Homepagina » Natuur en Milieu » Autobanden zijn grote boosdoener. Waarom elektrische auto’s voor meer ellende zorgen
autobanden

Autobanden zijn grote boosdoener. Waarom elektrische auto’s voor meer ellende zorgen

Eén van de redenen waarom benzine- en dieselmotoren als vervuilend gezien worden, is dat ze fijnstof uitstoten. Uit nieuw onderzoek van het Britse onderzoeksbureau Emission Analytics blijkt nu dat autobanden en remmen tot wel 1000 keer meer fijnstof veroorzaken dan motoren.

Autobanden stoten onder meer microdeeltjes uit doordat er deeltjes verdampen door de hitte in de banden.

Het Britse onderzoeksbureau verwacht dat het probleem de komende jaren alleen maar groter zal worden vanwege de opkomst van de elektrische auto.

Zwaarder

Elektrische auto’s zijn zwaarder en hoe zwaarder een auto, hoe meer bandenslijtage, stelt Emission Analytics.

Tijdens het onderzoek verloor een VW Golf uit 2011 0,58 gram rubber per kilometer. Uit de uitlaat mag niet meer dan 4,5 milligram per kilometer aan fijnstof komen. De banden verloren dus tot 1000 keer meer rubber dan er aan deeltjes uit de uitlaat mag komen.

Meer ellende

De reacties op het onderzoek zijn niet mals.

Zo twittert Klaas Wilting, oud-woordvoerder van de politie in Amsterdam: “Zonder goede onderzoeken heeft ons kabinet allerlei maatregelen genomen die het milieu niet verbeteren. Elektrische auto’s zorgen voor meer ellende dan moderne diesel- en benzineauto’s.”

FvD-leider Thierry Baudet reageerde: “Totaal irrationeel ‘klimaatbeleid’ van Rutte/De Jonge.”

Heroverwegen

“Misschien de subsidie van 4000 euro voor het kopen van nieuwe elektrische auto’s toch heroverwegen,” schrijft oud-minister Ronald Plasterk.

Dries Mulder vraagt zich af: “Denkt er nou niemand meer vooruit in Den Haag?”

[AD]


Vind je deze info waardevol? Denk er dan aan het op je social media te delen
NineForNews.nl in je Facebook-nieuwsfeed?

Over Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.

23 reacties

  1. ……Dries Mulder vraagt zich af: “Denkt er nou niemand meer vooruit in Den Haag?”…..
    Dries Mulder kan zich beter afvragen of er in den Haag wel iemand denken kan,
    Als ik kijk naar de migranten, corona, CO2, PFAS dan ben ik erg bang dat ik niet verder kom van een BLO opleiding

    23 likes
    • Eelke, met name in Den Haag denkt men serieus dat burgers achterlijk zijn. Let op, binnenkort komt men van een wel heel koude kermis thuis.

      7 likes
      • Een heel groot deel van de Nederlanders burgers is inderdaad achterlijk, dat is het deel wat hun fiat heeft gegeven aan het Linkse Rutte kartel.

        Wist jij trouwens, dat Rutte het slechtste is wat Nederland na de tweede wereld oorlog is overkomen.

        6 likes
        • Ha ha ha, nou gaat het loos nou..Wat volgt?.
          Hoeveel stoot mijn scheet uit??Mag dat uberhaupt nog wel?.ha ha ha..
          Vrees voor ons, wat moeten wij dadelijk allemaal laten ,cq betalen voor AL die uitstoot?

          4 likes
        • Het onderzoek waar naar verwezen wordt is niet objectief uitgevoerd en zit vol met aannames. De test met de volkswagen is uitgevoerd op een bochtig circuit, de auto was zwaar beladen en er is sportief mee gereden. Ja als ik met mijn auto op een race baan ga racen zijn mijn banden ook zo op. Er wordt gezegd dat banden 1000 keer meer fijnstof uitstoten dan de motor. Dit artikel gebruikt dit als argument tegen elektrische auto’s, omdat deze gemiddeld zwaarder zijn. Maar er is niet onderzocht wat het verschil van uitstoot van banden is tussen een elektrische auto en een normale auto. Kortom allerlei aannames. Ik mag toch iets meer verwachten van objectieve journalisten.

