Onderzoek in het medische vakblad The BMJ laat zien hoe ongezond ultrabewerkt voedsel is. Daarbij moet je denken aan verpakte bakproducten en snacks, koolzuurhoudende dranken, suikerhoudende granen en kant-en-klare of warme producten voorzien van allerlei additieven.
Het eten van ultrabewerkt voedsel is geassocieerd met een verhoogd risico op bijvoorbeeld diabetes type 2, obesitas, slaapproblemen, sterfte aan hart- en vaatziekten, kanker, en depressie en angst.
50 tot 70 procent
Een internationaal team van wetenschappers maakte een analyse van eerdere onderzoeken naar ultrabewerkt voedsel. Ze concludeerden dat er 32 ziektes zijn die veel vaker voorkomen bij mensen die veel van zulke producten consumeren.
Ze lopen 50 procent meer kans om te overlijden aan hart- en vaatziekten, hebben een 22 procent hogere kans op depressies en krijgen vaker diabetes type 2. Ons dagelijkse dieet bestaat tegenwoordig voor 50 tot 70 procent uit bewerkt voedsel.
6 ultrabewerkte voedselproducten
Het gaat om de grootste gepeerreviewde studie in zijn soort. De onderzoekers analyseerden 14 studies die in de afgelopen drie jaar zijn gepubliceerd over de link tussen ultrabewerkt voedsel en nadelige gezondheidseffecten.
Voedingsdeskundige Rob Hobson noemde in een interview met de Daily Mail 6 ultrabewerkte voedselproducten die je meteen van je menu moet schrappen: suikerrijke ontbijtgranen, bewerkt vlees, chips, bewerkte kaasplakken, frisdrank en verpakte bakproducten.
Over de auteur: Robin de Boer is economisch geograaf. Volg hem hier op Substack.
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Boeren vragen massaal stopregeling aan: ‘De voedselarmoede komt eraan!’
Motie roept kabinet op om alle banden met World Economic Forum te verbreken
NOS kampt met bedreigingen: ‘Dat krijg je als je onbetrouwbaar nieuws brengt’
Nieuw onderzoek: Lager cholesterol heeft geen enkel effect op risico op hartziekte of sterfte
Duits lab test op DNA-verontreiniging coronaprik, limiet tot 354 keer overschreden: ‘Zorgwekkend’
Tragisch: volledig gevaccineerde 13-jarige jongen overlijdt aan ‘onverklaarbare’ hartstilstand
Soros heeft Europese rechters in zijn zak. Onderzoek legt omvangrijk schandaal bloot
Debat tussen Trump en Biden: dit zijn de pijnlijkste 95 seconden die je ooit zult zien
Australische peuter (3) leest 10 boeken per week (video)