Homepagina » Natuur en Milieu » Het smerige geheim achter je ‘groene’ elektrische auto
elektrische auto
Foto: Jakob Härter CC BY-SA 2.0

Het smerige geheim achter je ‘groene’ elektrische auto

Afgelopen maand kreeg Teslabaas Elon Musk post van een aantal inheemse gemeenschappen uit Rusland. “Koop alstublieft GEEN nikkel, koper en andere producten van mijnbouwreus Nornikel,” schreven ze aan de pionier in elektrische auto’s. De gemeenschappen stelden in hun brief dat de nikkelproducent één van de grootste vervuilers ter wereld is.

Ze reageerden met de brief op een oproep die Musk weken daarvoor had gedaan aan mijnbouwbedrijven. “Waar je ter wereld ook bent, haal alsjeblieft meer nikkel uit de grond,” zei hij. De miljardair heeft het metaal nodig om accu’s te maken voor elektrische auto’s.

Jaarlijks wordt er zo’n 150.000 ton nikkel gebruikt voor deze accu’s. Experts verwachten dat de vraag rond 2030 zal zijn gestegen naar 650.000 ton per jaar, schrijft de Britse krant The Times.

Heel erg schadelijk

Nornikel veroorzaakte in juni dit jaar een groot diesellek in het noorden van Rusland, waarna twee rivieren rood kleurden. Experts spraken van een ecologische ramp. Het herstel van de omgeving kan tientallen jaren duren. Nornikel was in 2016 al verantwoordelijk voor een ander lek van giftige stoffen in een rivier, die toen ook rood kleurde.

Een andere grote nikkelproducent, het Ramu-project in Papoea-Nieuw-Guinea, haalde vorig jaar het nieuws vanwege een lekkende pijplijn. Ramu maakt gebruik van een controversiële techniek die meer afval dan erts oplevert. Dat afval wordt bovendien gedumpt in de diepzee.

“Deze techniek is heel erg schadelijk,” zei Benjamin Hitchcock Auciello van milieugroep Earthworks.

[The Times]
5 1 stem
Beoordeel dit artikel
+
Meld je aan op onze GRATIS NineForNews PUSH meldingen
Aanmelden
+
Volg ons GRATIS NineForNews Telegram kanaal
Volgen
KLIK HIER en zeg NEE tegen een corona-vaccinatie d.m.v. T-shirts, sweaters, mokken, etc.

Over Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.
guest
18 Reacties
Oudste
Nieuwste Meeste stemmen
Inline Reacties
Alle reacties zien
jenne
jenne
2 maanden geleden

Gewoon in mijn 21 jaar oude 3 cijlinder diesel autotje Audi A2 rijden, 4 liter per 100 KM, gewoon confortabel, snel genoeg, geen roest alluminium ligt in gewicht, misschien niet mooi maar wel veel karakter en heel ludiek, deze enorme manipulatie om veel geld te maken, doe ik niet aan mee !

Dries
Dries
Reactie op  jenne
2 maanden geleden

@Jenne,
Mooi !
Maar binnenkomt mag je nergens meer komen met je oude dieseltje.

Alex
Alex
2 maanden geleden

These electric cars are also very dangerous!

Here a few examples, spontaneous fires, explosions.

https://youtu.be/KWX5aJ63fU8

https://youtu.be/UsuYxFBHsiQ

Just search for “electric car blows up” on YouTube. You’ll get the picture!

Willem Peeters
Willem Peeters
2 maanden geleden

Ik ben altijd mordicus tegen electrische auto’s geweest vanwege de accu’s, accu’s zijn de meest onrendabele manier om energie op te slaan, energie die co2 maakt en in ons land extra veel vanwege het houtpulp dat er gestookt wordt. Gewoon zuinigere benzine auto’s rijden totdat er een rendabele accu is die stroom krijgt uit een thorium centrale. Er zit niks anders op als we iets voor het milieu willen doen. En dan praat ik nog niet over de uitbuiting van jonge kinderen die lithium en andere zooi uit de grond moeten halen, gewoon immoreel.

J. Eefting
J. Eefting
Reactie op  Willem Peeters
2 maanden geleden

Rendement bij benzine is aangetoond lager dan een accu. Zullen we het ook nog even hebben over loodaccu’s, olie als smeermiddel voor auto’s, benzine als brandstof, etc. Ik blijf bovendien rustig een half uur achter een elektrische auto zitten met geactiveerde motor.
Moet ik jou nog zien doen achter een benzine auto. Ben in het bezit van een voor 95% recycle bare auto, ook dit geldt niet voor benzine auto’s, door alle pakkingen, olie resten e.d.
Elke vorm van vervoer laat een stempel achter.

john
john
2 maanden geleden

het verbaasd mij niets we worden door deze regering al jaren belazerd en voorgelogen het wordt tijd dat we wakker worden en ze bij de volgende verkiezingen weg stemmen (maar op wie)?zeker niet op Rutte de Jong en Ferd Grapperhaus de ASO Minister.

