Binnenland

E10-benzine is zelfs slechter dan Euro 95. Milieudeskundige onthult hoe we worden belazerd door de politiek

Help mee door deze informatie met vrienden op je social netwerk te delen!
Er is helaas geen gesproken versie van dit artikel beschikbaar

Mensen die bij de pomp Euro 95 tanken, krijgen sinds enkele weken E10-benzine (tot voor kort E5) in hun tank. Deze brandstof bestaat voor 90 procent uit benzine en voor 10 procent uit bio-ethanol.

In de mainstream media komen allerlei ‘experts’ voorbij die beweren dat de nieuwe brandstof beter is voor het milieu en alleen maar voordelen heeft.

---Lees verder na dit advertentieblokje---

De overheid claimt dat bio-ethanol helpt bij het behalen van de klimaatdoelstellingen.

Maar is dat ook zo?

Niet waar

“Niet wetenschappers, maar politici hebben ooit besloten dat biobrandstoffen duurzaam zijn,” reageerde directeur van het opleidingsinstituut Toegepaste Natuurwetenschappen van Fontys Hogescholen in Eindhoven Maarten van Andel.

“Ze hadden ook kunnen besluiten dat appels voortaan omhoog vallen,” vervolgde hij. “Daarmee is het nog niet waar.”

Van Andel wijst erop dat bij de verbranding van een liter bio-ethanol ongeveer 1,5 kilogram CO2 vrijkomt.

Vijf procent

Een boom doet er meer dan een maand over om die hoeveelheid vast te leggen.

“Dat staat in geen enkele verhouding tot elkaar,” stelt Van Andel.

Als je alle op aarde geteelde gewassen in biobrandstof om zou zetten, zou je in slechts vijf procent van de wereldwijde energiebehoefte voorzien, licht hij toe.

Slechter

De milieudeskundige noemt het ‘immoreel’ om gewassen te gebruiken om auto’s te laten rijden.

E10 is zelfs slechter dan E5, concludeert hij.

[De Ingenieur]

5 1 stem
Artikel waardering

Interessant

Vind je dit artikel belangrijk?
Deel het met iedereen op je Socials!
+
Meld je aan op onze gratis PUSH meldingen
Aanmelden
?
+
Volg ons op ons gratis Telegram kanaal
Volg Ons
?
+
Steun ons met een vrijwillige bijdrage
Doneer
?

Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.
Aanmelden
Laat het mij weten wanneer er
guest

21 Reacties
Oudste
Nieuwste Meeste stemmen
Inline Reacties
Alle reacties zien
Rogier
Rogier
5 jaren geleden

Is er wel een verschil?? Of zit het verschil in de letters die er staan om zo gemanipuleerd te worden??

rop
rop
5 jaren geleden

Weten we toch zo langzamerhand wel dat men met bijna alles besodemietert word, kan ook niet anders, we hebben deze maatschappij zelf gecreeert, en daar is elkaar belazeren omtrent de gegevens die voorhanden zijn maar een mistig iets is,een middel geworden vooral op het gebied van milieu, een echte schuldige aanwijzen word daarin ook moeilijk, vele onderzoekers waarin de een dit en dat zegt maakt het ook moeilijk om het echte probleem aan te pakken omdat een ieder daar een deel aanheeft en er mee verbonden is ,men berekend het in getallen en deze wijken veelal af wat een werkelijkheid, iedereen doet er gewoon eraan mee ongeacht men het wil of niet wil, men houd met zn alle dat allemaal in stand, dus vingertje wijzen naar die en die is gewoon de onmacht van omdat men geen echte oplossingen kan bedenken op het gebied vervuiling van de natuur, het is de economie tegen de natuur omdat economische belangen altijd is voor gegaan en tegen de natuur heeft in gewerkt zit men met een heel groot probleem, en nu heeft en probeert het in gegoochel van cijfers het zo te berekenen dat het klopt met de letterlijke cijfer economische gegoochel maar er zit nog heel wat verborgen in die hoed om de natuur voor de gek te houden, maar dat is natuurlijk een illusie de natuur laat al genoeg zien,dat het menselijke gedrag moet veranderen en dat is het nu, het wil alles economische behouden terwijl het gezicht van de natuur een heel ander verhaal laat zien, cijfertjes lossen het niet op..alleen met besodemieteren om het te behouden komt men steeds eerder in een strijd met de Natuur, klimaat doelstellingen noemt men Dat..moeten met de cijfer kloppen..een heleboel gedraai in vele verschillende doelstellingen omtrent een schoner milieu.

Geen schaap
Geen schaap
5 jaren geleden

Ik woon bij de Belgische grens en ik ga wel eens naar België om daar bier te halen en te tanken. Ik tank daar super98, die alsnog bijna 30 cent per liter goedkoper is dan hier in Nederland de ouderwetse euro95 (de huidige e10).

Het is niet alleen goedkoper, maar mijn auto rijdt een stuk beter en een stuk zuiniger.

