Propaganda

Mediamagnaten boeken recordwinst ondanks angstcampagne piraterij

Help anderen door dit artikel met je vrienden op je social media te delen!
Er is helaas geen gesproken versie van dit artikel beschikbaar

Lobbyisten van de muziekindustrie zeggen vaak dat hun cliënten elk jaar miljarden mislopen door online piraterij, maar uit data die deze week zijn vrijgegeven door de Congressional Research Service (CRS) blijken deze uitspraken ongegrond.

Het rapport onthult dat de film- en muziekindustrie het prima doen en dat directeurs nog nooit zulke hoge salarissen hebben gekregen.

Alhoewel reclamecampagnes proberen te overtuigen dat piraterij banen kost ontdekte de CRS dat de omzet in de industrie de laatste 15 jaar is verdubbeld.

De salarissen van directeurs zijn nog nooit zo hoog geweest. In het verslag is te lezen dat directeur van News Corporation Rupert Murdoch $33.292.753 kreeg uitbetaald in 2011; Viacom gaf topman Philippe Dauman $84.515.308; Time Warner-directeur Jeffrey Bewkes nam $26.303.071 mee naar huis; terwijl directeur van Disney Robert A. Iger $29.617.964 verdiende. Sony-baas Howard Stringer sloot de rij met ruim $4,3 miljoen.

Het gaat om flinke bedragen wanneer ze worden vergeleken met salarissen die ruim een decennium terug werden uitgekeerd. Oud-directeur van Disney Michael Eisner kreeg in 1994 $10 miljoen mee naar huis, terwijl Time Warner oud-directeur Gerald M. Levin dat jaar $5 miljoen uitbetaalde.

Alhoewel de salarissen stijgen blijft het aantal werknemers in de industrie nagenoeg gelijk. Vorig jaar waren zo’n 374.000 mensen werkzaam in de film- en muziekindustrie, tegen 392.000 in 1998. In 2009 was er sprake van een dieptepunt toen 370.000 mensen full- of parttime werkzaam waren in de sector.

Wat de lobbyisten van de industrie beleidsmakers wijsmaken heeft kennelijk niet zozeer iets te maken met de piraten op het internet, maar meer met het salaris van directeur van Netflix Reed Hastings.

Ondertussen proberen lobbyisten van de entertainmentindustrie congresleden er onvermoeibaar van te overtuigen dat een fundamenteel andere structuur van het internet noodzakelijk is. Ze willen hun winsten beschermen met de Protect IP Act en de Stop Online Piracy Act.

De filmindustrie probeerde de markt voor Video on Demand in eerste instantie nog te vernietigen en nu moet bijvoorbeeld een bedrijf als Netflix volgend jaar naar verwachting meer dan $1,98 miljard betalen aan licentierechten, tegen $180 miljoen in 2010.

Bron: Rawstory.com

Gerelateerd:

 

0 0 stemmen
Beoordeel dit artikel

Interessant

Vond je deze informatie belangrijk?
Klik hieronder en deel het op je Socials!
+
Meld je aan op onze gratis PUSH meldingen
Aanmelden
?
+
Volg ons op ons gratis Telegram kanaal
Volg Ons
?
+
Steun ons met een vrijwillige bijdrage
Doneer
?

Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.
guest

0 Reacties
Inline Reacties
Alle reacties zien
Back to top button
0
We lezen graag je reactie!x