Tony
Tony
2 maanden geleden

Elektrische auto rijden is luxe en decadent. Je sleept constant een zware accu van 500 kilo met je mee en toch heb je als reserve nog een verbrandingsmotor nodig. Een ander nadeel is dat je deze auto’s niet hoort aankomen, wat een gevaar is voor mensen die niet goed kunnen horen en die vaak ook nog eens slecht ter been zijn.

De oorzaak ligt bij de overheid, die allerlei subsidies (belastingtechnisch) toepast en dit dus promoot. Wanneer wij een schoner milieu willen, dan zijn waterstof verbrandingsmotoren 1 van de oplossingen en natuurlijk zuinigere en schonere verbrandingsmotoren.

Elon Musk is dan ook compleet van de pot gerukt en leeft in een dimensie die niets met mensheid te maken heeft. Getuige zijn belang bij het toedienen van vaccinaties, waarbij zijn chips zullen worden gebruikt.

Wat er achter de schermen gebeurd dat interesseert overheden niet. Zij hebben oogkleppen op, hebben waanideeen en kijken alleen maar naar het directe effect en zijn niet geinteresseerd in alles wat er bij komt. Ook deze auto’s en accu’s zijn op een gegeven moment overbodig en dan begint de ellende pas echt. Dat de grondstoffen nu al milieutechnisch een probleem vormen, wat het zal het dan wel niet voor de toekomst gaan worden.

Wanneer nikkel een belangrijke grondstof is, dan betekent dit het waarschijnlijk niet lang gaat duren en dan is ook deze grondstof niet meer voor handen. Dan kunnen er ook geen elektrische auto’s meer gemaakt worden. Dus waarom hierop inzetten wanneer er andere mogelijkheden zijn.

Daar andere automerken niet achter kunnen blijven, althans dat denken zij, doe zij gewoon met deze waanzin mee. In Italie maakt een bekend bedrijf o.a. bestelauto’s met heel goede diesel motoren die zuinig rijden en een veel schonere verbranding hebben. Ik meende een verbruik van 1 op 16 of zelfs nog beter en dat voor een auto die rond de 2000 kilo weegt. Daar kunnen vele andere merken niet tegenop en dat zal alleen nog maar verbeterd worden. Elektrische motoren al helemaal niet. Naast de accu hebben zij ook stroom nodig, en dat brengt ook nog eens vervuiling met zich mee. Dan heb ik het nog niet eens over al die oplaadstations, die veel geld kosten, ook om te installeren, en van stroom moeten worden voorzien.

J. Eefting
J. Eefting
Reactie op  Tony
2 maanden geleden

Rij een volledig elektrische auto en ben zeker als reserve geen accu nodig. Tot 30 km per uur maken elektrische auto’s een geluid. Tot slot, voor de productie van waterstof is 3 x zoveel stroom nodig als bij een auto die je oplaad aan de laadpaal. Waterstof moet getransporteerd worden naar de pomp en vergt een gedegen infra structuur voor levering en opslag.
Op dit moment is de prijs van waterstof hoger dan van benzine. Per saldo is een volledig elektrische auto milieu vriendelijke dan een waterstof auto.

ProAsfalt
ProAsfalt
2 maanden geleden

Iedereen moet elektrisch rijden.
Want geen co2 uitstoot.
Wordt voor miljarden gesubsidieerd.
Maar geen enkele journalist die zich afvraagt of wij de oorlog hiermee gaan winnen evenals dat alle huizen van het gas moeten.

Het antwoord is: hiermee gaan wij de oorlog niet winnen want, zie https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/83140NED/table?ts=1599567409708
Bij onderwerp nog even onder ‘finaal verbruik’, ‘finaal energie verbruik’ onder vervoer ‘wegverkeer’ aanvinken en bij overige afnemers ‘woningen’ aanvinken.
In oude versie stond alles mooi in de URL. Nu moet ik dat voluit opschrijven om vragen te voorkomen.

Wegverkeer neemt 438 PJ voor haar rekening.
Woningen neemt 394 PJ voor haar rekening.
Bij elkaar opgeteld is dat 832 PJ.

Dit van de 3058 PJ (totaal energieverbruik). Verschil is 2226 PJ. De 2226 PJ, die meest door fossiel wordt opgewekt, daar hoeft kennelijk niets mee te gebeuren.