          1 likes
  2. Als ik even mag gaan rekenen…
    Ik heb een Toyota Landcruiser waarmee ik met de banden nu bijna 100 k gereden heb.
    Als ik dan het slijtage getal neem van de golf ben ik vrij optimistisch denk ik.
    dus 100.000 x 0, 58 gram = 58 kilo wat ik aan mijn banden kwijt ben???
    Als het weer licht is ga ik eens kijken of ik banden heb met een negatieve massa .
    Dit wordt heeeel spannend

    14 likes
  3. Haha, vooruit denken… alsof er momenteel ook maar iets anders gebeurt in den haag dan opdrachten van hogerop uitvoeren.

    8 likes
    • @peter. Inderdaad, bepalen niets en voeren alleen maar orders uit van de kapitalisten / globalisten. Je zou het bijna gaan zien als de Muppet Show maar die show was vroeger beter dan wat we nu in het Binnenhof zien gebeuren. Misschien moeten we het dan de Puppet Show noemen want dat is wat ze daar zijn, allemaal. En daarbij, zijn we alweer vergeten wat een echte onderzoeker over die hele groene klucht vertelde? Het is een bankiers concept om veel geld los te weken bij de bevolking. Het draait nog steeds altijd om het geld dus moet je ook zo gaan denken om te zien dat de klimaatheisa niets het het klimaat te maken heeft. Geld is altijd het doel en de leugens zijn het middel om het te krijgen.
      https://www.youtube.com/watch?v=Gw0F6wmeGpw

      2 likes
  4. Het klimaatakkoord gaat niet om milieu en klimaat. Alles draait erom gigantische bestedingen te genereren. Winnaars: de financiële sector. Verliezers: de burgers. Zo gaat het altijd.

    7 likes
  5. Nou, is op zich niet zo erg; we rijden binnenkort toch weer op houten wielen .. alleen dan wel een beetje jammer dat ze de veestapel om zeep geholpen hebben. Maar met zo’n trekkar, dat gaat best hoor.

    6 likes
  6. Dat banden en remmen veel meer fijnstof uitstoten dan dieselmotoren was al langer bekend maar wordt massaal genegeerd in den haag en Europa.
    Er valt immers veel geld te verdienen aan de electrische auto. Mooi dat er nu ook getallen aan gekoppeld zijn.
    De milieu gekkies laten ons allemaal veel meer fijnstof inademen en bezorgen meer kanker en andere gezondheidsklachten dan ooit ervoor met de introductie van de electrische auto.
    Het millieu en de gezondheidszorg zullen alleen maar zwaarder belast worden.

    6 likes
  7. Toch is het jammer dat er een hetze tegen electisch vervoer is ontstaan. Dit komt niet door de aandrijving, maar door de energie voorziening, batterijen dus.
    Henry Ford had in de jaren 30, vorige eeuw, accu’ gemaakt met cannabis vezel. Echter schorem zoals Rockefeller houd deze ontwikkeling tegen. Een electro motor is altijd schoner dan een verbrandings motor, daar is geen ontkomen aan. Olieversen wordt ook meestal niet aan gedacht, uitlaat vernieuwen ook niet.
    Het probleem ligt hem bij de batterijen, die zijn zwaar, als ik het wel heb zijn die cannabis accu’s nog lichter ook.

    4 likes
  8. Zolang Rutte blijft beweren “dat je voor
    visie bij de opticien moet zijn”

    zijn ze gemankeerd

    2 likes
  9. 16 containerschepen produceren meer afval
    als alle huishoudens een jaar lang

    2 likes
  10. Bij de introductie ban nieuwe technologieën hebben we vaak de neiging om alleen naar de voordelen te kijken. Van ’45-’80 werd asbest veelvuldig gebruikt omdat het goedkoop, sterk, isolerend, slijtvast en brandwerend was. Het zou me niet verbazen als electrische auto’s, windmolens en zonnepanelen ook een paar nadeeltjes blijken te hebben.

