Wanneer ze worden benaderd voor een baan zouden journalisten op hun hoede moeten zijn. Vandaag de dag blijkt geld echter vaak belangrijker dan ethiek.
De grote Amerikaanse publieke radio-omroep National Public Radio (NPR) werd oorspronkelijk gefinancierd door de overheid en luisteraars, maar sinds kort worden vooral de namen van andere weldoeners genoemd.
Het blijkt dat de banken en corporaties die NPR financieren invloed hebben op de inhoud van de programma’s. Bovendien is duidelijk geworden dat bepaalde programma’s voor de volle 100 procent worden gefinancierd door één bedrijf dat al dan niet zeggenschap heeft over de inhoud van de programma’s.
Zo heeft het radioprogramma Planet Money nauwere banden met één van haar sponsors dan menig luisteraar zich realiseert. Mark Ames en Yasha Levine van website S.H.A.M.E. en Foster Kamer van de New York Observer delen hun bevindingen. Hebben we nog zoiets als vrije journalistiek of zijn de grote media spreekbuizen geworden van de industrie?
Gerelateerd:
- Pers en propaganda langs de pittoreske kust van Bohemian Grove
- Vertrouwen in nieuwsuitzendingen bereikt nieuw dieptepunt
- Infographic: hoe 6 corporaties de Amerikaanse media controleren
- Propagandabedrijf voerde lastercampagne tegen journalisten
- ‘Mediaconglomeraten politiseren en relativeren het nieuws, behartigen enkel eigen belangen’ (video)







Nieuws over de ‘veilige en effectieve’ mRNA-prik: ‘De horror neemt met de dag toe’
Nobelprijswinnaar: “Global warming is geen probleem, Obama praat onzin”
Artsen maken zich grote zorgen over mondkapjes op school: ‘Ingrijpende bedreiging’
Radiomaker ontslagen door ‘Groene Gestapo van de BBC’ omdat hij vraagtekens zette bij global warming
Baudet maakt gehakt van 10 jaar Rutte: ‘Dit is nou precies wat het vertrouwen in de overheid ondermijnt’
Mobieltje verandert enzymoplossing in gel
Eerste beelden van staart zonnestelsel (video)
Bezorgde ouders bij Pauw: “Het is krankzinnig dat vaccineren de norm is in Nederland”
Slagroomtaart HEMA ‘staat bol van de E-nummers’