Opgemerkt moet worden dat de 832 PJ het maximale te besparen is bij een rendement van 100%+. In de praktijk wordt veel minder bespaard tenzij door kernenergie opgewekt maar dat mag weer niet. Of door windmolens/ zonneparken.
In het verre verleden eens uitgerekend voor de totale energieproductie het hele Nederlandse landoppervlakte volgezet moet worden met windmolens of meen rond 47% met zonneparken.
Reken maar uit wat het alleen al voor de woningen + wegverkeer betekent.

Dus dit hele fenomeen slaat helemaal nergens op.

Dit valt in een paar uurtjes te ontdekken. Kind kan de was doen.
Behalve de reguliere media.

rrr
rrr
Reactie op  ProAsfalt
2 maanden geleden

Als je vanaf de elektriciteitscentrale rekent heeft een elektrische auto ruim de dubbele CO2-uitstoot tov van een moderne diesel in een land als Nederland zonder kerncentrales of stroom uit waterkracht.

Rapture Ready
Rapture Ready
2 maanden geleden

En wat dacht je van die gruwelijke windmolens😵

Om deze te produceren kost 100% energie is. Echter het rendament is slechts 75% van de energie die er in gestopt is om deze krengen te produceren (tot aan de afschrijving van die dingen).
De groenen vinden het geweldig, terwijl alleen al de productie enorm vervuilend is! Daar hoor je ze niet over😠
Ze leveren bijna geen electriciteit op, kosten duizenden vogels en insecten het leven, en ga zo maar door.
Het schoonmaken van de rotorbladen gebeurt met giftige chemische troep en is eveneens zwaar vervuilend. En dat heet groene energie….

De electrische auto is nog in ontwikkelling, wordt dan gezegd, maar zoals het artikel zegt, worden hierbij nog steeds zeer giftige stoffen gebruikt.
Alles zet de liberale politiek correcte neo-marxisten in het werk om hun gruwelijke doelen te halen.

En Nederland is weer het netste jongetje van de klas: walgelijk…

Jeroen
Jeroen
2 maanden geleden

Bekijk de documentaire: planet of the humans maar eens, en je zal zien (100% bewijs) dat electrisch rijden slechter voor het milieu is dan benzine /diesel.

De wereld is 1 groot bedrog!!

Ik hoop dat de mensheid ECHT een keer wakker wordt en zegt: genoeg is genoeg

Rob
Rob
2 maanden geleden

Als ik die elektrische auto’s aan de laadpaal zie hangen dan moet ik er gewoon om lachen. Wat een bs. Mensen moeten hun telefoon opladen om te kunnen praten met dat ding,. Maar een auto opladen om er mee te kunnen rijden? Dat is gewoon lachwekkend. Een auto moet ten alle tijden kunnen rijden. Wie weet wanneer je in een onverwachte situatie ineens je auto nodig hebt. Dat kan ook ‘s nachts gebeuren. En dan hangt je auto aan de oplader. Voor het milieu hoef je het ook niet te doen. Hoeveel berichten zijn er al geweest over een veel grotere vervuiling door accu’s, en andere berichten omtrent elektrische auto’s? Accu’s die ontploften aan de laadpaal was ook zo’n bericht. De brandgevaarlijkheid in ondergrondse garages waar de brandweer niet bij kon. Meer vervuiling door het opwekken van de benodigde elekrticiteit. Elektriciteitsnetten die het niet aan kunnen om zoveel vraag te verwerken.. Teveel om van toeval te kunnen spreken. Het lijkt er eerder op dat het onderdeel van de agenda is om ook met auto’s doelgericht schade en chaos te veroorzaken.

salvar
salvar
2 maanden geleden

alles elektrisch en dan zit je in de tang.
knopje om en je kan niet meer , ja je huis in de fik steken.

x

Check Also

baby's

Pasgeboren baby’s bij moeder weggehaald na positieve test: ‘Vreselijk’

De Russische staats-tv toonde woensdag beelden van ...

kees verhoeven

Kees Verhoeven (D66) wil ‘complottijdschrift’ uit winkels weren: ‘Dit is toch knap ernstig’

Vanaf woensdag is het blad Gezond Verstand ...

Waarom Pushmeldingen?

Facebook en Twitter censureren steeds meer. Het nieuws dat NineForNews brengt wordt steeds vaker door ze geblokkeerd.

Met pushmeldingen informeren we je rechtstreeks, zonder risico op deze censuur.

Waarom Telegram?

Overheidscorruptie anno 2020 wordt steeds erger. Websites en domeinen worden in beslag genomen, omdat de criminele regering geen tegengeluid duldt.

Ons Telegram kanaal staat los van onze websites. Daar krijg je een overzicht van onze berichten, ook als we 'ineens' verdwijnen.

Stuur jouw ideeBedenk een idee, kreet of one-liner voor op onze producten.

Elke maand kiezen we de beste, leukste of meest originele inzending. En als dat jouw inzending is, win je een T-shirt met jouw idee erop!

18
0
We lezen graag je reactie!x