen Samsom en Timmermans, die een gevaarlijke man uit 1933 nadoen?’
Schokkende beelden: verslaggeefster wordt live op tv onwel
Jack van Gelder doet opmerkelijke uitspraak over je covid-gegevens: ‘Ik weet niet wat ik hoor’
Revolutie door Schuld: hoe de financiële elite de macht heeft weten te krijgen over de samenleving