Broccoli is mogelijk de sleutel tot het voorkomen of vertragen van artrose, zo blijkt uit nieuw onderzoek dat is gedaan door de Universiteit van East Anglia.
Uit laboratoriumonderzoek is gebleken dat sulforafaan uit broccoli de vernietiging van kraakbeen in gewrichten tegengaat.
Muizen die voedsel kregen dat rijk was aan de antioxidant hadden minder last van beschadigd kraakbeen dan dieren die geen sulforafaan kregen.
Ontsteking
Het middel komt vrij bij het eten van kruisbloemige groenten zoals spruitjes en kool, maar met name broccoli. Eerder bleek al dat sulforafaan kanker bestrijdt en een ontstekingsremmende werking heeft.
De onderzoekers kwamen tot de ontdekking dat sulforafaan enzymen tegenhoudt die gewrichten beschadigen. Dit doet de stof door een molecuul te blokkeren dat ontsteking veroorzaakt. Het onderzoek is verschenen in het tijdschrift Arthritis & Rheumatism.
Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) schat dat in Nederland tussen de 650.000 en 700.000 mensen aan artrose lijden. Naar verwachting neemt dit aantal tot 2040 met zo’n 50 procent toe. In Groot-Brittannië wordt gemiddeld iedere vier minuten een knie of heup vervangen als gevolg van artrose.
Superbroccoli
De aandoening is met name te wijten aan veroudering en obesitas. De onderzoekers kijken nu op kleine schaal of de gewrichten van artrosepatiënten die binnenkort geopereerd moeten worden verbetering laten zien als ze broccoli eten. Deze patiënten krijgen ‘superbroccoli’ die extra rijk is aan sulforafaan.
De studie is belangrijk omdat de onderzoekers aangeven hoe het dieet van invloed kan zijn op artrose. Als je weet welke stoffen artrose tegengaan kun je mensen adviseren wat ze zouden moeten eten om hun gewrichten te beschermen.
Bron: Uea.ac.uk
Gerelateerd:
- Supervoedsel gaat de strijd aan met prostaatkanker
- Fluitekruid als medicijn tegen kanker
- Alternatieve geneeswijze: reflexologie ‘net zo effectief als pijnstillers’
- DIM – het kankermedicijn in broccoli
- Broccoli, framboos, mirre en andere wondermedicijnen
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Instagram-account Karim Aachboun met 26.000 volgers verwijderd na bericht over Rutte en Schoof
Zesde zintuig ‘bestaat in het brein’
VN zette in 1992 ook al een Greta Thunberg in. Zoek de overeenkomsten: dit klimaatmeisje sloeg als 12-jarige alarm
Griep blijkt twee keer zo dodelijk als coronavirus. ‘Dit is waanzin’
Ex-overheidsfunctionaris onthult wie er achter de arrestatie van Telegram-topman Doerov zit (nee, het is niet Frankrijk)
Wist je dat Israël ook concentratiekampen had? Dit heb je vast niet geleerd op school
Geheimen geometrisch patroon bloemkool ontrafeld
VS steunt terreurgroep IS in alle delen van Afghanistan. Deze oud-president klapt uit de school
Malawi vernietigt bijna 20.000 AstraZeneca-vaccins: ‘Vrijwel niemand heeft interesse’