Een vetarm dieet verhoogt het risico op vroegtijdig overlijden met een kwart, zo blijkt uit een omvangrijke studie waar The Independent over bericht.
Een studie in het medische tijdschrift The Lancet keek naar 135.000 volwassenen en ontdekte dat mensen die minder vet eten veel eerder overlijden dan zij die boter, kaas en vlees eten.
De uitkomsten staan haaks op het voedingsadvies dat mensen hun vetinname moeten beperken.
Ongezondst
Gezondheidsinstanties stellen dat verzadigd vet het cholesterolgehalte verhoogt waardoor het risico op hartziekten toeneemt.
Mensen die minder vet eten schakelen vaak over op koolhydraatrijke producten zoals brood, pasta en rijst. Dit betekent echter dat ze belangrijke voedingsstoffen mislopen.
Koolhydraatrijke diëten zijn het ongezondst. De studie ontdekte dat mensen die veel geraffineerde suiker en bewerkt voedsel eten 28 procent meer kans hebben om vroegtijdig te overlijden.
Liegen er niet om
Het Canadese onderzoek, dat gebaseerd is op studies in 18 landen, is gepresenteerd tijdens een congres van de European Society of Cardiology in Barcelona.
De onderzoeksresultaten liegen er niet om: een lage inname van verzadigd vet verhoogt de kans op vroegtijdige dood met 13 procent.
En het consumeren van grote hoeveelheden van alle soorten vet verlaagt het risico op vroegtijdig sterven met 23 procent.
Gezond
Mensen blijven gezond als ze 35 procent van hun calorieën uit vet halen, aldus dr. Andrew Mente van de McMaster University.
Hoofdonderzoeker Mahshid Dehghan zei dat mensen die 60 procent van hun calorieën uit koolhydraten halen het risico lopen vroegtijdig te sterven.
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Amerikaans milieuagentschap EPA debunkt chemtrails, voedt complottheorieën
Antarctisch UFO-mysterie wordt groter: “Crashplek bewaakt door tanks”
World Economic Forum presenteert: coronapaspoort dat vaccinatiestatus bepaalt aan de hand van bloedtest
Antropoloog: “Er is geen twijfel over mogelijk dat IJslandse elfen bestaan”
Er zijn aanwijzingen dat een spiegeluniversum tegen het onze aanschuurt. Lees alles over deze bizarre theorie
16x bewijs voor het bestaan van aliens. Worden we bezocht?
De rijksten der aarde verzamelen zich met Oud en Nieuw op dit eiland
Waarom krijgen gevaccineerde kinderen ziektes waartegen ze gevaccineerd zijn? Deze arts geeft uitleg
Hoe Gates en Soros Nederlandse schoolkinderen indoctrineren: ‘Reden genoeg voor Kamervragen’