Door peuters naar educatieve in plaats van gewelddadige televisieprogramma’s te laten kijken kan hun gedrag worden verbeterd, zo is gebleken uit een nieuwe studie.
De resultaten kunnen helpen bij het vinden van manieren om agressief en gewelddadig gedrag bij jonge kinderen te vermijden.
Met tussenpozen vulden 565 ouders uit de Amerikaanse stad Seattle een vragenlijst in over het tv-kijkgedrag van hun kinderen. De helft van de ouders liet hun drie- tot vijfjarige kinderen Sesamstraat en Dora kijken in plaats van meer gewelddadige programma’s zoals Power Rangers. De overige ouders kregen advies over gezond eten.
Spelletjes
Na zes maanden was het gedrag van beide groepen kinderen verbeterd, maar het gedrag van de kinderen die minder gewelddadige televisieprogramma’s keken bleek net iets beter te zijn.
Nancy Jensen nam samen met haar zesjarige dochter deel aan de studie. Ze werd tijdens de studie met haar neus op de feiten gedrukt. “Ik had niet in de gaten hoeveel tv Elizabeth keek en hoeveel ze in haar eentje keek,” zei ze.
Jensen zei dat het gedrag van haar dochter na de veranderingen was verbeterd en ze blijft bepalen waar Elizabeth en haar twee jaar oude broertje Joe naar kijken. Ze besloot de televisie vaker uit te zetten en Elizabeth meer spelletjes te laten doen. Ook liet ze haar tekenen en ging ze vaker met haar naar buiten.
Positieve kant
Na de studie gingen de onderzoekers van het Seattle Children’s Research Institute nog eens op bezoek bij de kinderen. Ze leken het spelen met blokken en buiten spelen boven tv-kijken te verkiezen.
De onderzoekers worden geprezen omdat ze hebben gekeken naar de invloed van positieve in plaats van negatieve televisieprogramma’s.
“Het is mooi dat mensen naar de positieve kant kijken,” zei Dr. Michael Rich van het kinderziekenhuis in Boston. “Omdat niemand stopt met tv-kijken moeten we goede alternatieven voor kinderen hebben.”
Bron: AP
Gerelateerd:
- Geloofwaardigheid Fox News ‘nog nooit zo laag’
- ‘We willen de verbeeldingskracht van onze kinderen vernietigen’
- Vertrouwen in nieuwsuitzendingen bereikt nieuw dieptepunt
- Kijkcijfers kelderen in VS, CNN op laagste punt in 10 jaar
- Televisienetwerk CNN trekt helft minder kijkers
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Minister Jetten afwezig bij belangrijkste debat van het jaar: ‘Hoelang laten wij ons nog in de maling nemen?’
Britse regering gaat gevangenen VRIJLATEN om plaats te maken voor anti-immigratiebetogers
Arts neemt voor en na coronaprik bloedtests af: ‘Mijn mond viel open’
“Drie enorme torens ontdekt op Mars”
Gegarandeerd basisinkomen ‘eenvoudig te realiseren’
Too big to jail: waarschijnlijk geen straf voor Wall Street-topmannen
Ongevaccineerde Wout Weghorst scoort 2 keer tegen Argentinië: ‘Een Oranje-wappie doet het’
Wat klopt er van de beschuldigingen aan het adres van kandidaat-opperrechter Kavanaugh? Dit weten we in ieder geval
Ongehoord Nederland krijgt veel steun na ‘selectieve veroordeling’ door NPO-ombudsman: ‘Een verademing’