Diabetes is geen ziekte die alleen onder controle moet worden gehouden. Ze kan worden teruggedraaid met een caloriearm dieet, zonder medicijnen te gebruiken, zo blijkt uit een recent onderzoek.
Het eten van slechts 850 kilocalorieën per dag dringt type 2 diabetes – waarvan bekend is dat het een ‘leefstijlziekte’ is – terug, omdat ze vaak wordt veroorzaakt door een ongezond voedingspatroon met veel bewerkte voedingsmiddelen met een hoog suikergehalte.
Binnen een jaar was de diabetes bij de helft van een groep diabetici verminderd, zo ontdekten onderzoekers van de Universiteit van Newcastle.
Terugdraaien
In die periode verloren alle deelnemers gemiddeld 10 kg gewicht, en een kwart van hen raakte minstens 15 kg kwijt.
Een van de onderzoekers, prof. Michael Lean van de Universiteit van Glasgow, veronderstelt dat een dieet met weinig calorieën diabetes kan terugdraaien, zelfs bij mensen die er al zes jaar aan lijden.
In deze studie werd het dieet uitgeprobeerd bij 306 mensen bij wie in de afgelopen zes jaar de diagnose diabetes was gesteld.
Streng caloriearm dieet
Ze waren allen tussen de 20 en 65 jaar oud, met een body mass index (BMI) tussen de 27 en 45.
De helft van de groep volgde gedurende drie tot vijf maanden een streng caloriearm dieet (825 tot 850 kilocalorieën per dag), terwijl de anderen de standaard medische behandeling kregen.
De helft
Na een jaar was bij de helft van de mensen met een caloriearm dieet de diabetes teruggedraaid, tegenover slechts 6 procent in de standaardgroep, die gemiddeld slechts 1 kg gewicht verloor.
Zeven van de mensen met een caloriearm dieet ondervonden lichte klachten, waaronder buikpijn en -krampen, maar die waren bij niemand zo ernstig dat ze moesten stoppen met het dieet.
In een eerdere versie van dit artikel werd gesproken over calorieën in plaats van kilocalorieën.
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Windmolenwieken belanden massaal op de vuilnisbelt, en het probleem wordt alleen maar groter
“Het is fascinerend te zien hoe meditatie onze hersenen en onze psyche positief kan beïnvloeden”
Er is ineens veel te doen over de enorme verspilling via het ‘coronaherstelfonds’, maar dit is wat mensen nog niet weten
Emotionele getuigenis: Onderneemster Hilde raakte alles kwijt door één vaccin
Waarom de Egyptenaren aloë vera ook wel de plant van onsterfelijkheid noemden
Obama aan de leiband tijdens ’troonrede’
Rituelen Bohemian Grove blootgelegd: dit doen de elites als ze in het geheim bijeenkomen
Demonstratie tegen ‘waanzinnige oorlog opgezet door psychopaten’ in Amsterdam: ‘Komt allen!’
Farmers Defence Force weigert vlag recht te hangen en dit is waarom