Homepagina » Natuur en Milieu » ‘Woekerprijs’ voor oplaadbeurt elektrische auto: van 8 naar minstens 47 euro!
elektrische

‘Woekerprijs’ voor oplaadbeurt elektrische auto: van 8 naar minstens 47 euro!

Een elektrische auto opladen wordt fors duurder bij het grootste open netwerk van snellaadpalen in Europa.

Bij Ionity betaalden klanten tot nu toe een vast tarief van acht euro per oplaadbeurt. Daar gaat nu heel snel verandering in komen.

Vanaf 31 januari gaat de prijs naar 79 cent per kilowattuur. Een oplaadbeurt gaat dan als snel 47 euro kosten, een veelvoud van het oude tarief.

Welkomstfase is afgelopen

Voor de wat grotere elektrische auto’s, zoals de Tesla Model 3 en de Audi e-tron quattro, kost een volledige oplaadbeurt liefst 60 euro.

“Met deze woekerprijs kost het me 60 euro om mijn auto te laden en betaal ik 15 euro per 100 kilometer, duurder dan conventionele wagens,” tweette Bram Vandewalle, eigenaar van een Tesla Model 3.


Directeur van Ionity Michael Hajesch zei tegen website Electrive: “De welkomstfase is afgelopen.”

Uitbreiden

Ionity heeft inmiddels 203 laadplekken met meer dan 860 laadpunten in 20 landen. In Nederland zijn er zes, met nog twee in aanbouw.

Dit jaar gaat het bedrijf uitbreiden naar 400 laadlocaties in 24 landen.

Het Nederlandse Allego vraagt 69 cent per kilowattuur bij zijn openbare snelladers.

Mythe

Je hoort vaak dat de aanschaf van een stekkerauto duur is, maar dat het gebruik ervan goedkoop is. Dat blijkt nu dus een mythe te zijn.

Wie weet wat een oplaadbeurt over enkele jaren zal kosten.

[HLN via Electrive]


Vond je dit artikel leuk? Deel het dan met mensen die je kent op Facebook/Twitter
NineForNews.nl in je Facebook-nieuwsfeed?

Over Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.

49 reacties

  1. Hoe gemakkelijk kan het zijn om dat soort aanbieders van oplaadplekken terug te pakken? Weg met die elektrische auto en terug naar benzine of diesel. Gewoon weg doen dat elektrische onding. Als dat een beetje massaal gedaan wordt hebben de aanbieders straks een probleem en gaan ze failliet. Maar ja, mensen…

    40 likes
    • Inderdaad Rob. Als er geen gebruik van gemaakt wordt moeten ze wel reageren. Alleen op zo’n manier wordt duidelijk wie de werkelijke macht in handen heeft: het volk dus. Dat is van toepassing op ALLES!

      De kracht van de massa is het beste wapen tegen de politiek.

      25 likes
  2. Gratis of goedkoop drugs verstrekken om daarna de zo gemaakte junk te kunnen uitbuiten. Electrisch rijden volgt dezelfde route.

    En stroom zal binnenkort ook thuis extreem duurder worden, want afhankelijk gemaakt van stroom en meer vraag naar stroom doet de prijs nu eenmaal stijgen.

    30 likes
  3. Haha,de buurman net een nieuwe elektrische auto gekocht,lekker goedkoop rijden,hoor het hem nog zeggen.

    22 likes
  4. Welkom in Rutteland. Het zijn net drugsdealers eerst bijna gratis daarna je uitpersen. Met een beetje verstand is het allemaal in te vullen. Maar komt trouwens wel bij dat ik aan al die elektrische troep moest mee betalen. Terwijl ik dat helemaal niet wil. Toyata waterstofcel 1 keer tankbeurt 3 minuten en 650 km rijden. Uitstoot waterdamp. Het is maar idee hoor.

    16 likes
  5. Hoe romantisch; paard en wagen weer een stapje dichterbij.

