Uit een haalbaarheidsstudie die woningcorporaties en warmteleveranciers hebben laten maken, zou blijken dat huurders niet duurder uit hoeven te zijn als hun woning een aansluiting krijgt op een warmtenet in plaats van gas.
De corporaties en warmtebedrijven geven de garantie voor de eerste 100.000 woningen dat de operatie voor de huurders kostenneutraal is.
Dat wil zeggen dat bewoners niet meer geld kwijt zijn aan woonlasten.
250 jaar
Het kabinet wil iedere woning in 2050 hebben losgekoppeld van het gas. Alternatieven zijn een warmtepomp of aansluiting op een warmtenet.
In Amsterdam kost het ongeveer 100.000 euro om een woning gasvrij te maken. Bewoners betalen zo’n 1200 per jaar voor een gasaansluiting. Nadat ze zijn aangesloten op het warmtenet, zouden ze nog 800 euro per jaar betalen.
Journalist Syp Wynia reageert:
Het kost hier 100.000 euro om een huis van gas te halen. U weet wel, vanwege dat #gasverbod, enig in de wereld. Maar gelukkig bespaart het dan wel 400 euro per jaar! Je doet er, rente niet gerekend, dus 250 jaar over om de investering terug te verdienen! https://t.co/vTlm1lxDV7
— Syp Wynia (@sypwynia) April 15, 2020
Enkele dagen geleden zei hij in een interview met opiniemedium Doorbraak.be over het gasverbod:
Nederland heeft het best geroutineerde gasnet ter wereld. Dat moet nu afgebroken worden omdat dat goed zou zijn voor de inwoners van Groningen of het klimaat. Maar nergens anders ter wereld denkt men daar ook maar aan. Wat zit daar dan achter? Mijn voorlopige conclusie is dat er immateriële en materiële belangen meespelen. Het gaat om een uitruil. Allicht zijn de belanghebbenden zij die warmtenetten aanleggen of in biomassa handelen. Het gaat hier om een eigenaardige kongsi om, vergeleken met gas, onrendabele en nutteloze alternatieven in de markt te zetten.
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Yale-studie bevestigt stilletjes nachtmerrie rond COVID-vaccin
Oud-directeur Pakistaanse geheime dienst: “Osama bin Laden stierf in 2005 natuurlijke dood”
Tom Cruise wil mensheid redden van ‘buitenaardsen die in ons leven’
Professor Beatrice de Graaf verspreidt op Bluesky nepnieuws over moord op Charlie Kirk
Kabinet: minister Brekelmans is op persoonlijke titel toegetreden tot Young Global Leader-programma van WEF
“De VS is een psychotisch land geworden, dat zich baseert op grootheidswaan”
Hamburger van McDonald’s ziet er na 14 jaar nog hetzelfde uit
Mens ontstond pas lang na buitenaardsen
Dit moet u zien: dame van de Brexit Party sloopt D66’er Sophie in ’t Veld in het Europees Parlement