Europa is het snelst opwarmende continent en er is duidelijk verschil tussen het natte westen en het extreem hete en droge oosten, beweert de Europese klimaatdienst Copernicus in haar jaarlijkse rapport.
Sinds de jaren 80 warmt Europa twee keer zo snel op als het wereldwijde gemiddelde, aldus Copernicus.
Beter klimaatbeleid is hard nodig om ons veilig te houden, reageert D66-leider Rob ‘Jetset’ Jetten. GroenLinks-PvdA-Kamerlid Tom van der Lee, die niet weet wat het verschil is tussen omzet en winst, waarschuwt: “De grens van 2,5 graad Celsius komt in zicht! Als snelst opwarmende continent hebben we alle belang bij versnelling van de energietransitie en de Green Deal! Meer klimaatactie nu!”
En ook Volkskrant-journalist Maarten Keulemans, die pretendeert overal verstand van te hebben, doet een duit in het zakje: “Europa is nu zo’n 2,5 graad opgewarmd, met alle gevolgen van dien.”
Klimaat-bericht (niet voor rijklinkse zwendelaars) pic.twitter.com/G5l1xsC3VG
— Erik de Vlieger -Tweep des Vaderlands (@DevliegerErik) April 15, 2025
(Video verwijderd? Klik hier...)
Kouder dan normaal
Vastgoedondernemer Erik de Vlieger maakt in een filmpje gehakt van de mediaberichten. En passant fileert hij de angstzaaiers die ze verspreiden tot op het bot.
“We krijgen weer zo’n debiel artikel dat Europa 2,5 graad opgewarmd is, een record,” zegt hij vanuit Portugal, waar het ‘echt koud, kouder dan normaal’ is. “En dan krijgen we die mongolen in Nederland – die Tom van der Lee, Jimmy Dijk, Timmermans en al die lui – die ergens een artikel zien waarin men zegt: [de opwarming] is 2,5 graden gemiddeld, we gaan het bereiken en we gaan allemaal dood!”
Het zijn zwendelaars
“Ze lullen maar wat. Ik heb net op Twitter artikelen gezien dat Afrika het snelst opwarmt, dat Europa het snelst opwarmt, dat Canada het snelst opwarmt, dat Amerika het snelst opwarmt, dat Brazilië het snelst opwarmt. Allemaal artikelen van reguliere media. Ze zijn gek. Ze zijn ons maar angst aan het aanpraten,” briest De Vlieger.
“Want met angst kunnen ze regeren. Ze zijn gek. We worden in de maling genomen. Het zijn zwendelaars.”
Is weer een onzinstudie, want elk land en elk continent beweert dat deze sneller opwarmt dan de rest van de wereld. pic.twitter.com/9vHJx7jRnt
— Hans van Tellingen (@hansvantelling) April 15, 2025
Over de auteur: Robin de Boer is economisch geograaf. Volg hem hier op Substack.
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Vonnis over coronapas wekt verbazing: ‘Dit riekt naar een bullshit-uitspraak’
Is Trump uitgekozen om schoon schip te maken in Washington? Treed binnen in de wereld van QAnon
President Trump geeft openlijk toe dat hij alleen de Syrische olie wil. Hoe zijn waarheidsbom de wereldorde op zijn kop zet
Wilders wil dat het corrupte EU-parlement wordt opgedoekt: ‘Hoe eerder, hoe beter!’
Lizette (28) belandde door het AstraZeneca-vaccin in het ziekenhuis en kon niet meer lopen
Bankdirecteur premier van Curaçao – ‘Verkiezingen gemanipuleerd’
Oud continent verschuilt zich onder Indische Oceaan
Universitair docent hekelt coronabeleid: ‘Er voltrekt zich een humanitaire ramp in Nederland’
Zo voorkom je branden in de accu van je e-bike