Het eetpatroon dat onze verre voorouders aanhielden, is in vele gevallen een stuk gezonder dan de veelal bewerkte etenswaren van tegenwoordig. De inname van veel suikers, E-nummers, gluten en lactose gaat gepaard met moderne welvaartsziekten zoals obesitas, diabetes, allergieën en bepaalde vormen van kanker.
De basis voor een gezonde levensstijl past in het voedingspatroon uit de oertijd: mager vlees, vis, groenten, fruit, eieren, noten en zaden. Uit onderzoek van het Louis Bolk Instituut blijkt dat oervoeding het risico op hart- en vaatziekten en diabetes vermindert. De resultaten staan in het wetenschappelijke tijdschrift Lipids in Health and Disease.
Voor het onderzoek waren 34 deelnemers geselecteerd met twee of meer kenmerken van het metabool syndroom. Zij hebben twee weken lang ofwel paleolithische voeding gegeten ofwel voeding gebaseerd op de voorschriften van het Voedingscentrum.
De deelnemers werden willekeurig ingedeeld. Uit de studie bleek dat paleolithische voeding een positief effect heeft op de bloeddruk, cholesterolwaarden en insulineresistentie bij mensen met kenmerken van het metabool syndroom.
Deelnemers die oervoeding aten bleken ook wat gewicht te verliezen. “Wellicht is het verzadigingsgevoel van oervoeding groter dan van gewone voeding,” zei hoofdonderzoeker Inge Boers.
Het metabool syndroom leidt tot een verhoogd risico op hart- en vaatziekten, suikerziekte en complicaties daarvan. Aanpassen van voeding en leefstijl kan invloed hebben op alle aspecten van deze aandoening, aldus de onderzoekers.
Sinds de oertijd zijn genetische aanpassingen in het menselijk lichaam miniem geweest, terwijl onze leefstijl en voedingspatronen in relatief korte tijd ingrijpend zijn veranderd. Het Louis Bolk Instituut wil een vervolgstudie doen om de effecten van oervoeding op patiënten met diabetes type 2 te onderzoeken.
Boek: Hallo Paleo
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Kijk: Australische senator legt ‘Great Reset’-agenda van het WEF bloot
Zoveel verdient familie van Britse premier aan gas uit Gaza: ‘Dit is echt ongelooflijk’
We hebben een probleem: oversterfte onder KINDEREN schiet omhoog
Is de realiteit slechts een illusie? Deze neurowetenschapper denkt van wel
Journalist trekt van leer tegen Rutte: ‘U schaadt de mensenlevens van iedereen in Nederland’
Gezond afvallen? Hoe deze 2 industrieën je besodemieteren!
Gouverneur van New York verkondigt: ‘Het vaccin komt van God’
Honderden Italiaanse parlementariërs weigeren te luisteren naar speech Zelenski
Dit interview met aartsbisschop over paus Franciscus werd gecensureerd en niet uitgezonden