Homepagina » Natuur en Milieu » Autobanden zijn grote boosdoener. Waarom elektrische auto’s voor meer ellende zorgen
autobanden

Autobanden zijn grote boosdoener. Waarom elektrische auto’s voor meer ellende zorgen

Eén van de redenen waarom benzine- en dieselmotoren als vervuilend gezien worden, is dat ze fijnstof uitstoten. Uit nieuw onderzoek van het Britse onderzoeksbureau Emission Analytics blijkt nu dat autobanden en remmen tot wel 1000 keer meer fijnstof veroorzaken dan motoren.

Autobanden stoten onder meer microdeeltjes uit doordat er deeltjes verdampen door de hitte in de banden.

Het Britse onderzoeksbureau verwacht dat het probleem de komende jaren alleen maar groter zal worden vanwege de opkomst van de elektrische auto.

Zwaarder

Elektrische auto’s zijn zwaarder en hoe zwaarder een auto, hoe meer bandenslijtage, stelt Emission Analytics.

Tijdens het onderzoek verloor een VW Golf uit 2011 0,58 gram rubber per kilometer. Uit de uitlaat mag niet meer dan 4,5 milligram per kilometer aan fijnstof komen. De banden verloren dus tot 1000 keer meer rubber dan er aan deeltjes uit de uitlaat mag komen.

Meer ellende

De reacties op het onderzoek zijn niet mals.

Zo twittert Klaas Wilting, oud-woordvoerder van de politie in Amsterdam: “Zonder goede onderzoeken heeft ons kabinet allerlei maatregelen genomen die het milieu niet verbeteren. Elektrische auto’s zorgen voor meer ellende dan moderne diesel- en benzineauto’s.”

FvD-leider Thierry Baudet reageerde: “Totaal irrationeel ‘klimaatbeleid’ van Rutte/De Jonge.”

Heroverwegen

“Misschien de subsidie van 4000 euro voor het kopen van nieuwe elektrische auto’s toch heroverwegen,” schrijft oud-minister Ronald Plasterk.

Dries Mulder vraagt zich af: “Denkt er nou niemand meer vooruit in Den Haag?”

[AD]
0 0 stem
Beoordeel dit artikel
+
Meld je aan op onze GRATIS NineForNews PUSH meldingen
Aanmelden
+
Volg ons GRATIS NineForNews Telegram kanaal
Volgen
Kom shoppen in de NineForNews Webshop. T-shirts, tassen, caps, mokken, en nog veel meer!

Over Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.
guest
23 Reacties
Oudste
Nieuwste Meeste stemmen
Inline Reacties
Alle reacties zien
Eelke Piers
Eelke Piers
7 maanden geleden

……Dries Mulder vraagt zich af: “Denkt er nou niemand meer vooruit in Den Haag?”…..
Dries Mulder kan zich beter afvragen of er in den Haag wel iemand denken kan,
Als ik kijk naar de migranten, corona, CO2, PFAS dan ben ik erg bang dat ik niet verder kom van een BLO opleiding

Jan Doornbos
Jan Doornbos
Reactie op  Eelke Piers
7 maanden geleden

Eelke, met name in Den Haag denkt men serieus dat burgers achterlijk zijn. Let op, binnenkort komt men van een wel heel koude kermis thuis.

H.J.
H.J.
Reactie op  Jan Doornbos
7 maanden geleden

Een heel groot deel van de Nederlanders burgers is inderdaad achterlijk, dat is het deel wat hun fiat heeft gegeven aan het Linkse Rutte kartel.

Wist jij trouwens, dat Rutte het slechtste is wat Nederland na de tweede wereld oorlog is overkomen.

PREDATOR
PREDATOR
Reactie op  H.J.
7 maanden geleden

Ha ha ha, nou gaat het loos nou..Wat volgt?.
Hoeveel stoot mijn scheet uit??Mag dat uberhaupt nog wel?.ha ha ha..
Vrees voor ons, wat moeten wij dadelijk allemaal laten ,cq betalen voor AL die uitstoot?

Stenner
Stenner
Reactie op  H.J.
7 maanden geleden

Het onderzoek waar naar verwezen wordt is niet objectief uitgevoerd en zit vol met aannames. De test met de volkswagen is uitgevoerd op een bochtig circuit, de auto was zwaar beladen en er is sportief mee gereden. Ja als ik met mijn auto op een race baan ga racen zijn mijn banden ook zo op. Er wordt gezegd dat banden 1000 keer meer fijnstof uitstoten dan de motor. Dit artikel gebruikt dit als argument tegen elektrische auto’s, omdat deze gemiddeld zwaarder zijn. Maar er is niet onderzocht wat het verschil van uitstoot van banden is tussen een elektrische auto en een normale auto. Kortom allerlei aannames. Ik mag toch iets meer verwachten van objectieve journalisten.

peter
peter
7 maanden geleden

Haha, vooruit denken… alsof er momenteel ook maar iets anders gebeurt in den haag dan opdrachten van hogerop uitvoeren.

