Een gerenommeerd wetenschappelijk tijdschrift heeft onlangs een studie gepubliceerd waarin wordt gesteld dat de klimaatcrisis en stijgende temperaturen wereldwijd het gevolg zijn van natuurlijke zonnecycli en het feit dat de aarde dichter in de buurt van de zon staat. Dat schrijft de krant The Independent.
Het onderzoek, gepubliceerd in Scientific Reports, is uitgevoerd door de Northumbria University, Universiteit van Bradford, Universiteit van Hull en het Nasir al-Din al-Tusi Shamakhi Astrophysical Observatory in Azerbeidzjan.
De wetenschappers komen tot de conclusie dat de wereldwijde temperatuurstijging de afgelopen twee eeuwen grotendeels het gevolg is van de zonneactiviteit en de baan die de zon om het massamiddelpunt van het zonnestelsel beschrijft.
3 graden
Hierdoor verandert de afstand tussen de aarde en de zon op bepaalde momenten, aldus de onderzoekers.
De komende 600 jaar stijgen de temperaturen op aarde naar verwachting met zo’n 3 graden Celsius als gevolg van dit fenomeen, zeggen ze.
Hoofdonderzoeker Valentina Zharkova zei tegen New Scientist dat alleen al de link tussen opwarming en de natuurlijke cycli van de zonneactiviteit genoeg is om een patroon van opwarming aan te tonen.
Klimaatalarmist
De studie heeft geleid tot de nodige ophef. Volgens professor Ken Rice van de Universiteit van Edinburgh zit de studie vol fouten.
Zharkova reageerde dat Rice een ‘klimaatalarmist’ is.
Scientific Reports heeft naar aanleiding van de kritiek een onderzoek ingesteld.
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Fleur Agema tegen De Jonge: kwestie van weken voordat ruime meerderheid op de ic volledig gevaccineerd is
“Het zou mij niet verbazen als Amerika 9/11 en de aanslag in Parijs zelf heeft geënsceneerd”
De New Reality Show met Marc Juncker over chemtrails
Bewezen: Consumptie van cholesterol heeft geen impact op cholesterolgehalte in het bloed of hartziekten
Waarom Benedictus XVI werkelijk aftrad
Internet in rep en roer nadat Amerikaans congreslid vragen stelt over beschaving op Mars. Zie hier de reactie van NASA
Vraagtekens bij veiligheid populairste kunstmatige zoetstof ter wereld. Wat je moet weten
WEF geeft toe dat digital ID gebruikt kan worden voor ‘surveillance en vervolging’
Belasting is gelegaliseerde roof. Doorgewinterde jurist legt uit waarom (en 3 keer raden wat de overheid nu doet)