    16 likes
    • Krijg je wel biotax plus een toeslag voor iedere bult die het paard laat vallen. Melkkoe, melkpaard, de overheid is dan opvallend flexibel ben ik bang…

      5 likes
  6. twee keer zo duur dus dan mijn dieseltje… en nu maar hopen dat de ‘maffia’ de diesel en benzine niet gaan koppelen aan de prijs van de exec. laadstations. Ik vrees het ergste…

    12 likes
  7. Zou er flink van balen,heb al jaren zonnepanelen, waar ik een overschot aan stroom heb.
    Heb daarom een paar maanden geleden als particulier een elektrische auto gekocht, die maar een actieradius heeft van 120km, zou dus ook weleens ergens anders laden dan thuis, dit gaat me nog meer kosten dan de diesel die ik had.
    Heb er nu al spijt van!!

    12 likes
  8. Dit is nu echt poot uit trekkerij Trap er maar in tjonge!!!!

    11 likes
    • De waterstofauto komt erin dat is misschien wel een oplossing maar daar komt ook behoorlijk belasting op om het tegen te maken wij worden aan alle kanten genaaid hoera voor het naai land !!!

      18 likes
    • Daar is het voor uitgevonden, wanneer brandstofmotoren zijn verbannen moeten ze toch hun zelf gecreëerde macht elders vandaan halen, stel je voor dat je je korte leven op een simpele manier zou kunnen volbrengen nee daar is deze aarde-hel niet voor bedacht.

      14 likes
      • Tja Willem je hebt gelijk hier in Nederland wordt je kaalgevreten door de overheid , belasting hierop en belasting daarop . Zonnepanelen misschien leuk voor Afrika met 365 dagen/jaar zon maar hier levert het niets op en dan kan je dadelijk bij je inkomen ook nog eens zonnetaks betalen men is er gek genoeg voor hier . Het is hier in Nederland compleet een door geslagen zooitje geworden . Je word om de oren geslagen met rassisme terwijl we dat totaal niet zijn , en met milieu waar je onderhand beroerd van word . Het is allemaal abnormaal aan het worden , de boeren worden het land uit getreiterd en ga zo maar door .
        Ik verlang hoelanger hoe meer naar vroeger toen alles nog een beetje normaal was .

        13 likes
  9. de klimaatgekken willen dat echt wel betalen , al wordt 200 euro dan nog zijn ze blij.
    blij blij klap eens in je handjes zo blij zijn wij.

    10 likes
  10. Eerlijk gezegd verbaast het me niet, in Nederland is “goedkoop” rijden uitgesloten. Het duurste land ter wereld met zijn belasting over belasting, wegenbelasting, toeslagen op energie, staat niet toe dat burgers op enigerlei voordeel hebben. Overigens heb ik geen meelij met de elektrische auto eigenaren, ze hebben zelf meegewerkt aan de klimaathype door een elektrisch voertuig te kopen of te leasen. Zij dachten hiermee een voordeel ( financiël ) te hebben. Wat ik zie dat vooral Tesla’s toch wel een speeltje is van welgestelde zakenlieden die met heel veel subsidie rondrijden op het door anderen opgebrachte wegennet. Dus conclusie… weg doen en gewoon in een moderne diesel gaan rijden, hoef je ook niet meer ergens een uur op te laden halverwege je bestemming.

    10 likes
  11. En ook deze grap heeft men niet zien aankomen…kun je nagaan hoe dom je medemens is….heerlijk, trek de prijs maar op naar €100 kunnen die tesla tokkies weer langzaam hun subsidie terugbetalen aan de overbetaalde, corrupte hoogverraders in Den Haag….

    9 likes
  12. De schaamte voorbij de uitbuiting begint nu al !!

    8 likes
  13. zou eigenlijk het woordje laad-schaamte willen lanceren…..

    8 likes
  14. Tesloos is het beste idee tot nu toe. Gewoon niet kopen en vrije energie afdwingen.
    Zodat wij zelf ook vrij worden van de wolven en de rovers. Die toch uiteindelijk de duistere garde dienen.
    en dus ook Timmermans.

    5 likes
  15. Zonnepanelen op het dak van je huis en je betaald weer 8 cnt /kW. Enkel nog in geval van nood naar een laadpaal

    4 likes
    • Hallo allemaal,

      @ Eelke Piers
      Als je zonnepanelen op je dak doet voor je auto dan BESPAAR je 12 cent/kw.
      Stroom verkoop aan het net is ongeveer 8 cent/kw, stroom die je inkoopt is ongeveer 20 cent.
      Dit verschilt per aanbieder en of contract.
      Normaal laad je auto op van uit het net dus kost dat je 20 cent, met zonnepanelen op het dak hoef je dus niet die 20 cent te betalen.
      Maar je levert dus ook geen stroom aan het net en krijgt dus niet die 8 cent, 20-8= 12 cent.

