Homepagina » Natuur en Milieu » Is elektrisch rijden wel zo’n goed idee? Dit is hoe dieselmotoren de lucht juist schoner maken
dieselmotoren

Is elektrisch rijden wel zo’n goed idee? Dit is hoe dieselmotoren de lucht juist schoner maken

Het is onterecht dat dieselmotoren naar het verdomhoekje zijn verbannen, stelt professor Bart Somers van de TU Eindhoven in GO!Mobility Magazine van RAI Vereniging.

“Er zijn zelfs studies die aantonen dat de modernste diesels de lucht schoner maken,” zegt Somers.

De expert verwijst naar Brits onderzoek waaruit blijkt dat diesel vaak meer fijnstof uit de lucht haalt dan toevoegt.

Filtert de lucht schoon

Somers: “Zeker wanneer je die auto’s laat rijden op dagen met veel fijnstofdeeltjes, dan zuigt de motor die op en filtert de lucht schoon.”

De professor, verbonden aan het Zero Emission Lab, zegt verder dat de stikstofproblematiek ‘onder alle omstandigheden’ onder controle is.

Hij wijst erop dat uit een test is gebleken dat moderne dieselmotoren in vergelijking met hybride benzinemotoren minder NOx uitstoten.

Nodig

“Als uitlaatgasemissies geen issue meer zijn, dan is diesel vanwege de hogere brandstofefficiëntie een betere keuze om CO2-uitstoot te verminderen,” licht Somers toe.

Volgens hem is diesel zelfs nodig als men de klimaatdoelen wil halen.

Elektrisch rijden

“Elektrisch rijden geeft ook emissies – CO2 en lokaal deeltjes,” zegt hij.

Daarbij komt dat de productie van batterijen veel energie kost en met name plaatsvindt in landen waar veel kolencentrales staan, zoals China, aldus professor Somers.

[RAI Vereniging]

 

0 0 stem
Beoordeel dit artikel
+
Meld je aan op onze GRATIS NineForNews PUSH meldingen
Aanmelden
+
Volg ons GRATIS NineForNews Telegram kanaal
Volgen
Kom shoppen in de NineForNews Webshop. T-shirts, tassen, caps, mokken, en nog veel meer!

Over Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.
guest
23 Reacties
Oudste
Nieuwste Meeste stemmen
Inline Reacties
Alle reacties zien
Straalmans
Straalmans
11 maanden geleden

Alleen de natuur produceert schone energie. De mens is daar nog niet toe in staat gebleken.
Deze Kerst ook zal er weer heel wat gegeten en gedronken worden en heel veel water nodig zijn om alles weg te spoelen.

ben
ben
11 maanden geleden

We hebben hem maar te geloven- de Professor!?
In de jaren 80 toen velen overstapten op diesel rijden, werden mijn wieldoppen ineens veel sneller zwart door diesel autos (roetstof).
Daarnaast bestaan er grafieken die aantonen dat diesel veel meer NOx uitstoot dan benzine door de hogere verbrandings temperaturen.
Electrisch rijden met brandstofcellen op waterstofgas zou een betere optie zijn (Toyota Mirai).
Tesla sleept 540Kg (85Kwh) aan batterijen met zich mee. En 30x laden kost evenveel als een jaar electriciteits verbruik thuis.

Barry
Barry
Reactie op  ben
11 maanden geleden

Waterstofgas is een dood geboren kindje, waterstof heeft n.l. de vervelende eigenschap dat het moeilijk op is te slaan. Verder is de druk in het systeem enorm, dat is ook de reden dat het niet doorzet. Te duur en complex. Verder zijn moderne diesels schoner dan elektrische auto’s, diesel is ook de meest efficiente brandstof. De reden dat men er vanaf wil is gewoon controle, na diesel komt ook de benzine auto. Oftewel “men gaat alles afpakken”, omdat het klimaat een ondergeschikte rol speelt. Het gaat hier gewoon om de macht en controle, niet meer, niet minder.