William
William
5 jaren geleden

Als er een droneaanval bij Aramco plaatsvind wordt meteen dezelfde dag aangekondigd dat de prijzen gaan stijgen, de prijs per brent ging van 60 dollar naar 66 dollar en zakte 3 dagen later weer naar 60 dollar.. maar bij de pomp wel de verhoging maar geen verlaging van de prijs.. adviesprijs 1.77 euro voor een liter, duurste van Europa volgens ANWB in NL. We worden aan alle kanten genaaid.. BIO ethanol (kan) veel kapotmaken in een auto of ander gereedschap zoals kettingzagen, grasmaaiers.. maar daar wordt niets over vermeld, het wachten is nu totdat echt de vlam in de pan slaat.. waarom pikken we deze diefstal nog?

Eksegese
Eksegese
5 jaren geleden

Zou er nog iets zijn waar we niet mee bedrogen worden ?

Willem
Willem
5 jaren geleden

Er is net een strook bos van 2000km lengte afgebrand in Australie, zou dat nou geen invloed hebben?
Gelukkig is mijn 20 jaar oude auto met GDI motor niet geschikt voor E10 en moest ik overstappen naar de premium van BP, rijdt veel beter, meer pit en met een volle tank van 60 liter doe ik langer, verbruik is van 1 op 11 naar 1 op 12,5. Dus wat is beter.

Straalmans
Straalmans
5 jaren geleden

Wordt tijd dat iemand een motor uitvindt die op pis draait. Maar ja, dan zal plassen ook belast worden.

Aad
Aad
5 jaren geleden

“Van Andel wijst erop dat bij de verbranding van een liter bio-ethanol ongeveer 1,5 kilogram CO2 vrijkomt”.

Kan iemand mij uitleggen hoe uit 1 liter bio ethanol dat nog geen kilo weegt, 1,5 kilo CO2 kan voortkomen?

John Maso
John Maso
5 jaren geleden

Tja waar hebben we het over? Zijn jullie vergeten dat de zgn. diesels ook op slaolie lopen, nee dat mag niet volgens de overheid want dan zijn ze de acijnzen kwijt. Uit de uitlaat komt een heerlijk gebakken friet lucht mmh, de slaolie kost geen drol. Maar dat mag niet, de mensen in de DDR waren zo vindingsrijk, dus het kan wel. De politiek noemt het schoemel auto,s, maar ik noem het schoemel politiek!

P.Eijkenboom
P.Eijkenboom
5 jaren geleden

We zijn al zolang besodemieterd door alle kabinetten .door de jaren heen is er veel veranderd in de industrie zo ook verbrandings motoren in de jaren 60n,70 en 80 wasdiesel op 1 na de schoonste motor op 1 stond lpg en dan kwam diesel nu is diesel de slechtste roepen ze in den haag die hebben geen ballen verstand van zoiets zij krijgen miljarden van shell. Esso bp aral en waarom om de burger zo gek te maken dat zij alles geloven wat die idioten zeggen kijk in de eerde genoemde jaren was diesel blank bij een tank van 400 liter kon je tot op de bodem kijken en is hij vies groen van kleur en waardoor door toevvoeging van alle troep en dat is watde chemocar ophaald bij de burgers ververdunner wasbenziene terpetine en noem maar op en dit alles stoppen ze in diesel en om dit te verdonkeremanemoeten nieuwe diesel moteren adbleu bij tanken en adbleu kost weer geld. Eriseen onderzoek geweest dat er op de noordzee schepen liggen te wachten om rotterdan aan te kunnen doen en wat daar op de noordzee de lucht ingaat daar kunnen ze in europa meerauto,s laten rijden dan dat er mensen wonen en dan is er nog genoeg verse lucht over en alle kabinetten weten en wisten hiervan zij strijken alleen de miljarden op die ze van schell esse bp per jaar krijgen alleen moeten zij ervoorzorgen datde burger het slikt afgelopen week zag ik tot mijn stomme verbazing dat er hier in de buurt gezonde en goede bomen werden gekapt omdat er bewoners geklacht haden zij zij eens perjaar last hadden van vallende bladeren en de gemeente heeftdaarvergunning voor afgegeven wie bedonderd nou wie

Eppo
Eppo
5 jaren geleden

En dan hebben we het nog niet van het versneld moeten vervangen worden van de brandstof leidingen .
Dat synthetische rubber moet ook weer gemaakt worden extra Co2 en andere toevoegingen .
Gewoon weer niet doordacht door die Haagse en Europese Hippies debieligheid van optima forma .

Ongeveer 5 tot 10% van de auto’s wordt niet blij van E10. De brandstofleidingen, de brandstofpomp en de motor kunnen hier op de lange termijn door beschadigen.

Ook voor motorrijders is het opletten geblazen

Motorrijders moeten ook opletten waarmee ze de tank vullen. Heeft een motorfiets ouderwetse carburateurs, dan kan bio-ethanol schade veroorzaken. De stof lost de weekmakers in sommige kunststoffen op, waardoor er kans is op lekkage. Ook onbeschermde aluminium delen kunnen door ethanol beschadigen. Kijk daarom voor het tanken van E10 in de handleiding van uw motor of vraag het even na bij de garage.

Back to top button
21
0
We lezen graag je reactie!x