Afgelopen jaar was er veel te doen rond de aangekondigde spitsheffing in de trein, die inmiddels van de baan is. Er kwam veel kritiek op deze zogeheten spitsheffing.
‘Klimaatticket’
NS-baas Wouter Koolmees (D66) zei dat de spoorwegen kijken naar een andere oplossing om treinreizen betaalbaarder te maken. Zelf vindt hij het ‘klimaatticket’ een goed idee. Met zo’n ticket kunnen mensen buiten de spits onbeperkt reizen voor een lagere prijs.
Groenlinks-PvdA en D66 hadden het klimaatticket opgenomen in hun verkiezingsprogramma’s.
Eerder zei oud-minister Koolmees dat ‘iedereen de rekening betaalt’ als de spitsheffing er niet zou komen.
Voor tonnen in de boeken
Iedereen, behalve hijzelf.
Koolmees staat voor tonnen in de boeken, blijkt uit het NS-jaarverslag 2022. Het vast overeengekomen bruto jaarsalaris inclusief vakantiegeld van de leden van de raad van bestuur van de NS in 2022 was als volgt:
Ongelooflijk.
We vragen ons af waarom het treinkaartje zo duur is⤵️ pic.twitter.com/fb0KhKRWat— Gerda de Mol (@001Mooli) January 5, 2024
President-directeur Wouter Koolmees zou normaal gesproken bijna 5 ton per jaar krijgen, de overige directeuren ruim 4 ton. Door een loonmatiging is de raad van bestuur tijdelijk met 10 procent gekort.
De vaste jaarbeloning voor de gehele raad van bestuur bedroeg op 31 december 2022 ruim 2,1 miljoen euro.
Over de auteur: Robin de Boer is economisch geograaf. Volg hem hier op Substack.
Australische premier houdt kijkers voor de gek: wereld vergaat
Wetenschapper Australische universiteit ontslagen na kritische uitspraken over klimaatverandering. Dit hadden ze niet verwacht
Bankieren is te belangrijk om aan banken over te laten (video)
Wat maakt Amerikaanse jeugd gewelddadig en schietgraag?
Leven we in de Matrix?
Brits echtpaar ‘ontvoerd door aliens bij Area 51’
De symboliek achter de Olympische openingsceremonie
Overspoeld met reserveringen: zo maken de bewoners rond Area 51 zich op voor de massale instroom van UFO-jagers
We zijn sterrenmensen: bewijs dat we zijn gemaakt door buitenaardsen