H2O
H2O
Reactie op  Barry
11 maanden geleden

U loopt achter de feiten aan. Waterstof is zeker wel een brandstof voor de toekomst. Door een Nederlandse vinding, kan waterstof ‘getankt’ worden als een modder-achtige substantie. Hierdoor is het mogelijk dat onze huidige tankstations met een werkelijk kleine technische aanpassing het goedje aan hun klanten Jan aanbieden. Dus hierdoor zijn er geen grote infrastructurele aanpassingen nodig in, bij voorbeeld, oudere stads centra. Daarnaast vind de chemische reactie pas -in- de auto plaats en is, zowel het transport naar- en opslag bij de tankstations en het vervoer in je auto veel veiliger dan onze huidige brandstoffen. En nu nog de ‘klap op de vuurpijl’…. 1kilo van het goedje kost ca.€1,67 voor de consument, op basis van de huidige accijns regels, en brengt een gemiddelde auto (zeg, een Opel Astra station) zo’n 260 kilometer ver. De ontwikkeling van voortstuwing op waterstof heeft pas in 1998 een vlucht kunnen nemen omdat toen pas het octrooi, wat Shell sinds 1946 in handen had, vrij gevallen is. Maar de ontwikkeling gaat hard en zal de meeste andere vormen, vooral de EV’s snel inhalen vanwege de toepasbaarheid. Dus eerst even je zelf verdiepen, voor je onzin spies.

Barry
Barry
Reactie op  H2O
11 maanden geleden

IK had allang gezien dat er 3 pompen in nederland zijn waar je waterstof kunt tanken. Maar voorlopig is de techniek veel te complex, oftewel te duur voor de gemiddelde autorijder. Het is nog maar de vraag of fabrikanten zich hieraan willen wagen. Hyundai heeft een nieuwe auto op de weg gezet uit prestigieuze overwegingen, en misschien leuk speelgoed voor rijke mensen die toevallig in de buurt van zo’n pomp wonen, maar voorlopig gaat dit er niet van komen voor de automobilist, het is waarschijnlijker dat elektrisch rijden het uiteindelijk gaat winnen (helaas), alleen zal het vrachtverkeer in de toekomst misschien overgaan op waterstof omdat elektrisch rijden daar geen toekomst heeft.

H2O
H2O
Reactie op  Barry
11 maanden geleden

Weer mis, veel fabrikanten zijn al volop bezig met de ontwikkeling van waterstof aangedreven auto’s. Zoals ik al stelde, de werkelijke ontwikkeling is pas redelijk recentelijk vrijgegeven vanwege het vervallen van Shell’s octrooi hierop. In de nabije toekomst zullen hier de resultaten zichtbaar worden. Natuurlijk hebben we het dan over een hybride systeem waar de waterstof generator electriciteit opwekt en daarmee de electrische aandrijving motoren van power voorziet. Maar ook vol- synthetische brandstof voor diesel motoren zal een goed alternatief zijn in de nabije toekomst. Ook een goede ontwikkeling met een absolute uitstoot van nul schadelijke stoffen. De toekomst ziet er goed uit.

Walter
Walter
Reactie op  ben
11 maanden geleden

Ga je nu echt als voorbeeld een diesel van 40 jaar oud vergelijken, daar rijden er denk ik niet zo veel meer van ! Toch eens onder de motorkap kijken, er is veel verandert de laatste 40 jaar.

Edtje
Edtje
Reactie op  ben
11 maanden geleden

Dat de wieldoppen zwart worden komt door de remblokken. Vroeger zat er asbest. Wegens milieu eisen worden ze van andere materialen gemaakt wat harder sluit en meer stof afgeeft.

Bas
Bas
Reactie op  ben
11 maanden geleden

Het blijkt wel dat u Ben niet bekend bent met de nieuwe euro 6 Diesels waar de nieuwste vrachtwagens op lopen. Mijn eigen truck heeft een zogezegd geen uitlaat meer. Dit heet een uitlaatgas naverbrander. Tevens word er met de diesel ook Adblue meegespoten die zorgt voor een omzetting van NOX naar waterdamp en roetdeeltjes.

