Natuur en Milieu

Het smerige geheim achter je ‘groene’ elektrische auto

Help door deze info met vrienden op je socials te delen!
Er is helaas geen gesproken versie van dit artikel beschikbaar

Afgelopen maand kreeg Teslabaas Elon Musk post van een aantal inheemse gemeenschappen uit Rusland. “Koop alstublieft GEEN nikkel, koper en andere producten van mijnbouwreus Nornikel,” schreven ze aan de pionier in elektrische auto’s. De gemeenschappen stelden in hun brief dat de nikkelproducent één van de grootste vervuilers ter wereld is.

Ze reageerden met de brief op een oproep die Musk weken daarvoor had gedaan aan mijnbouwbedrijven. “Waar je ter wereld ook bent, haal alsjeblieft meer nikkel uit de grond,” zei hij. De miljardair heeft het metaal nodig om accu’s te maken voor elektrische auto’s.

---Lees verder na dit advertentieblokje---

Jaarlijks wordt er zo’n 150.000 ton nikkel gebruikt voor deze accu’s. Experts verwachten dat de vraag rond 2030 zal zijn gestegen naar 650.000 ton per jaar, schrijft de Britse krant The Times.

Heel erg schadelijk

Nornikel veroorzaakte in juni dit jaar een groot diesellek in het noorden van Rusland, waarna twee rivieren rood kleurden. Experts spraken van een ecologische ramp. Het herstel van de omgeving kan tientallen jaren duren. Nornikel was in 2016 al verantwoordelijk voor een ander lek van giftige stoffen in een rivier, die toen ook rood kleurde.

Een andere grote nikkelproducent, het Ramu-project in Papoea-Nieuw-Guinea, haalde vorig jaar het nieuws vanwege een lekkende pijplijn. Ramu maakt gebruik van een controversiële techniek die meer afval dan erts oplevert. Dat afval wordt bovendien gedumpt in de diepzee.

“Deze techniek is heel erg schadelijk,” zei Benjamin Hitchcock Auciello van milieugroep Earthworks.

[The Times]

4.8 18 stemmen
Beoordeel dit artikel

Interessant

Vind je deze informatie goed?
Klik hieronder en deel het op je Socials!
+
Meld je aan op onze gratis PUSH meldingen
Aanmelden
?
+
Volg ons op ons gratis Telegram kanaal
Volg Ons
?
+
Steun ons met een vrijwillige bijdrage
Doneer
?

Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.
guest

28 Reacties
Oudste
Nieuwste Meeste stemmen
Inline Reacties
Alle reacties zien
jenne
jenne
4 jaren geleden

Gewoon in mijn 21 jaar oude 3 cijlinder diesel autotje Audi A2 rijden, 4 liter per 100 KM, gewoon confortabel, snel genoeg, geen roest alluminium ligt in gewicht, misschien niet mooi maar wel veel karakter en heel ludiek, deze enorme manipulatie om veel geld te maken, doe ik niet aan mee !

Alex
Alex
4 jaren geleden

These electric cars are also very dangerous!

Here a few examples, spontaneous fires, explosions.

https://youtu.be/KWX5aJ63fU8

https://youtu.be/UsuYxFBHsiQ

Just search for “electric car blows up” on YouTube. You’ll get the picture!

Willem Peeters
Willem Peeters
4 jaren geleden

Ik ben altijd mordicus tegen electrische auto’s geweest vanwege de accu’s, accu’s zijn de meest onrendabele manier om energie op te slaan, energie die co2 maakt en in ons land extra veel vanwege het houtpulp dat er gestookt wordt. Gewoon zuinigere benzine auto’s rijden totdat er een rendabele accu is die stroom krijgt uit een thorium centrale. Er zit niks anders op als we iets voor het milieu willen doen. En dan praat ik nog niet over de uitbuiting van jonge kinderen die lithium en andere zooi uit de grond moeten halen, gewoon immoreel.

john
john
4 jaren geleden

het verbaasd mij niets we worden door deze regering al jaren belazerd en voorgelogen het wordt tijd dat we wakker worden en ze bij de volgende verkiezingen weg stemmen (maar op wie)?zeker niet op Rutte de Jong en Ferd Grapperhaus de ASO Minister.

Back to top button
28
0
We lezen graag je reactie!x