Een hogere zoutinname dan de aanbevolen hoeveelheid leidt in tegenstelling tot wat de meesten denken tot een lagere bloeddruk. Dat blijkt uit een nieuwe studie.
Veel mensen denken dat een zoutrijk dieet niet goed is voor je bloeddruk. Het Voedingscentrum waarschuwt dat overmatig zoutgebruik samenhangt met een groter risico op hart- en vaatziekten.
Onderzoekers van de Boston University School of Medicine stellen dat er veel te weinig bewijs is voor deze adviezen.
Geen bewijs
Uit de studie onder leiding van Lynn Moore blijkt dat we juist meer zout zouden moeten eten.
“We hebben geen bewijs gevonden dat weinig zout in het dieet gunstige langetermijneffecten had op de bloeddruk,” zei ze.
“Onze bevindingen sluiten aan op het groeiende bewijs dat de huidige adviezen met betrekking tot zoutinname mogelijk verkeerd zijn.”
Niet goed
Mensen die minder dan 2,5 gram zout per dag binnenkregen hadden een hogere bloeddruk dan mensen die grotere hoeveelheden consumeerden. Het advies in Nederland is maximaal 2,4 gram.
De wetenschappers volgden ruim 2600 volwassenen. Liefst 16 jaar lang werd de bloeddruk van de proefpersonen gemonitord.
Uit de studie blijkt dat het niet goed is om de zoutinname te verlagen naar de geadviseerde hoeveelheid.
Mineralen
Moore wees ook op het belang van voeding die rijk is aan kalium, calcium en magnesium. Deze mineralen bleken de bloeddruk namelijk te verlagen.
De onderzoeksresultaten zijn gepresenteerd tijdens de bijeenkomst Experimental Biology 2017.
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Davos-elites waarschuwen dat landen zich niet moeten verzetten tegen ‘pijnlijke mondiale transitie’
FBI doet geheimzinnig over mogelijke UFO-waarneming: ‘Langwerpig, cilindervormig object’
Neanderthaler en moderne mens kruisten mogelijk nooit elkaars pad
Complottheoretici: “Gelekte stukken onthullen dat NASA weet dat Planeet X (Nibiru) eraan komt”
Straling van mobieltjes en wifi verdrievoudigt kans op miskraam. Deze bevindingen hebben verregaande consequenties
“Niet Rusland, maar Amerikaanse inlichtingendiensten zaten achter hack bij Democraten”
Koningin Maxima pleit hier openlijk voor programmeerbaar geld: ‘Ernstige aantasting van de democratie’
Boerin slaakt noodkreet: van dit verhaal gaan je nekharen recht overeind staan
VIDEO: Mysterieus licht boven Gateway Arch in St. Louis doet iedereen versteld staan