Als deze roetdeeltjes worden niet meer uitgestoten maar opgeslagen in de uitlaatgas naverbrander waar een opvang bak inzit. Als deze bak vol raakt, dat kan ik zien op een meter in het dasboard geeft de truck een melding dat hij moet hergenereren. Dit gebeurd als het voertuig stationair draait. De naverbrander gaat dan aan en warmt op tot 4000!!!graden. Temperaturen die een motor nooit kan halen, dit verbrand alle overige roetdeeltjes tot onschadelijk koolstof die ook weer in een opvangbak terechtkomen die 1 of 2x per jaar word word geleegd door de garage.

Dat ding word zo heet dat er geen auto of fietser naast je moet staan want dan bladdert de verf van de auto af of de fietser verbrand zijn benen zo heet word de uitlaatgas naverbrander in hergeneratie modus. Door dit systeem komt er zeer schone lucht uit de naverbrander. Zeker in de grote steden gaan er viezere lucht en roetdeeltjes de grill in dan er uit het uitlaatsysteem komt
Uiteindelijk ‘wast’ dit systeem de vieze lucht eigenlijk. Een diesel is ook veel efficienter dan een benzine motor dus je gebruikt ook veel minder brandstof per km/kg

Beetje plat gezegd eigenlijk maar je kan beter met je bek aan het uitlaatgassysteem van een euro 6 vrachtwagen gaan hangen dan de smerige lucht in te ademen in de grote westelijke steden.
Dus Mike niet zomaar aannames gaan doen van dingen waarvan je niks weet of geen onderzoek naar hebt gedaan. Let op GEEN UITLAAT.
En waterstof, ken je de eigenschappen van waterstof? Je gaat eigenlijk met je billen op een bom zitten. Daar zou ik geen ongeluk mee willen krijgen. Het is vele malen gevaarlijker dan b.v. LPG. Accu’s zoals in een Tesla zitten vol met gevaarlijke chemicaliën het afwerken van dingen is ook onzettend vervuilend voor het mileu en ze hebben er nog steeds geen goede oplossing voor. Herrinner je nog het ongeluk van een Tesla in Baarn vorig jaar? er moest iemand van Tesla langskomen omdat de hele auto onder stroom stond en geen brandweerman durfde bij de Telsa om de gewonde bestuurder uit de auto te halen. Lig je daar lekker de pijp uit te gaan en kan je wachten op een techniekus die helemaal uit Tilburg van de favbriek moet komen…

Mike
Mike
11 maanden geleden

Hoeveel geld zou hij krijgen voor zijn artikel? Wat een onzin verhaal. Zeker betaald door dat bedrijf met sjoemeldiesels.

Laten we aub NU aan een betere wereld werken en niet met deze continuerende vervuilende technologie doorgaan. Ja fabricatie van een batterij is ook vervuilend. Maar alleen bij productie. Daarna moeten we gebruik gaan maken van Zon- en windenergie.

Waterstof is ook zo’n belofte die niet realiseerbaar is en wederom de consument verplicht tot veel uitgave aan een dure constructie (motorblok vs hoge druk (pneumatiek)).

JeeTee
JeeTee
Reactie op  Mike
11 maanden geleden

Als er iets onzin is, is het jouw reactie wel. Dat je dit met droge ogen durft te beweren is typerend voor linkse luchtfietserij.

Edtje
Edtje
Reactie op  Mike
11 maanden geleden

Verdiep je eens in de dieselmotoren van vrachtwagens. Ik rijdt in een DAF met euro 6 motor. Zeer schoon. Sta liever tussen 10 vrachtwagens mer euro 6 motor dan naast een benzine auto.

