Homepagina » Binnenland » E10-benzine is zelfs slechter dan Euro 95. Milieudeskundige onthult hoe we worden belazerd door de politiek
E10-benzine is zelfs slechter dan Euro 95. Milieudeskundige onthult hoe we worden belazerd door de politiek

E10-benzine is zelfs slechter dan Euro 95. Milieudeskundige onthult hoe we worden belazerd door de politiek

Mensen die bij de pomp Euro 95 tanken, krijgen sinds enkele weken E10-benzine (tot voor kort E5) in hun tank. Deze brandstof bestaat voor 90 procent uit benzine en voor 10 procent uit bio-ethanol.

In de mainstream media komen allerlei ‘experts’ voorbij die beweren dat de nieuwe brandstof beter is voor het milieu en alleen maar voordelen heeft.

De overheid claimt dat bio-ethanol helpt bij het behalen van de klimaatdoelstellingen.

Maar is dat ook zo?

Niet waar

“Niet wetenschappers, maar politici hebben ooit besloten dat biobrandstoffen duurzaam zijn,” reageerde directeur van het opleidingsinstituut Toegepaste Natuurwetenschappen van Fontys Hogescholen in Eindhoven Maarten van Andel.

“Ze hadden ook kunnen besluiten dat appels voortaan omhoog vallen,” vervolgde hij. “Daarmee is het nog niet waar.”

Van Andel wijst erop dat bij de verbranding van een liter bio-ethanol ongeveer 1,5 kilogram CO2 vrijkomt.

Vijf procent

Een boom doet er meer dan een maand over om die hoeveelheid vast te leggen.

“Dat staat in geen enkele verhouding tot elkaar,” stelt Van Andel.

Als je alle op aarde geteelde gewassen in biobrandstof om zou zetten, zou je in slechts vijf procent van de wereldwijde energiebehoefte voorzien, licht hij toe.

Slechter

De milieudeskundige noemt het ‘immoreel’ om gewassen te gebruiken om auto’s te laten rijden.

E10 is zelfs slechter dan E5, concludeert hij.

[De Ingenieur]


Vind je dit artikel leuk? Klik dan hieronder om te delen op Facebook/Twitter
NineForNews.nl in je Facebook-nieuwsfeed?

Over Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.

20 reacties

  1. Ik woon bij de Belgische grens en ik ga wel eens naar België om daar bier te halen en te tanken. Ik tank daar super98, die alsnog bijna 30 cent per liter goedkoper is dan hier in Nederland de ouderwetse euro95 (de huidige e10).

    Het is niet alleen goedkoper, maar mijn auto rijdt een stuk beter en een stuk zuiniger.

    27 likes
    • @Geen schaap, dus kun je concluderen dat het steeds hetzelfde is: het draait alleen maar om het geld. Hoe meer brandstof je auto gebruikt hoe meer je moet tanken en hoe meer belasting er bij de staat binnen komt voor hun deelname aan de globalistische agenda. En als je auto beschadigd raakt of kapot gaat moet je hem laten repareren en dat levert ook weer belastinggeld op.

      26 likes
    • Klopt deze bevat nog geen bio ethanol, E10 word 1 grote ellende voor mensen met boten op benzine of grasmaaier deze troep is na 3 weken onbruikbaar en alles gaat verstopt zitten en de meeste benzine motoren kunnen er niet eens tegen, het lost bepaalde componenten op.

      En ethanol(alcohol) trekt water aan ook weer zo fijn voor je motor.
      E10 staat voor 10% ethanol.

      Kortom bijna iedereen word weer door de strot gedrukt om de duurdere super benzine te tanken, wat het achterlijke idee van de roverheid weer teniet doet.

