Binnenland

Nederlanders keren tv massaal de rug toe. Media-ondernemer over waarom dit een rampjaar gaat worden voor de tv-industrie

Help door dit artikel met anderen op je social netwerk te delen!
Er is helaas geen gesproken versie van dit artikel beschikbaar

Media-ondernemer Ruud Hendriks heeft op Twitter zijn verwachtingen voor de tv-industrie in 2018 gedeeld.

Volgens Hendriks wordt 2018 voor RTL, SBS en NPO het jaar van disruptie, ontslagen en accepteren dat het nooit meer wordt zoals het was.

---Lees verder na dit advertentieblokje---
https://www.ninefornews.nl/wp-content/uploads/2024/05/geert-pieter-dilan.png

Hij voegt toe dat kijkers naar Netflix en adverteerders naar Google en Facebook vluchten en dat tv-producenten en facilitaire bedrijven hetzelfde lot wacht.

Duikvlucht

Onlangs legde hij in een column voor Emerce uit waarom de tv-industrie zich momenteel in een duikvlucht bevindt die zijn weerga niet kent.

“Het gaat helemaal mis met de televisiesector in Nederland en dat hebben ze grotendeels aan zichzelf te danken,” schreef Hendriks.

Feit is volgens hem dat er al jaren nauwelijks content wordt uitgezonden die nog interessant is voor jongeren. Die laten de tv dan ook in groten getale links liggen.

Meer reclames

De tv-bazen compenseren de lagere omzetten door simpelweg meer reclames uit te zenden. “Tijdens de reclameblokken van RTL kun je tegenwoordig rustig een behoorlijk eind met je hond gaan wandelen zonder dat je iets mist,” klonk het.

Door die lange reclameblokken vlucht de kijker massaal richting Netflix en YouTube, constateert Hendriks.

Enorme daling

Hij voorziet dat de lagere budgetten nog minder goede programma’s zullen opleveren, wat zal leiden tot nog minder kijkers en nog langere reclameblokken.

De enorme daling betekent volgens hem dat grote ingrepen onvermijdelijk zijn en dat televisieproducenten en facilitaire bedrijven hun borst nog verder nat kunnen maken.

5 1 stem
Beoordeel dit artikel

Interessant

Vond je dit goed?
Klik hieronder en deel het op je Socials!
+
Meld je aan op onze gratis PUSH meldingen
Aanmelden
?
+
Volg ons op ons gratis Telegram kanaal
Volg Ons
?
+
Steun ons met een vrijwillige bijdrage
Doneer
?

Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.
guest

42 Reacties
Oudste
Nieuwste Meeste stemmen
Inline Reacties
Alle reacties zien
piet snot
piet snot
6 jaren geleden

Eindelijk heb wel progammas die ze kunnen s hrappen gtst slechts geacteerd ooit wereld draait door. Pauw . Utopia en all die crime scene kin er ook wel af het hele nos gebeuren ken er wel af astro tv opgedonderd . Miljoenen jacht . Jandino . Hart van nederland misselijk programma nou zo ken ik wer ff dorgaan blijft weinig over in ieder geval ☺

Rikk
Rikk
6 jaren geleden

Er zijn dan misschien veel meer zenders dan 30 jaar geleden maar het is er ook wel een stuk slechter op geworden. Dat terwijl de commerciële marktbelofte toen was: Méér zenders met een gevarieerd aanbod afgestemd op wat de kijkers willen en door de concurrentie tegen een scherpere prijs.

Het blijkt allemaal niet uitgekomen te zijn:
– Hogere prijzen
– Geen gevarieerd aanbod
– Kijkers rennen weg

Tot zover de heilige graal van de marktwerking zoals in vele sectoren een enorme farce.
En toch gaan we er lekker mee door met z´n allen.

Louise
Louise
6 jaren geleden

Nou ik begrijp wel dat ze het in stand willen houden , het is een grote zakkenvullende, kwantitatieve zooi, bovendien een incestueuze zooi, als je jong bent en papa of mams werkt daar……nou dan hebje gelijk een baan, maakt helemaal niet uit of je talent hebt, dat moet groeien zeggen ze dan………… ( ik ben er wel eens geweest, een vriend werkte daar)..Waar ik het meeste over val is dat alles zogenaamd gemaakt wordt….omdat wij dat willen ? Kijkcijfers…..probleem is natuurlijk dat de meest mensen dociel zitten te staren en nauwelijks weten waar ze naar kijken…………De laatste jaren zijn er zoveel domme onnozele mensen voorbij gekomen dat je er vanzelf wel genoeg van krijgt…….en arme ik dacht nog, omdat ze zoveel verdienen dat ze betere programma’s gingen maken, neen dus….En dan nu met al dat nep nieuws is het helemaal gedaan………Wat een gemiste kans van zo’n mooi medium….. mijn tv staat al 3 jaar uit, als ik iets leuk vind kijk ik wel op internet….( had ik ook nooit gedacht)…

Raymond
Raymond
6 jaren geleden

Die uitspraken van Ruud Hendriks over reclame kloppen als een zwerende vinger. De blokken zijn echt veel te lang geworden en het aantal reclameonderbrekingen veel te veel. Voeg daar de enorme berg hersenloze pulp er bij die door die omroepen worden uitgezonden en je snapt zelf wel dat de gewone tv zenders voor mij grotendeels geboycot worden. Maar voor luie jaknikkers blijft het natuurlijk genieten met eenzijdige talkshows als Buitenhof en DWDD. Nee, ik sla lekker over.

Back to top button
42
0
We lezen graag je reactie!x