      B.V.
      Je auto heeft een vermogen van 24Kw. Je auto verbruikt in het gunstige geval 0,08 KwH/km, dus 24/0,08= 300km.
      Stel je rijd dagelijks je accu leeg, dan moet je dus 24Kw weer in je auto stoppen.
      Dus uit het net laden is 24Kw * 0,20 cent = 4,80 euro
      en laden met zonnepanelen is 24Kw * 0,12 = 2,88 euro
      (Bron: https://www.gaslicht.com/energiebesparing/kosten-opladen-elektrische-auto)

      @ IIS
      Precies!!! ALS de zon schijnt.

      @ William
      Ja dat kan maar daar zitten een paar haken en ogen aan.
      Leg ik zo ff uit.
      En inderdaad die prijs verhoging is echt buitenproportioneel.

      @ allemaal
      Dus nu komt het:
      Ten eerste: auto’s worden in het algemeen dan in de avond geladen als je naar je dag hard werken thuis komt.
      dus van 18:00 – 21:30 in de zomer met zonnepanelen. laad tijd accu 24kw is ongeveer 6,5 uur.
      Eerste 3 uur is tot 80 % en de laatste 20 % ook nog 3 uur ongeveer. dus dat kan …. net niet.

      In de winter word het alleen een heel ander verhaal, de zon schijnt dan van 09:00 – 16:30 ongeveer. ALS die schijnt !!!
      En je zonnepanelen leveren in de winter ongeveer factor 6 keer zo weinig als in de zomer !!!
      Ook zijn er in de zomer ongeveer 5 wolkeloze uren en in december maar 0,5.
      (bron: https://www.homedeal.nl/inspiratie/duurzaam-wonen/zonnepanelen-zomer-vs-winter/)
      Of als je deze site gelooft zelfs factor 10.
      (bron: https://www.installatieprofs.nl/nieuws/duurzame-energie/zonne-en-alternatieve-energie/rendement-van-zonne-energie-in-de-winter)

      Dus met een 10Kw installatie (300Wp per module – 33 stuks) op het dak heb je in de winter maar 1700wp per uur opbrengst.
      Een auto met een 24Kw accu heeft dus 24.000 / 1700 = 14 uur volle winter zon nodig om op te laden.
      (bron: https://www.energieleveranciers.nl/zonnepanelen/opbrengst-zonnepanelen)
      Zonuren op winter dagen is ongeveer 3-5 uur, dus laten we 5 uur nemen dan heb je dus 2,8 dagen nodig om je auto op te laden. (haha)
      Dus ben je op het net aangewezen op je auto op te laden, die 0,20 cent dus.

      En als je dus thuis (huis accu) een 30Kw accu hebt dan heb je dus niet veel over voor je huisverbruik als je ook je auto accu daar mee laad.
      Als je in de winter die accu trouwens weer vol krijgt voor de volgende dag……..

      Nog een ding! MENSEN die zeggen: ja een zonnepaneel op je auto om je auto weer vol te krijgen verdienen een n*kschot. ( oops)
      Een 24kw auto accu met een op z’n best 600wp zonnepanelen op het dak heeft in de zomer 40 uur nodig om de accu vol te maken !
      5 uur zonuren per dag in de zomer en je wacht 8 dagen (haha) dan kun je weer verder rijden.
      In de winter factor 6 dus, 100Wp van je panelen met 0,5 zonuren in december kost je …..480 dagen. ( zucht )

      Mensen, zie jij het al voor je ? 3-6 miljoen mensen in de winter komen thuis van werk, auto aan het net.
      En dan elektra warmtepomp aan ( geen gas meer hè ! ). dat kan ons Nederlandse Elektriciteitsnet nooit maar dan ook NOOIT aan !

      Groet

      13 likes
    • @Eelke Piers

      Het woord zonnepaneel impliceert dat deze alleen stroom leveren als de zon schijnt, net als windmolen alleen werken als de wind waait. En het stroom uit deze bronnen is helaas maar moeilijk op te slaan om het zo te kunnen gebruiken wanneer je het nodig hebt.