      13 likes
      • Lol anders zorg je ff dat je je feiten op een rij hebt, ik heb geen idee wat minder uitstoot geeft maar daar gaat t ook even niet om, je motorblok kan heel goed tegen ethanol, sterker nog ethanol houd je blok van binnen schoon. Methanol daarintegen geeft wel krassen (met name in het compressie gebied) maar ethanol is even goed voor je blok als benzine. Ja er kan minder energie uit ethanol worden gehaald dus je auto zal iets minder zuinig lopen, maar de nadelen van ethanol tegenover benzine houden daar ook wel op tbv de motor.

        Ja ethanol trekt water aan maar e10 en e5 is gewoon een half jaar houdbaar, en als je iets een halfjaar stil zet zou ik sws additieven in de tank erbij gooien. Daar komt bij dat moderne brandstof systemen (vanaf 2000 ong) gewoon prima tegen ethanol kunnen, duurder rubbers etc gebruiken zorgt er voor dat er niks kan gebeuren, en word al sinds de jaren 80 mee getest en dat kun je ook vinden als je het even googled, geen mensen bang maken met je sprookjes gebaseerd op niks dat is gewoon sneu.

        1 likes
    • Ja dat plaatste ik ook al hierboven, alleen tank ik niet in Belgie maar in Nederland, ja 1,75 de liter maar ja Europa is 1 op de prijzen na

      9 likes
    • Ik begrijp de commotie niet over de E10 benzine.
      Wij rijden 2 auto’s een opel en een Suzuki bijde auto’s rijden met deze benzine probleem loos . De suzuki is zelfs zuiniger geworden.

      0 likes
  2. Zou er nog iets zijn waar we niet mee bedrogen worden ?

    21 likes
  3. Als er een droneaanval bij Aramco plaatsvind wordt meteen dezelfde dag aangekondigd dat de prijzen gaan stijgen, de prijs per brent ging van 60 dollar naar 66 dollar en zakte 3 dagen later weer naar 60 dollar.. maar bij de pomp wel de verhoging maar geen verlaging van de prijs.. adviesprijs 1.77 euro voor een liter, duurste van Europa volgens ANWB in NL. We worden aan alle kanten genaaid.. BIO ethanol (kan) veel kapotmaken in een auto of ander gereedschap zoals kettingzagen, grasmaaiers.. maar daar wordt niets over vermeld, het wachten is nu totdat echt de vlam in de pan slaat.. waarom pikken we deze diefstal nog?

    30 likes
  4. Er is net een strook bos van 2000km lengte afgebrand in Australie, zou dat nou geen invloed hebben?
    Gelukkig is mijn 20 jaar oude auto met GDI motor niet geschikt voor E10 en moest ik overstappen naar de premium van BP, rijdt veel beter, meer pit en met een volle tank van 60 liter doe ik langer, verbruik is van 1 op 11 naar 1 op 12,5. Dus wat is beter.

    14 likes
  5. “Van Andel wijst erop dat bij de verbranding van een liter bio-ethanol ongeveer 1,5 kilogram CO2 vrijkomt”.

    Kan iemand mij uitleggen hoe uit 1 liter bio ethanol dat nog geen kilo weegt, 1,5 kilo CO2 kan voortkomen?

    12 likes
    • Misschien omdat er een kilo zuurstof uit de omringende lucht aan wordt gebonden?

      1 likes
    • er vindt een chemische reactie plaats: C2H6O + 3O2-> 2 CO2 + 3 H2O
      als je dit met een chemische berekening uitrekent krijg je:
      46 kg alc + 96 kg zuurstof geeft 88 kg CO2 en 54 kg water.
      in 1 Liter alc zit 0,8 kg dus omrekenen levert idd 1,5 kg CO2

