Onafhankelijk journalist Jonathan Krispijn is een petitie gestart naar aanleiding van de spotprent in De Telegraaf waarin FVD-leider Lidewij de Vos wordt afgebeeld als nazi.
Hij schrijft het volgende namens bezorgde burgers:
De Telegraaf heeft zich de afgelopen jaren nadrukkelijk geprofileerd als platform voor kritisch en overwegend rechts geluid. Met columnisten en opiniemakers als Ronald Plasterk, Wierd Duk, Bart Nijman, Leon de Winter en Marianne Zwagerman positioneert de krant zich zichtbaar binnen het bredere rechtse en conservatieve debat in Nederland.
Juist vanuit die positie bevreemdt het ons dat uw krant kiest voor een nazi-vergelijking richting een democratisch gekozen volksvertegenwoordiger van 28 jaar. Dergelijke vergelijkingen behoren tot de zwaarste vormen van politieke beeldspraak in het publieke debat.
De Nederlandse politieke geschiedenis leert hoe ontwrichtend verregaande demonisering kan werken. Ook Pim Fortuyn werd in het publieke debat herhaaldelijk in verband gebracht met fascisme en nazisme. Los van politieke waardering of afwijzing is achteraf breed erkend dat deze beeldvorming het debat heeft verhard en gepolariseerd.
Het gebruik van nazi-analogieën draagt zelden bij aan inhoudelijke kritiek. Het werkt primair stigmatiserend en polariserend, en banaliseert bovendien het historische nationaalsocialisme en de systematische vernietiging van zes miljoen Joden. In een land waar deze geschiedenis diep verankerd is in het collectieve geheugen, mag van een landelijke krant bijzondere zorgvuldigheid worden verwacht.
Kritische journalistiek is essentieel in een democratische rechtsstaat. Satire mag scherp zijn en confronterend. Maar er bestaat een grens tussen scherpe politieke kritiek en historische demonisering. Naar onze overtuiging is die grens hier overschreden.
Wij verzoeken de redactie daarom uiterlijk maandag 12.00 uur publiekelijk en ondubbelzinnig afstand te nemen van deze specifieke nazi-vergelijking en te reflecteren op het gebruik van dergelijke beeldvorming in het politieke debat.
Wij onderschrijven vanzelfsprekend de vrijheid van meningsuiting en zullen geen juridische stappen ondernemen. Wel zullen wij ons abonnement beëindigen en onze financiële steun aan de krant heroverwegen indien geen publieke reactie volgt.
Krispijn krijgt veel bijval. Zo zegt medisch adviseur Wendy Mittemeijer: “Na de moord op Pim Fortuyn is het des te urgenter dat het haatzaaien en dehumaniseren van integere politici duidelijk moreel begrensd wordt.”
Zeg dus je abo op De Telegoebbels op en teken nu deze petitie, schrijft ze op sociale media.
Over de auteur: Robin de Boer is economisch geograaf. Volg hem hier op Substack voor exclusieve content.
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Ex-legerofficier: ‘Dit gaat niet om gezondheid, dit gaat om de vernietiging van het Australische volk’
VIDEO: Curiosity kiekt opnieuw mysterieus licht op Mars
Klaus Schwab roept op tot ‘wereldwijde samenwerking’ om ‘desinformatie’ te bestrijden
Kamerlid Van Haga: ‘Er zijn geen besmettingen meer. Het is afgelopen’
Iran stuurt Obama roze drone
Vrijgegeven Wob-documenten onthullen: talkshow om vaccinatiebereidheid op te krikken was volledig gescript
Proefpersonen coronavaccin hebben dag lang last van migraine, koorts
Stelling van de gevaarlijke Russische beer is vooral een handig propaganda-instrument. Waarom beperken de media zich tot NAVO-copy/paste?
Kijk: Thierry Baudet legt uit hoe grote investeerders profiteren van oorlog