
Het kinderdrankje Capri-Sun Multivitamin van Coca-Cola is uitgeroepen tot meest misleidende product van het jaar. Bij de online verkiezing van voedselwaakhond foodwatch kon gekozen worden uit vijf kandidaten. Uiteindelijk ging 38 procent van de stemmen naar Capri-Sun Multivitamin.
Het drankje was genomineerd omdat het bijna net zo veel suiker bevat als cola, namelijk vijf suikerklontjes per pakje. Ouders worden misleid met de tekst ‘drank met vruchtensappen en bronwater’. De prijs is woensdagochtend uitgereikt bij het hoofdkantoor van Coca-Cola in Rotterdam.
Foodwatch wijst erop dat het drankje actief wordt gepromoot richting kinderen. Omdat veel kinderen te dik zijn probeert Coca-Cola het drankje gezonder voor te stellen dan het is. Dat is onverantwoord en daar moet het bedrijf mee stoppen, aldus Meike Rijksen van foodwatch. Capri-Sun won vorig jaar al een vergelijkbare verkiezing in Duitsland.
Albert Heijn werd dit jaar tweede met de ‘Ambacht Rundervink’. Deze met water opgespoten rundervink bevat vijf verschillende soorten suiker en zeven E-nummers. De term ambachtelijk is niet beschermd, maar geeft wel een positieve indruk. Vorig jaar stelde de Koninklijke Nederlandse Slagersorganisatie al dat Albert Heijn de term ‘ambachtelijk’ gebruikt als marketinginstrument en hiermee de consument misleidt.
De Gouden Windei-verkiezing wordt sinds 2010 jaarlijks georganiseerd om de problematiek van de grootschalige misleiding in de supermarkt aan de kaak te stellen. Afgelopen jaar won Natrena Stevia Kristalpoeder het Gouden Windei. De busjes bevatten slechts drie procent stevia en zijn verder gevuld met het goedkope middel maltodextrine.
Ook de bioproducten van AH zijn niet zo bio als dat ze willen laten lijken helaas.
Je kunt nog ff de petitie “ondertekenen” als je ook vind dat coca cola zich anders moet opstellen als het aankomt op dit soort misleidende marketing.
https://www.foodwatch.org/nl/onze-campagnes/onderwerpen/misleidende-marketing/e-mailacties/e-mailactie-capri-sun-multivitamin/