      1 likes
  6. Weten we toch zo langzamerhand wel dat men met bijna alles besodemietert word, kan ook niet anders, we hebben deze maatschappij zelf gecreeert, en daar is elkaar belazeren omtrent de gegevens die voorhanden zijn maar een mistig iets is,een middel geworden vooral op het gebied van milieu, een echte schuldige aanwijzen word daarin ook moeilijk, vele onderzoekers waarin de een dit en dat zegt maakt het ook moeilijk om het echte probleem aan te pakken omdat een ieder daar een deel aanheeft en er mee verbonden is ,men berekend het in getallen en deze wijken veelal af wat een werkelijkheid, iedereen doet er gewoon eraan mee ongeacht men het wil of niet wil, men houd met zn alle dat allemaal in stand, dus vingertje wijzen naar die en die is gewoon de onmacht van omdat men geen echte oplossingen kan bedenken op het gebied vervuiling van de natuur, het is de economie tegen de natuur omdat economische belangen altijd is voor gegaan en tegen de natuur heeft in gewerkt zit men met een heel groot probleem, en nu heeft en probeert het in gegoochel van cijfers het zo te berekenen dat het klopt met de letterlijke cijfer economische gegoochel maar er zit nog heel wat verborgen in die hoed om de natuur voor de gek te houden, maar dat is natuurlijk een illusie de natuur laat al genoeg zien,dat het menselijke gedrag moet veranderen en dat is het nu, het wil alles economische behouden terwijl het gezicht van de natuur een heel ander verhaal laat zien, cijfertjes lossen het niet op..alleen met besodemieteren om het te behouden komt men steeds eerder in een strijd met de Natuur, klimaat doelstellingen noemt men Dat..moeten met de cijfer kloppen..een heleboel gedraai in vele verschillende doelstellingen omtrent een schoner milieu.

    9 likes
  7. Wordt tijd dat iemand een motor uitvindt die op pis draait. Maar ja, dan zal plassen ook belast worden.

    8 likes
  8. Is er wel een verschil?? Of zit het verschil in de letters die er staan om zo gemanipuleerd te worden??

    6 likes
  9. Tja waar hebben we het over? Zijn jullie vergeten dat de zgn. diesels ook op slaolie lopen, nee dat mag niet volgens de overheid want dan zijn ze de acijnzen kwijt. Uit de uitlaat komt een heerlijk gebakken friet lucht mmh, de slaolie kost geen drol. Maar dat mag niet, de mensen in de DDR waren zo vindingsrijk, dus het kan wel. De politiek noemt het schoemel auto,s, maar ik noem het schoemel politiek!

    6 likes
  10. En dan hebben we het nog niet van het versneld moeten vervangen worden van de brandstof leidingen .
    Dat synthetische rubber moet ook weer gemaakt worden extra Co2 en andere toevoegingen .
    Gewoon weer niet doordacht door die Haagse en Europese Hippies debieligheid van optima forma .

    Ongeveer 5 tot 10% van de auto’s wordt niet blij van E10. De brandstofleidingen, de brandstofpomp en de motor kunnen hier op de lange termijn door beschadigen.

    Ook voor motorrijders is het opletten geblazen

    Motorrijders moeten ook opletten waarmee ze de tank vullen. Heeft een motorfiets ouderwetse carburateurs, dan kan bio-ethanol schade veroorzaken. De stof lost de weekmakers in sommige kunststoffen op, waardoor er kans is op lekkage. Ook onbeschermde aluminium delen kunnen door ethanol beschadigen. Kijk daarom voor het tanken van E10 in de handleiding van uw motor of vraag het even na bij de garage.

