Het drinken van ayahuasca, een psychedelisch brouwsel dat gemaakt wordt van een Zuid-Amerikaanse plant, kan na enkele uren al helpen tegen depressie. Braziliaanse wetenschappers hebben de resultaten van hun eerste klinische onderzoek naar de therapeutische waarde van ayahuasca bekendgemaakt.
Er deden zes vrijwilligers mee aan het onderzoek. Enkele uren nadat de patiënten het drankje hadden genuttigd, werden hun klachten al minder. Het effect was na drie weken nog zichtbaar, meldt het wetenschappelijke tijdschrift Nature.
Onderzoekers onder leiding van Jaime Hallak van de Universiteit van Sao Paulo in Brazilië gaven de zes depressieve vrijwilligers een dosis ayahuasca, waarna ze moesten plaatsnemen in een stille, zwak verlichte ruimte.
Artsen gebruikten vragenlijsten om te kijken welk effect het drankje had op de symptomen. Al na twee tot drie uur werd een verbetering zichtbaar. Daarentegen duurt het soms weken voordat gewone antidepressiva beginnen te werken.
“Drie proefpersonen moesten overgeven, een veelvoorkomende bijwerking van ayahuasca,” zei Hallak. “Verder hebben ze de procedure goed doorstaan.”
Het team van Draulio de Araujo van de Federale Universiteit van Rio Grande do Norte in Natal heeft sinds januari vorig jaar 46 patiënten met ayahuasca behandeld tegen depressie. Het doel is om in totaal 80 patiënten te behandelen. “We hopen eind dit jaar klaar te zijn,” zei hij.
“Door ayahuasca kun je je extra goed voelen, niet alleen tijdens de ervaring zelf, maar tot wel enkele weken daarna,” zei psychiater Brian Anderson van de Universiteit van Californië in San Francisco.
Ayahuasca, een drankje dat wordt gemaakt van de bast van een liaan en de bladeren van een struik, bevat ingrediënten die in de meeste landen verboden zijn. Duizenden mensen reizen ieder jaar af naar het regenwoud om ayahuasca uit te proberen.
[Nature]
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Magnesium is hét wondermineraal tegen stress
Uitvaartverzorgers kampen met nieuw fenomeen: ‘Ik word aan de lopende band geconfronteerd met bizarre zaken’
Water is het collectieve bewustzijn dat alle herinneringen bevat
“Hoeveel leugens nog?” Franse media halen officiële versie aanslag Nice onderuit
Reporter Sky News abrupt onderbroken om ‘buitenaards interview’ Medvedev
Hans de Booij: kom maar op met die UFO’s (video)
VVD-senator vraagt aan Grapperhaus: Waar kunnen we horecagelegenheden aangeven die niet controleren?
Gynaecoloog ontdekt dat 74% van gevaccineerde vrouwen een miskraam krijgt, en wordt ontslagen
Oud-congreslid blaast deksel van doofpot, noemt 9/11 grootste schandaal uit de geschiedenis