Het mineraal zink komt overvloedig voor in de natuur. De meeste mensen kennen zink van de dakgoot of aanverwante toepassingen. In voedingsproducten komt zink in kleine hoeveelheden voor. De rijkste bron van zink is de oester. Zink zit ook in graanproducten, noten, kaas, vlees, garnalen, andere schaal- en schelpdieren en in mosselen.
De stof is onderdeel van wel 300 enzymen in het lichaam, waaraan het zijn werking in belangrijke mate ontleent. Maar zink is ook een antioxidant. Het levert een bijdrage aan de bescherming van cellen tegen oxidatieve schade en helpt de cellen te beschermen tegen invloeden van buitenaf, zoals luchtvervuiling en de stress van uv-straling door zonlicht. Antioxidanten leveren een bijdrage aan het wegvangen van schadelijke vrije radicalen.
Zink helpt het natuurlijke afweersysteem en draagt bij aan de weerstand tegen stress. Dit mineraal draagt in belangrijke mate bij aan het behoud van cognitieve functies, geheugen en concentratie. Het helpt zelfs bij de instandhouding van intelligentie en het leervermogen. Zink draagt ook bij aan het behoud van sterke botten.
Ook voor het behoud en de groei van het haar is zink van waarde. Het houdt het haar sterk, glanzend en in goede conditie. Hetzelfde kan gezegd worden voor de nagels. Het ondersteunt ook het herstellend vermogen van de huid en het gezichtsvermogen.
Een recente studie van de Ohio State University heeft aangetoond dat zink het immuunsysteem ‘kalmeert’ wanneer het ontspoort, zoals bij patiënten met bloedvergiftiging gebeurt. Sepsis (bloedvergiftiging) is de belangrijkste doodsoorzaak op de intensive care (IC). De bevindingen verklaren ook waarom het slikken van zinksupplementen aan het begin van een verkoudheid de ernst van de symptomen kan beperken.
Een zinktekort kan volgens de wetenschappers leiden tot buitensporige ontstekingen. Volgens hoofdonderzoeker Daren Knoell is het nog te vroeg om te overwegen zink te geven aan alle patiënten op de intensive care, maar hij verwacht dat het voor een deel van hen wel gunstig zal zijn.
Denk eraan dat thee, koffie, wijn, antibiotica en de anticonceptiepil de opname van zink verzwakken. Door de hedendaagse voeding en uitputting van landbouwgrond bevat onze voeding steeds minder zink. Je kunt gemakkelijk controleren of je een zinktekort hebt door te kijken of je witte puntjes in je nagels hebt.
Kijk hier in de webwinkel van NineForNews voor colloïdaal zink van de beste kwaliteit, of klik hier om te zien hoe je 200ml gratis kunt krijgen.
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Nieuw onderzoek: meer kans op hartaanval na mRNA-coronavaccin – ‘Zeer zorgwekkend’
Raadslid: “Israël en terreurgroep IS twee handen op één buik”
Baking soda… is het een hype, of kun je er écht veel mee?
Vlak voor de verkiezingen is het ineens niet meer ‘onze oorlog’? ‘Dit is zo verwrongen en fout’
Geen bewijs dat kapers vliegtuigen hebben gecrasht op 9/11. Experts laten van zich horen
Van Meijeren spreekt van ‘gekunsteld vonnis’ bij hoger beroep: ‘Mijn uitspraken zijn uit hun context gehaald’
“Mijn zoontje is de reïncarnatie van honkballegende Lou Gehrig”
Laura Aboli: ‘Het einddoel is het uitroeien van de mensheid zoals we die kennen’
Klimaatdeskundige fileert uitspraken Greta Thunberg tijdens hoorzitting: ‘Zonne- en windenergie onbetrouwbaar!’