    6 likes
  11. We zijn al zolang besodemieterd door alle kabinetten .door de jaren heen is er veel veranderd in de industrie zo ook verbrandings motoren in de jaren 60n,70 en 80 wasdiesel op 1 na de schoonste motor op 1 stond lpg en dan kwam diesel nu is diesel de slechtste roepen ze in den haag die hebben geen ballen verstand van zoiets zij krijgen miljarden van shell. Esso bp aral en waarom om de burger zo gek te maken dat zij alles geloven wat die idioten zeggen kijk in de eerde genoemde jaren was diesel blank bij een tank van 400 liter kon je tot op de bodem kijken en is hij vies groen van kleur en waardoor door toevvoeging van alle troep en dat is watde chemocar ophaald bij de burgers ververdunner wasbenziene terpetine en noem maar op en dit alles stoppen ze in diesel en om dit te verdonkeremanemoeten nieuwe diesel moteren adbleu bij tanken en adbleu kost weer geld. Eriseen onderzoek geweest dat er op de noordzee schepen liggen te wachten om rotterdan aan te kunnen doen en wat daar op de noordzee de lucht ingaat daar kunnen ze in europa meerauto,s laten rijden dan dat er mensen wonen en dan is er nog genoeg verse lucht over en alle kabinetten weten en wisten hiervan zij strijken alleen de miljarden op die ze van schell esse bp per jaar krijgen alleen moeten zij ervoorzorgen datde burger het slikt afgelopen week zag ik tot mijn stomme verbazing dat er hier in de buurt gezonde en goede bomen werden gekapt omdat er bewoners geklacht haden zij zij eens perjaar last hadden van vallende bladeren en de gemeente heeftdaarvergunning voor afgegeven wie bedonderd nou wie

    5 likes

Laat een bericht achter

Let op! Als je een reactie achterlaat ga je automatisch akkoord met onze spelregels. Klik hier om onze spelregels te zien.

Je e-mail adres wordt niet getoond.Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*

x

Check Also

professor

De impact van CO2 wordt verkeerd geïnterpreteerd. Princeton-professor vertelt hoe het zit

Koolstofdioxide is een belangrijk spoorgas en essentieel ...

energie-hoogleraar

Kijken: energie-hoogleraar veegt vloer aan met klimaatakkoord en klimaatdogma’s binnen zijn eigen partij GroenLinks

Van het gas af gaan is een ...

Ervaar de diepste
ontspanning ooit
  • Voel je snel 100% beter met de heerlijkste, diepste ontspanning ooit
  • Geniet snel van een fijne, intens diepe rust en krijg meer energie
Je meldt je hiermee aan op de 100% gratis en vrijblijvende Trancewerk nieuwsbrief. Je kunt je altijd weer afmelden.
Trancewerk stuurt gegarandeerd nooit spam en je gegevens blijven beschermd.
50%
Dankjewel voor je aanmelding.

Er is een e-mail verstuurd met een bevestigingslink.

Deze e-mail is afkomstig van Trancewerk.nl. Zij stellen de sessie 'Diepe Ontspanning' gratis ter beschikking.

Ga naar je mailbox en open de e-mail.

Klik op de bevestigingslink en je ontvangt binnen enkele minuten instructies...

Heel veel plezier!


P.S.: Dit geschenk kost normaal € 49,99.
Je krijgt dit gratis, omdat je je aanmeldt op de Trancewerk nieuwsbrief. Dit is 100% vrijblijvend, kost niets en je kunt je altijd weer afmelden.
Leer wat de échte oorzaak is van je overgewicht en los dit op
Bijna klaar...
Ontdek waarom een dieet NOOIT blijvend werkt en wat wél werkt
Krijg onbetaalbare tips en trucs die tot een permanent slank lijf leiden
Je meldt je hiermee aan op de 100% gratis en vrijblijvende Trancewerk HypnoSlank e-cursus. Je kunt je altijd weer afmelden.
Trancewerk stuurt gegarandeerd nooit spam en je gegevens blijven beschermd.
50%
Dankjewel voor je aanmelding.

Er is een e-mail verstuurd met een bevestigingslink.

Deze e-mail is afkomstig van
Trancewerk.nl. Zij stellen de e-cursus 'HypnoSlank' gratis ter beschikking.

Ga naar je mailbox, open de e-mail
en klik op de bevestigingslink en je
ontvangt binnen enkele minuten
les 1...

Heel veel plezier!


P.S.: Met deze gratis e-cursus loop je
het 'gevaar' dat je binnenkort je
garderobe kunt vervangen met
kleinere maten!
AANMELDEN GRATIS WORKSHOP
Wanneer?
donderdag 12 december
20:00 uur
Wie?
*
*
Je gegevens zijn naar de organisator gestuurd. Je wordt verder via e-mail op de hoogte gehouden.