
McDonald’s verkeert in een ‘diepe depressie’ en staat mogelijk ‘op het punt te verdwijnen’. Dat zeiden sommige Amerikaanse franchise-ondernemers tijdens een rondvraag over de restaurantketen.
In een poging uit de rode cijfers te komen gaat McDonald’s het ontbijtmenu de hele dag door aanbieden, zijn er een aantal nieuwe producten aan het assortiment toegevoegd en kan er op sommige plekken digitaal worden besteld. De nieuwe ideeën bezorgen de managers alleen maar hoofdpijn, zo blijkt uit een peiling die is gedaan door analist Mark Kalinowski.
“We verkeren in een diepe depressie en er verandert niets,” schreef één ondernemer.
“De directeur gaat onze ondergang worden. We zijn een fastfoodrestaurant dat eten snel serveert, geen gewoon restaurant zoals Five Guys of Chipotle. Het is goed mogelijk dat de laatste dagen zijn geteld,” schreef een andere.
Extra spanningen
Omdat het ontbijtmenu de hele dag door kan worden besteld, ontstaan er extra spanningen in de keukens. Er komt meer druk te staan op de medewerkers, waardoor de kans op fouten groter wordt.
McDonald’s wil dat klanten meer keuzes krijgen door middel van het concept ‘Create your taste’. Klanten kunnen hun eigen hamburger samenstellen uit 30 verschillende ingrediënten. Hiervoor zullen kiosken gebouwd moeten worden die zo’n 140.000 euro gaan kosten.
Ontspoord
Om de dalende verkopen het hoofd te bieden is het hamburgerrestaurant al een tijd bezig om een groener, gezonder imago te krijgen. Als onderdeel van die nieuwe strategie kondigde het bedrijf aan goed te kijken naar de mogelijkheden van biologisch voedsel.
Sommige ondernemers zijn niet onder de indruk van de nieuwe plannen. “Het systeem is ontspoord. Er staan nog te veel producten op het menu en we proberen nog steeds te veel dingen aan te veel mensen aan te bieden,” zei één van hen.