Homepagina » Propaganda » Mediamagnaten boeken recordwinst ondanks angstcampagne piraterij

Mediamagnaten boeken recordwinst ondanks angstcampagne piraterij

Lobbyisten van de muziekindustrie zeggen vaak dat hun cliënten elk jaar miljarden mislopen door online piraterij, maar uit data die deze week zijn vrijgegeven door de Congressional Research Service (CRS) blijken deze uitspraken ongegrond.

Het rapport onthult dat de film- en muziekindustrie het prima doen en dat directeurs nog nooit zulke hoge salarissen hebben gekregen.

Alhoewel reclamecampagnes proberen te overtuigen dat piraterij banen kost ontdekte de CRS dat de omzet in de industrie de laatste 15 jaar is verdubbeld.

De salarissen van directeurs zijn nog nooit zo hoog geweest. In het verslag is te lezen dat directeur van News Corporation Rupert Murdoch $33.292.753 kreeg uitbetaald in 2011; Viacom gaf topman Philippe Dauman $84.515.308; Time Warner-directeur Jeffrey Bewkes nam $26.303.071 mee naar huis; terwijl directeur van Disney Robert A. Iger $29.617.964 verdiende. Sony-baas Howard Stringer sloot de rij met ruim $4,3 miljoen.

Het gaat om flinke bedragen wanneer ze worden vergeleken met salarissen die ruim een decennium terug werden uitgekeerd. Oud-directeur van Disney Michael Eisner kreeg in 1994 $10 miljoen mee naar huis, terwijl Time Warner oud-directeur Gerald M. Levin dat jaar $5 miljoen uitbetaalde.

Alhoewel de salarissen stijgen blijft het aantal werknemers in de industrie nagenoeg gelijk. Vorig jaar waren zo’n 374.000 mensen werkzaam in de film- en muziekindustrie, tegen 392.000 in 1998. In 2009 was er sprake van een dieptepunt toen 370.000 mensen full- of parttime werkzaam waren in de sector.

Wat de lobbyisten van de industrie beleidsmakers wijsmaken heeft kennelijk niet zozeer iets te maken met de piraten op het internet, maar meer met het salaris van directeur van Netflix Reed Hastings.

Ondertussen proberen lobbyisten van de entertainmentindustrie congresleden er onvermoeibaar van te overtuigen dat een fundamenteel andere structuur van het internet noodzakelijk is. Ze willen hun winsten beschermen met de Protect IP Act en de Stop Online Piracy Act.

De filmindustrie probeerde de markt voor Video on Demand in eerste instantie nog te vernietigen en nu moet bijvoorbeeld een bedrijf als Netflix volgend jaar naar verwachting meer dan $1,98 miljard betalen aan licentierechten, tegen $180 miljoen in 2010.

Bron: Rawstory.com

Gerelateerd:

 



Vind je deze info belangrijk? Klik dan hieronder om te delen op Facebook
NineForNews.nl in je Facebook-nieuwsfeed?

Over Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.

Laat een bericht achter

Let op! Als je een reactie achterlaat ga je automatisch akkoord met onze spelregels. Klik hier om onze spelregels te zien.

Je e-mail adres wordt niet getoond.Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*

x

Check Also

Machocultuur zorgt ervoor dat we met z'n allen veel te lange werkdagen maken. Internetondernemer laat zien dat het anders kan

Veel te lange werkdagen als gevolg van machocultuur maken ons ziek. Internetondernemer laat zien dat het anders kan

We maken met z’n allen veel te ...

Een werkweek van 4 uur: hoe doe je dat? Deze fulltime internetondernemer laat het je zien

Een werkweek van 4 uur: hoe doe je dat? Deze fulltime internetondernemer laat het je zien

Een werkweek van 4 uur, dat zou ...

doorbraak

Doorbraak in coronabehandeling? Nijmeegse artsen ‘hebben iets heel belangrijks gevonden’

Ernstig zieke coronapatiënten hebben heel weinig vitamine ...

politiecommissaris

Ex-politiecommissaris New York: ‘George Soros motor achter protesten VS’

Je moet wel volslagen idioot zijn om ...