Een goedkoop en eenvoudig naschools programma voor leerlingen van middelbare scholen in Chicago heeft criminaliteit, schooluitval en spijbelen aanzienlijk teruggedrongen. Dat blijkt uit een studie van een gerenommeerd Amerikaans onderzoeksbureau.
De leerlingen kregen onder meer eenvoudige adem- en meditatieoefeningen om hun emoties beter te controleren bij het nemen van moeilijke beslissingen. De onderzoekers nodigden 1473 leerlingen van 18 middelbare scholen in Chicago uit om deel te nemen aan het programma. De controlegroep werd niet uitgenodigd voor het project.
Automatische reactie
“Het doel van het programma was om minder gewelddadig gedrag te stimuleren door de automatische reactie van de scholieren te vertragen in plaats van te zeggen dat ze minder gewelddadig moeten zijn,” zei coauteur Harold Pollack van de Universiteit van Chicago.
Mensen leren automatische reacties aan om tijd te besparen. Amerikaanse tieners met rijke ouders leren bijvoorbeeld om automatisch hun smartphone aan een overvaller te geven of stil te zijn als een leraar dat zegt. Voor tieners met arme ouders geldt vaak het tegenovergestelde. Het overhandigen van je portemonnee kan soms juist meer agressie uitlokken.
Kracht van positieve reacties
De training concentreerde zich op ‘positieve woede-uitingen’. Leerlingen leerden langzaam uit te ademen, tot vier te tellen en hun gedachten te controleren. Ze leerden ook over de kracht van positieve reacties.
Een jaar na het programma waren de leerlingen 44 procent minder geneigd om in de criminaliteit te belanden en ook deden ze het een stuk beter op school. Het onderzoek laat zien dat er eenvoudige manieren zijn om de misdaadcijfers omlaag te krijgen, aldus Pollack.
[Quartz]








Wob-documenten: 3 ministeries maakten gehakt van routekaart met coronamaatregelen
We zijn geen proefkonijnen: Brussel weigert als eerste grote stad 5G. Dit is waarom
Corruptie diep geworteld in regering Somalië
Man voorspelt terroristische aanslag tijdens buitenlichamelijke ervaring
Hartverscheurende getuigenissen over vaccinatieschade uit de zorg: ‘U vroeg een bommetje? U krijgt er eentje!’
Groep wetenschappers maakt zich grote zorgen over WHO-pandemieverdrag: ‘klassiek westers imperialisme’
Landbouwakkoord is ‘doodvonnis’ voor onze voedselvoorziening: ‘Wij worden geregeerd door idioten!’
Tijdreizen is zeker mogelijk. Professor laat zien hoe je naar de toekomst kunt gaan
Dingen worden hier voorgesteld alsof ze uit een stripverhaal komen: heel simplistisch en niet in overeenstemming met de werkelijkheid