      Heb hier toevallig een paar lampen opgehangen die zich opladen met zonnecellen, zodra de zon het laat afweten branden ze hooguit een paar uur, anders dan wanneer de zon schijnt branden ze bijna 12 uur of meer.

      9 likes
      • Beetje simpel geredeneerd zonnepaneel zon. Ook als het bewolkt is ontvangen de zonnepanelen zonlicht maar wel in mindere mate.

        2 likes
      • Thuis opladen kost zonder zonnepanelen 23 cent per kWh. Je moet alleen niet zo slim zijn om de lader ook te kopen ipv een lader door een bedrijf te laten zetten dat deze dan ook beschikbaar maakt voor anderen.

        1 likes
    • Dag Eelke, je opmerking is prima, heb zonnepanelen en een opslag van Pylontech accus, modulair uit te breiden, nu 30 Kw, dus de overtollige energie die van de panelen niet gebruikt wordt, wordt opgeslagen in de accus, dus ook als er geen zon schijnt heb ik genoeg kapaciteit. Heb (nog) geen elektrische auto, maar de oplossing is simpeler dan men denkt. Het verhogen van de prijs voor het opladen vind ik trouwens buitenproportioneel schandalig.

      8 likes
      • De oplossing simpeler dan je denkt???
        Denk je ook aan de kinderarbeid in de cobalt mijnen voor lithium en ion voor jouw batterij/accu
        Dat is trouwens buitenproportioneel schandalig

        11 likes
        • Met je eens Margie, dat is ook niet goed te praten.. maar het begint al met het promoten van elekrische autos.. die zitten vol met deze accus.. en van de regering moeten we allemaal op elktra over.. van het gas af.. dus de grootste ellende komt van de bewindvoerders

          4 likes
          • Strijdervoorvrijheid

            Inderdaad, ‘zij’ zijn de terroristen en niet die mensen die vechten voor hun vrijheid die ze is afgenomen.

            5 likes
          • De grootste ellende komt van zij die volgzaam de bevelen volgen en er nog in geloven ook
            Neem je eigen kracht terug!!!

            3 likes
      • waar koop je zoiets?

        fff

        3 likes
      • @William

        Aanschafprijs complete installatie + accu’s, kosten onderhoud, afschrijving, naast over jaren verouderde en achterhaalde techniek, latere verwijderingskosten en met vooral ‘s winters een lagere opbrengst zal de prijs per kw behoorlijk opdrijven en minder rendabel maken en zodoende ook minder interessant.

        Het rosekleurige plaatje van onafhankelijk, schoon en goedkoop opwekken van stroom en opslaan ervan zal een heel ander beeld geven als men het realistisch en zakelijk betracht.

        3 likes
        • Strijdervoorvrijheid

          Juist, met de aanschafprijs en dergelijke bijkomende toestanden heb je alvast vooraf voor je hele leven de energie betaald, en dan gaat het ergste nog komen wat die terroristen alvast erbij hebben bedacht.

          2 likes
        • Met de huidige energierekening heeft het wel zin, uiteraard afhankelijk wat je te besteden hebt (er voor wil uitgeven). Totale installatie van 20 panelen 330Wp met een Inverter 10Kw en opslag 30Kw komt op 16.000 euro, daar heb ik 6000 euro subsidie op gekregen, ik lever nu ook overtollige energie (als de accus vol zijn) terug aan de leverancier. Onderhoud minimaal. Door een verwarmingsunit onder de panelen ook in de winter goede opbrengst. Techniek blijft zich ontwikkelen maar je moet ergens op de trein stappen anders rijd hij je voorbij…

          0 likes
          • @William

            Subsidie is een schande en zeker geen rekenonderdeel van een te behalen rendement, maar is het uitdelen van geroofd gemeenschapsgeld (schuld) wat ooit via andere wegen weer terug moet vloeien naar de staatskas en op welke wijze dan ook ergens opgehoest moeten worden door de burger.

            Het plaatje is te mooi, te rooskleurig, leuk technisch verhaal ook, maar de werkelijkheid zal vroeg of laat dit alles inhalen en vertellen dat er veel zaken in het verhaal van energie opwekken via deze weg niet perfect is. En daarbij zal de overheid altijd nog een onbetrouwbaar onderdeel blijken als er ergens een voordeel zal gaan worden belast in het zelfs opwekken van stroom.