    2 likes
  11. Houdt er hier ook iemand rekening met het feit dat elektrische wagens veel vaker afremmen op de motor dan gewone wagens? En dat hierdoor de verhoudingen van uitstoot van fijn stof heel anders liggen dan wordt aangetoont in onderzoeken? Veel roepers hier maar weinig denkers, jullie zijn net zo dom als jullie politiekers. ELK mens is dom, simpel toch!

    1 likes
  12. zet dan ook weer mijn vraagtekens , slijtage van de banden en uitlaatgassen en remsystemen ,
    maar het verbaast mij toch ieder voorjaar hoe mooi de bermen langs de snelwegen weer in bloei komen
    mijn tuintje is er jaloers op

    0 likes
  13. Het grootste probleem met fijn stof zijn de hele kleine partikels, die rondzweven een in onze longen terecht komen, de PM2.5.

    Is die verloren banden massa gewoon stof dat op de grond ligt, of zwevende deeltjes? Me dunkt ligt dat gewoon op de grond…

    0 likes
  14. Wat te denken van tram en trein. De constante aanslag op de ijzeren rails zorgt ook ervoor dat e.e.a. vrijkomt en in het milieu belandt. Ook de bovenleidingen zullen wel nanodeeltjes losmaken en in het milieu uitstoten.

    0 likes

Laat een bericht achter

Let op! Als je een reactie achterlaat ga je automatisch akkoord met onze spelregels. Klik hier om onze spelregels te zien.

Je e-mail adres wordt niet getoond.Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*

x

Check Also

coronacrisis

Coronacrisis of niet, Rutte trekt 200 miljoen uit om huizen van gas te halen. ‘Gekkigheid gaat gewoon door’

Terwijl de coronacrisis Nederland in zijn greep ...

singapore

Schokkend: Minister Bruins kijkt niet naar succesvolle corona-aanpak Singapore. ‘Geregeerd door idioten!’

In Singapore voorkwam de overheid door snel ...

Ervaar de diepste
ontspanning ooit
  • Voel je snel 100% beter met de heerlijkste, diepste ontspanning ooit
  • Geniet snel van een fijne, intens diepe rust en krijg meer energie
Je meldt je hiermee aan op de 100% gratis en vrijblijvende Trancewerk nieuwsbrief. Je kunt je altijd weer afmelden.
Trancewerk stuurt gegarandeerd nooit spam en je gegevens blijven beschermd.
50%
Dankjewel voor je aanmelding.

Er is een e-mail verstuurd met een bevestigingslink.

Deze e-mail is afkomstig van Trancewerk.nl. Zij stellen de sessie 'Diepe Ontspanning' gratis ter beschikking.

Ga naar je mailbox en open de e-mail.

Klik op de bevestigingslink en je ontvangt binnen enkele minuten instructies...

Heel veel plezier!


P.S.: Dit geschenk kost normaal € 49,99.
Je krijgt dit gratis, omdat je je aanmeldt op de Trancewerk nieuwsbrief. Dit is 100% vrijblijvend, kost niets en je kunt je altijd weer afmelden.
Leer wat de échte oorzaak is van je overgewicht en los dit op
Bijna klaar...
Ontdek waarom een dieet NOOIT blijvend werkt en wat wél werkt
Krijg onbetaalbare tips en trucs die tot een permanent slank lijf leiden
Je meldt je hiermee aan op de 100% gratis en vrijblijvende Trancewerk HypnoSlank e-cursus. Je kunt je altijd weer afmelden.
Trancewerk stuurt gegarandeerd nooit spam en je gegevens blijven beschermd.
50%
Dankjewel voor je aanmelding.

Er is een e-mail verstuurd met een bevestigingslink.

Deze e-mail is afkomstig van
Trancewerk.nl. Zij stellen de e-cursus 'HypnoSlank' gratis ter beschikking.

Ga naar je mailbox, open de e-mail
en klik op de bevestigingslink en je
ontvangt binnen enkele minuten
les 1...

Heel veel plezier!


P.S.: Met deze gratis e-cursus loop je
het 'gevaar' dat je binnenkort je
garderobe kunt vervangen met
kleinere maten!
AANMELDEN GRATIS WORKSHOP
Wanneer?
donderdag 2 april
20:00 uur
Wie?
*
*
Je gegevens zijn naar de organisator gestuurd. Je wordt verder via e-mail op de hoogte gehouden.