Mark
Mark
Reactie op  Edtje
11 maanden geleden

Klopt als een bus..lekker allemaal op electric gaan rijden… Mensen hebben geen idee wat het kost om een accu te maken, te onderhouden, opladen en te resycelen……. Maar ja dat is wel schoon 😂😂😂😂😂

H2O
H2O
Reactie op  Mike
11 maanden geleden

Diesel is één van de eerste vormen van verbrandingsmotoren welke eenvoudig geschikt gemaakt kunnen worden voor vol- synthetische brandstof, wat resulteert in 0(!!) Uitstoot van schadelijke stoffen. Dus uw onderbuikgevoel heeft ongelijk.

Henk Azie
Henk Azie
11 maanden geleden

Electrisch rijden zou millieu vriendelijk zijn als de batterijen millieu vriendelijk zouden zijn.
Hemp batterijen bv, in alle opzichten beter dan lithium batterijen. Goedkoop ook nog.

Pol
Pol
11 maanden geleden

En als er een windmolen moet geplaatst worden is er overal verzet. Op die manier zal mener echt niet geraken…

Annonimbus
Annonimbus
Reactie op  Pol
11 maanden geleden

overdag hoor ik ze niet, maar s’nachts moet ik oordopjes aan om in slaap te kunnen vallen. Steeds maar weer dat whoosh geluid. En ze staan heel ver weg, maar de nacht “draagt” het geluid.

Weesje
Weesje
Reactie op  Pol
11 maanden geleden

Windturbines. Windmolens zijn heel wat anders.

salvar
salvar
11 maanden geleden

ze proberen iedereen gek te maken de klimaatgekken.
het gaat maar door en door tot die gekken de hele wereld naar de kl*ten hebben geholpen.

Neeltje
Neeltje
11 maanden geleden

E85 van Groen Afval maken, mag dat?

Stijn
Stijn
11 maanden geleden

Die man zou zich geen professor mogen noemen.

Oscar
Oscar
Reactie op  Stijn
11 maanden geleden

Weer zo’n reactie van een Groene onwetende kikker. Jij hebt in ieder geval, uit jouw reactie op te maken, nooit een studie gevolgd.
Deze professor doet zeer gedegen en uitgebreid onderzoek en komt niet zoals jullie klimaat dammers met op niets gebaseerde feiten..
Met jouw ongefundeerde uitspraken laat je zien dat je een blinde GL volger bent.
Je wijst naar problemen maar komt nooit met goede en realistische oplossingen.

John.
John.
11 maanden geleden

Electrisch rijden gaat om controle en macht.
Ik denk dat ze straks op afstand een auto uit kunnen schakelen, of verhinderen te laden.
Ik kan mijn dieselauto vol jerrycans laden, en de wereld rondrijden.
En dat wil men denk ik verhinderen.
Als de boeren bijvoorbeeld Electrisch trekkers hadden, waren ze van zijn leven nooit tot in Den Haag gekomen.
Ze hadden gewoon hun laadpasjes geblokkeerd.

x

Check Also

coronatest

Overheid denkt na over coronatest-paspoort: ‘Dit schuurt wel heel dicht tegen Chinese praktijken aan, brrr’

Het ministerie van Volksgezondheid van Hugo de ...

opperrechter

Opperrechter haalt uit naar ‘totalitaire controlfreaks’ bij de overheid

Een voormalige Britse opperrechter heeft hard uitgehaald ...

Waarom Pushmeldingen?

Facebook en Twitter censureren steeds meer. Het nieuws dat NineForNews brengt wordt steeds vaker door ze geblokkeerd.

Met pushmeldingen informeren we je rechtstreeks, zonder risico op deze censuur.

Waarom Telegram?

Overheidscorruptie anno 2020 wordt steeds erger. Websites en domeinen worden in beslag genomen, omdat de criminele regering geen tegengeluid duldt.

Ons Telegram kanaal staat los van onze websites. Daar krijg je een overzicht van onze berichten, ook als we 'ineens' verdwijnen.

Stuur jouw ideeBedenk een idee, kreet of one-liner voor op onze producten.

Elke maand kiezen we de beste, leukste of meest originele inzending. En als dat jouw inzending is, win je een T-shirt met jouw idee erop!

23
0
We lezen graag je reactie!x