            Het plaatsen van zonnecellen of windmolens is eerder een ideologisch nep en schijnbeeld creëren van zogenaamd klimaatvriendelijk bezig zijn en verwacht niet dat je daarbij ooit ook nog een financieel voordeel zult behalen op de langere termijn, om dat te voorkomen hebben we namelijk altijd nog de overheid en politiek als meest onbetrouwbare schakel.

            Nogmaals; als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dat is dat meestal ook zo.

            3 likes
          • Wijsheid van mijn Grootvader: Niets is gratis, alles heeft een prijs. Stel jezelf altijd vragen

            Waarom krijg je subsidie??? Meer dan 1/3e van het aankoopbedrag…dat stinkt naar rottigheid
            Al dat berekenend gedrag leidt naar de ondergang, niet alleen voor de kinderen die werken in de mijnen voor jouw batterij
            Je zou je drie Keer kapot moeten schamen

            Ben blij…die trein rijdt wel verder zonder mij

            Koop jij maar een kaartje voor die hogesnelheidslijn…ACH die verkopen natuurlijk geen kaartjes meer…port-e-monnee gechipt!!!

            2 likes
          • ALs je de 10.000 euro afschrijft over 10 jaar (naar 0) dan komt het ongeveer op een afschrijving van 87 euro per maand..

            1 likes
          • Vraagje @William, heb je hier ook het jaarlijks onderhoudt bij berekend of zit dat bij je aankoopcontract in? Onderhoud en keuring van de elektrische installatie binnen en buiten. 1 of 2x p.j. schoonmaken of laten schoonmaken van de panelen?
            Ik rij zelf voor meerdere zonnepanelen/boiler fabrikanten maar ik maak het regelmatig mee dat die dingen kapot gaan. al binnen 2 jaar. Heb je een contract voor regulier onderhoud en reparatie? Zo ja wat kost dat dan?

            1 likes
  16. Wat denk je als je accu’s iedere dag op en af laad dat het rendement jaren achtereen hetzelfde blijft ? Nou geloof die sprookjes maar niet hoor , na 4 jaar gaat de capaciteit enorm achteruit . Je zult minder ver rijden op die zogenaamde volle accu en het vol laden gaat veel langer duren totdat er totaal geen fut meer in zit . Allemaal de accu op de vuilstort plaatsen en een gloednieuwe accu kopen wat je goud geld gaat kosten . Zo mooi zijn al die verhalen niet hoor .

    4 likes
  17. Wat een onzin verhaal en domme reactie.
    Minstens 47 euro, complete leugen. Aangezien je helemaal niet vol hoeft te tanken.

    Enkel personen die misbruik maakten van ionity gaan van 8 naar 47 euro.
    Elektrisch laden doe je thuis of op je werk met tarieven tussen 0 en 35 cent per kilowattuur en dat laatste alleen als het publieke laadpaal tarieven zijn. De beste betalen 20 cent.

    Dat Ionity de prijzen verhoogd is prima en helemaal geen probleem. Die 2÷ van de stroom die daarvandaan komt mag best duur zijn als de paal maar vrij is. Het was veel te goedkoop.
    Er is altijd gezegd door deze door de Duitse auto industrie gesponsorde leverancier dat de prijs gelijk aan benzine zou worden.

    Maar dat maakt niet uit want je laad niet standaard snel dat is bullsh*t of je gebruikt een elektrische auto verkeerd.

    Kortom slecht verhaal domme reageerders en ik ben nog zeer blij met mijn elektrische auto die niet eens kan laden bij ionity en vooral op gratis en thuisstroom werkt (98%)

    3 likes
    • @Kees Onman

      ..”slecht verhaal”…”domme reacties”…”domme reageerders”…??

      Evenzo dommer en erg voorbarig om zo hoog van de toren te blazen, waarbij de verdere toekomst zal moeten uitwijzen hoe zich dit alles gaat ontwikkelen als velen aangewezen zijn op electriciteit en ervan afhankelijk zijn gemaakt.

      Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is dat meestal ook zo. Vergeet dat vooral niet.

      10 likes
      • Strijdervoorvrijheid

        Ja, als iedereen afhankelijk is dan zullen die terroristen de centrales uitgooien (Storing) de ene na de andere. Niets zal te gek zijn om je bevolking te terroriseren.