Rob
Rob
Reactie op  peter
7 maanden geleden

@peter. Inderdaad, bepalen niets en voeren alleen maar orders uit van de kapitalisten / globalisten. Je zou het bijna gaan zien als de Muppet Show maar die show was vroeger beter dan wat we nu in het Binnenhof zien gebeuren. Misschien moeten we het dan de Puppet Show noemen want dat is wat ze daar zijn, allemaal. En daarbij, zijn we alweer vergeten wat een echte onderzoeker over die hele groene klucht vertelde? Het is een bankiers concept om veel geld los te weken bij de bevolking. Het draait nog steeds altijd om het geld dus moet je ook zo gaan denken om te zien dat de klimaatheisa niets het het klimaat te maken heeft. Geld is altijd het doel en de leugens zijn het middel om het te krijgen.
https://www.youtube.com/watch?v=Gw0F6wmeGpw

Jeff
Jeff
7 maanden geleden

Nou, is op zich niet zo erg; we rijden binnenkort toch weer op houten wielen .. alleen dan wel een beetje jammer dat ze de veestapel om zeep geholpen hebben. Maar met zo’n trekkar, dat gaat best hoor.

kovschip
kovschip
7 maanden geleden

Zolang Rutte blijft beweren “dat je voor
visie bij de opticien moet zijn”

zijn ze gemankeerd

Mikkel
Mikkel
7 maanden geleden

Het klimaatakkoord gaat niet om milieu en klimaat. Alles draait erom gigantische bestedingen te genereren. Winnaars: de financiële sector. Verliezers: de burgers. Zo gaat het altijd.

Jeff
Jeff
Reactie op  Mikkel
7 maanden geleden

Klopt als een bus; lege vliegtuigen stijgen op, om hun landingsrechten te behouden … dus daar hoef je ook al geeneens professor voor te zijn.

WMax70
WMax70
7 maanden geleden

Dat banden en remmen veel meer fijnstof uitstoten dan dieselmotoren was al langer bekend maar wordt massaal genegeerd in den haag en Europa.
Er valt immers veel geld te verdienen aan de electrische auto. Mooi dat er nu ook getallen aan gekoppeld zijn.
De milieu gekkies laten ons allemaal veel meer fijnstof inademen en bezorgen meer kanker en andere gezondheidsklachten dan ooit ervoor met de introductie van de electrische auto.
Het millieu en de gezondheidszorg zullen alleen maar zwaarder belast worden.

kovschip
kovschip
7 maanden geleden

16 containerschepen produceren meer afval
als alle huishoudens een jaar lang

hkk
hkk
7 maanden geleden

Als ik even mag gaan rekenen…
Ik heb een Toyota Landcruiser waarmee ik met de banden nu bijna 100 k gereden heb.
Als ik dan het slijtage getal neem van de golf ben ik vrij optimistisch denk ik.
dus 100.000 x 0, 58 gram = 58 kilo wat ik aan mijn banden kwijt ben???
Als het weer licht is ga ik eens kijken of ik banden heb met een negatieve massa .
Dit wordt heeeel spannend

Henk Azie
Henk Azie
7 maanden geleden

Toch is het jammer dat er een hetze tegen electisch vervoer is ontstaan. Dit komt niet door de aandrijving, maar door de energie voorziening, batterijen dus.
Henry Ford had in de jaren 30, vorige eeuw, accu’ gemaakt met cannabis vezel. Echter schorem zoals Rockefeller houd deze ontwikkeling tegen. Een electro motor is altijd schoner dan een verbrandings motor, daar is geen ontkomen aan. Olieversen wordt ook meestal niet aan gedacht, uitlaat vernieuwen ook niet.
Het probleem ligt hem bij de batterijen, die zijn zwaar, als ik het wel heb zijn die cannabis accu’s nog lichter ook.

Henk Azie
Henk Azie
Reactie op  Henk Azie
7 maanden geleden

Ik denk dat het tijd wordt om maling aan patenten te hebben, deze houden juist een correcte technische vooruitgang tegen.

Tijn
Tijn
7 maanden geleden

Bij de introductie ban nieuwe technologieën hebben we vaak de neiging om alleen naar de voordelen te kijken. Van ’45-’80 werd asbest veelvuldig gebruikt omdat het goedkoop, sterk, isolerend, slijtvast en brandwerend was. Het zou me niet verbazen als electrische auto’s, windmolens en zonnepanelen ook een paar nadeeltjes blijken te hebben.

x

Check Also

hcq

HCQ (volgens De Jonge ‘kwakzalverij’) zorgt voor 53% minder IC-opnames

Het malariamiddel hydroxychloroquine (HCQ) heeft een gunstig ...

rutte

Antwoord van Rutte op allesbepalende coronavraag is ronduit schokkend

FvD-leider Thierry Baudet vroeg premier Rutte in ...

Waarom Pushmeldingen?

Facebook en Twitter censureren steeds meer. Het nieuws dat NineForNews brengt wordt steeds vaker door ze geblokkeerd.

Met pushmeldingen informeren we je rechtstreeks, zonder risico op deze censuur.

Waarom Telegram?

Overheidscorruptie anno 2020 wordt steeds erger. Websites en domeinen worden in beslag genomen, omdat de criminele regering geen tegengeluid duldt.

Ons Telegram kanaal staat los van onze websites. Daar krijg je een overzicht van onze berichten, ook als we 'ineens' verdwijnen.

Stuur jouw ideeBedenk een idee, kreet of one-liner voor op onze producten.

Elke maand kiezen we de beste, leukste of meest originele inzending. En als dat jouw inzending is, win je een T-shirt met jouw idee erop!

23
0
We lezen graag je reactie!x