De Ombudsman van de NPO heeft de afgelopen week opnieuw klachten ontvangen over de uitzendingen van omroep Ongehoord Nederland. Onlangs legde de Raad van Bestuur van de NPO de omroep een boete op. De Ombudsman, Margo Smit, wil geen uitspraken doen over de hoeveelheid meldingen en de aard van de klachten.
Raisa Blommestijn, presentatrice van het programma Ongehoord Nieuws, vindt het niet verbazend dat er weer klachten zijn ingediend. “Velen willen ons geluid zien verdwijnen,” schrijft ze op Twitter.
“Dat laten we niet gebeuren! Wat kunnen we doen? Word allemaal lid van Ongehoord Nederland en kijk allemaal twee keer per week naar Ongehoord Nieuws. Want hoe hoger het ledental en hoe hoger de kijkcijfers, hoe meer we een tegenwicht kunnen bieden aan deze intolerantie,” aldus Blommestijn.
Er zijn weer klachten ingediend over @ongehoordnedtv bij de Ombudsman. Dat is niet verbazend: velen willen ons geluid zien verdwijnen.
Dat laten we niet gebeuren! Dus:
1.Word lid van Ongehoord Nederland
2.Kijk naar Ongehoord Nieuws.Zo bieden we tegenwicht aan intolerantie. pic.twitter.com/KvCX3rjz46
— Raisa Blommestijn (@rblommestijn) August 25, 2022
(Video verwijderd? Klik hier...)
Nepnieuws
Journalist Joost Niemoller vraagt: “Stel hè, stel. Je dient een klacht in bij het NOS Journaal over het niet gecheckte propagandabericht dat de Russische opmars gestuit is. Aantoonbaar onjuist. Wat is dan de kans dat de Ombudsman die klacht gaat behandelen?”
Volgens het ANP verspreidt ON! ‘structureel nepnieuws’. Voorzitter van Ongehoord Nederland Arnold Karskens beticht het ANP van het verspreiden van nepnieuws. Hij wijst erop dat het woord ‘structureel’ helemaal niet voorkomt in het rapport van de Ombudsman.
“Inderdaad zegt de Ombudsman wel dat ON! bijdraagt aan de verspreiding van aantoonbaar onjuiste informatie – wat wij overigens bestrijden, maar dat terzijde – maar aantoonbaar onjuiste informatie is nog geen nepnieuws. Je kan een hele discussie voeren over wat onder die term verstaan moet worden, en dat gebeurt ook volop zoals je weet, maar over het algemeen wordt onder nepnieuws verstaan nieuws dat opzettelijk wordt verspreid door de verspreider in de wetenschap dat dit nieuws onjuist (of nog erger) is. Dat verwijt maakt de Ombudsman ons niet,” schrijft Karskens in een brief aan de hoofdredacteur van het ANP.
Verontschuldigingen
Het ANP stelt daarnaast dat Ongehoord Nederland ‘een eenzijdig uitnodigingsbeleid heeft’. “Ongehoord nodigt breed gasten uit en iedereen is welkom, maar veel potentiële gasten wijzen ons standaard af,” legt Karskens uit.
Hij wijst erop dat het niet de eerste keer is dat het ANP foutief over Ongehoord Nederland bericht. In oktober 2020 werd in een artikel van het persbureau geschreven dat ‘de aspirant-club vindt dat Holocaust-ontkenning moet kunnen’. “Dat is onjuist, smadelijk, lasterlijk en het toedichten van een strafbaar feit. Hiervoor heeft het ANP verontschuldigingen aangeboden,” benadrukt Karskens.
Maak op zelfstandige basis via crowdfunding programma’s en laat de overheid naar de kl…lopen. Je bent met bekwame mensen genoeg om achter de waarheid te blijven aangaan. We zijn de leugens van MSM zat!
Hoe meer ongehoord in het nieuws komt, hoe mensen er naar gaan kijken. Dit is de beste reclame die je maar kunt krijgen. De npo wordt toch binnen afzienbare tijd afgeserveerd, ze staan aan de verkeerde kant vd geschiedenis, als landverraders.
Dus als je sorry zegt is t ook goed ongehoord
Ze gaan door totdat O N weg moet.
Echter waarom de klachten niet bekijken?
Is het klachten materiaal er wel?
Waarom die geheimzinnigheid?
Anonieme klachten tellen m.i. niet mee.
Onderbouw goed en in detail.
Anders is er niets, dat weerlegd kan worden.