
Media-ondernemer Ruud Hendriks heeft op Twitter zijn verwachtingen voor de tv-industrie in 2018 gedeeld.
Volgens Hendriks wordt 2018 voor RTL, SBS en NPO het jaar van disruptie, ontslagen en accepteren dat het nooit meer wordt zoals het was.
Hij voegt toe dat kijkers naar Netflix en adverteerders naar Google en Facebook vluchten en dat tv-producenten en facilitaire bedrijven hetzelfde lot wacht.
2018 wordt voor RTL, SBS en NPO het jaar van disruptie, ontslagen en accepteren dat het nooit meer wordt zoals het was. Kijkers vluchten naar Netflix, adverteerders naar FB en Google. Tv-producenten en facilitaire bedrijven wacht hetzelfde lot.
— Ruud Hendriks (@ruudhendrikstv) January 1, 2018
Duikvlucht
Onlangs legde hij in een column voor Emerce uit waarom de tv-industrie zich momenteel in een duikvlucht bevindt die zijn weerga niet kent.
“Het gaat helemaal mis met de televisiesector in Nederland en dat hebben ze grotendeels aan zichzelf te danken,” schreef Hendriks.
Feit is volgens hem dat er al jaren nauwelijks content wordt uitgezonden die nog interessant is voor jongeren. Die laten de tv dan ook in groten getale links liggen.
Meer reclames
De tv-bazen compenseren de lagere omzetten door simpelweg meer reclames uit te zenden. “Tijdens de reclameblokken van RTL kun je tegenwoordig rustig een behoorlijk eind met je hond gaan wandelen zonder dat je iets mist,” klonk het.
Door die lange reclameblokken vlucht de kijker massaal richting Netflix en YouTube, constateert Hendriks.
Enorme daling
Hij voorziet dat de lagere budgetten nog minder goede programma’s zullen opleveren, wat zal leiden tot nog minder kijkers en nog langere reclameblokken.
De enorme daling betekent volgens hem dat grote ingrepen onvermijdelijk zijn en dat televisieproducenten en facilitaire bedrijven hun borst nog verder nat kunnen maken.
Eindelijk heb wel progammas die ze kunnen s hrappen gtst slechts geacteerd ooit wereld draait door. Pauw . Utopia en all die crime scene kin er ook wel af het hele nos gebeuren ken er wel af astro tv opgedonderd . Miljoenen jacht . Jandino . Hart van nederland misselijk programma nou zo ken ik wer ff dorgaan blijft weinig over in ieder geval ☺
Er zijn dan misschien veel meer zenders dan 30 jaar geleden maar het is er ook wel een stuk slechter op geworden. Dat terwijl de commerciële marktbelofte toen was: Méér zenders met een gevarieerd aanbod afgestemd op wat de kijkers willen en door de concurrentie tegen een scherpere prijs.
Het blijkt allemaal niet uitgekomen te zijn:
– Hogere prijzen
– Geen gevarieerd aanbod
– Kijkers rennen weg
Tot zover de heilige graal van de marktwerking zoals in vele sectoren een enorme farce.
En toch gaan we er lekker mee door met z´n allen.
Nou ik begrijp wel dat ze het in stand willen houden , het is een grote zakkenvullende, kwantitatieve zooi, bovendien een incestueuze zooi, als je jong bent en papa of mams werkt daar……nou dan hebje gelijk een baan, maakt helemaal niet uit of je talent hebt, dat moet groeien zeggen ze dan………… ( ik ben er wel eens geweest, een vriend werkte daar)..Waar ik het meeste over val is dat alles zogenaamd gemaakt wordt….omdat wij dat willen ? Kijkcijfers…..probleem is natuurlijk dat de meest mensen dociel zitten te staren en nauwelijks weten waar ze naar kijken…………De laatste jaren zijn er zoveel domme onnozele mensen voorbij gekomen dat je er vanzelf wel genoeg van krijgt…….en arme ik dacht nog, omdat ze zoveel verdienen dat ze betere programma’s gingen maken, neen dus….En dan nu met al dat nep nieuws is het helemaal gedaan………Wat een gemiste kans van zo’n mooi medium….. mijn tv staat al 3 jaar uit, als ik iets leuk vind kijk ik wel op internet….( had ik ook nooit gedacht)…
Die uitspraken van Ruud Hendriks over reclame kloppen als een zwerende vinger. De blokken zijn echt veel te lang geworden en het aantal reclameonderbrekingen veel te veel. Voeg daar de enorme berg hersenloze pulp er bij die door die omroepen worden uitgezonden en je snapt zelf wel dat de gewone tv zenders voor mij grotendeels geboycot worden. Maar voor luie jaknikkers blijft het natuurlijk genieten met eenzijdige talkshows als Buitenhof en DWDD. Nee, ik sla lekker over.