        4 likes
    • @kees onman
      dus wij zijn dom?
      wacht maar af het komt van zelf goed .

      9 likes
    • Kees Onman

      Haha jij bent zo iemand die altijd tankt voor een tientje,haha.

      3 likes
  18. En wat te denken als in je electrocar hebt gereden 4 A 5 jaar en je ruilt hem in dan krijg je er geen spetter meer voor want alles staat of valt met de ouderdom van de accu het belangrijkste object . Het ene voordeel heft het andere weer op daar word grandioos aan voorbij gegaan . Dus , ik heb iemand anders hier wel een rekensom zien maken over de electriciteit kosten maar de afschrijvingskosten zijn daarbij niet mee gerekend . Dat zou ik allemaal wel eens willen weten want een brandstof tank gaat gedurende de levensloop van een auto mee en een accu niet dat is best een erg prijzig ding .

    2 likes
  19. En die klimaat onzin en Co2 gekte, is er maar voor een ding, om een aantal mensen heel en erg veel rijker te maken. Trap niet in die onzin.

    1 likes
  20. Zo wordt elektrisch rijden duurder dan op benzine. En in de benzine zit in de vorm van accijns de kilometerbelasting al in. Die komt dadelijk voor elektrisch rijden als losse heffing er nog bovenop.

    0 likes

Laat een bericht achter

Let op! Als je een reactie achterlaat ga je automatisch akkoord met onze spelregels. Klik hier om onze spelregels te zien.

Je e-mail adres wordt niet getoond.Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*

x

Check Also

elektrische auto

Reparatie elektrische auto tot 10 keer duurder: ‘Vaak onnodig’

Een elektrische auto is veel duurder om ...

teslarijder

Waarom alle huishoudens flink meer moeten betalen voor energie vanwege ‘enorm asociale’ Teslarijder

Netbeheerders laten weten dat de energierekening gaat ...

Ervaar de diepste
ontspanning ooit
  • Voel je snel 100% beter met de heerlijkste, diepste ontspanning ooit
  • Geniet snel van een fijne, intens diepe rust en krijg meer energie
Je meldt je hiermee aan op de 100% gratis en vrijblijvende Trancewerk nieuwsbrief. Je kunt je altijd weer afmelden.
Trancewerk stuurt gegarandeerd nooit spam en je gegevens blijven beschermd.
50%
Dankjewel voor je aanmelding.

Er is een e-mail verstuurd met een bevestigingslink.

Deze e-mail is afkomstig van Trancewerk.nl. Zij stellen de sessie 'Diepe Ontspanning' gratis ter beschikking.

Ga naar je mailbox en open de e-mail.

Klik op de bevestigingslink en je ontvangt binnen enkele minuten instructies...

Heel veel plezier!


P.S.: Dit geschenk kost normaal € 49,99.
Je krijgt dit gratis, omdat je je aanmeldt op de Trancewerk nieuwsbrief. Dit is 100% vrijblijvend, kost niets en je kunt je altijd weer afmelden.
Leer wat de échte oorzaak is van je overgewicht en los dit op
Bijna klaar...
Ontdek waarom een dieet NOOIT blijvend werkt en wat wél werkt
Krijg onbetaalbare tips en trucs die tot een permanent slank lijf leiden
Je meldt je hiermee aan op de 100% gratis en vrijblijvende Trancewerk HypnoSlank e-cursus. Je kunt je altijd weer afmelden.
Trancewerk stuurt gegarandeerd nooit spam en je gegevens blijven beschermd.
50%
Dankjewel voor je aanmelding.

Er is een e-mail verstuurd met een bevestigingslink.

Deze e-mail is afkomstig van
Trancewerk.nl. Zij stellen de e-cursus 'HypnoSlank' gratis ter beschikking.

Ga naar je mailbox, open de e-mail
en klik op de bevestigingslink en je
ontvangt binnen enkele minuten
les 1...

Heel veel plezier!


P.S.: Met deze gratis e-cursus loop je
het 'gevaar' dat je binnenkort je
garderobe kunt vervangen met
kleinere maten!
AANMELDEN GRATIS WORKSHOP
Wanneer?
donderdag 27 februari
20:00 uur
Wie?
*
*
Je gegevens zijn naar de organisator gestuurd. Je wordt verder via e-mail op de hoogte gehouden.