Homepagina » Binnenland » Elektrische auto verbruikt evenveel stroom als 10 huishoudens. Dit zijn de ingrijpende gevolgen
elektrische

Elektrische auto verbruikt evenveel stroom als 10 huishoudens. Dit zijn de ingrijpende gevolgen

Het aantal elektrische auto’s is nog maar een fractie van het totale Nederlandse wagenpark: 1,6 procent. Toch is opladen nu al een probleem.

Het vermogen van laadpalen wordt steeds vaker ingeperkt om stroomstoringen te voorkomen. Eén elektrische auto verbruikt namelijk evenveel stroom als 10 huishoudens.

Als er in een straat 10 auto’s tegelijk opladen, zijn er dus opeens 100 huishoudens extra die stroom verbruiken.

Op zwart

Dit kan leiden tot overbelasting en stroomstoringen.

In Amsterdam leveren laadpalen ’s avonds al minder stroom om te voorkomen dat de hele stad op zwart gaat.

Bij een verlaagd vermogen duurt het wel een dag voordat bijvoorbeeld een Tesla Model X volledig opgeladen is.

Pas het begin

“Dit is pas het begin,” aldus Elaad.nl, een samenwerkingsverband van netbeheerders.

“Het bestaande stroomnet zal hierdoor steeds zwaarder worden belast,” liet de organisatie weten.

Om de capaciteit te vergroten zijn investeringen van vele miljarden euro’s nodig.

Fors duurder

Eén oplossing is volgens hoogleraar Bert van Wee om het laden ’s avonds – en daar heb je het al – twee keer zo duur te maken.

Onlangs werd al bekend dat het opladen van elektrische auto’s fors duurder is geworden.

Niet beter

Zo betaalt u bij Ionity, één van de grootste aanbieders van snelladers, geen acht euro meer per laadbeurt, maar tot wel 50 euro.

De RAI Vereniging zei dat het enthousiasme om elektrisch te gaan rijden er niet beter op wordt.

[AD]
+
Meld je aan op onze GRATIS NineForNews PUSH meldingen
Aanmelden
+
Volg ons GRATIS NineForNews Telegram kanaal
Volgen
Ga vlug naar onze shop en profiteer nog tot en met 8 juli van 15% korting! KLIK HIER!

Over Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.

40 reacties

  1. Elektrisch rijden is leuk voor golfkarretjes, boodschappen auto’s, tweewielers etc..
    Serieus transport is niet economisch en aan de macro kant technisch nauwelijks haalbaar.
    Dankzij een sterke lobby wordt ons land naar de afgrond geduwd.
    En onze volksvertegenwoordigers …. die keken toe, terwijl zij wachten op een leuk baantje in de toekomst.
    Want als één groep verschrikkelijk in gebreke blijft, dan zijn het onze volksvertegenwoordigers. De ja-knikkers. Ze zijn te dom en initiatiefloos. Gebukt onder de partijprogramma’s onze toezicht van een links dictaat (clubjes gefinancierd door George Sorros ??)
    Dit valt onder dezelfde noemer als gasloze huizen, windmolenparken en zonnepanelen.
    Het wordt tijd dat de bevolking zelf het heft in handen neemt, anders vrees ik dat we onszelf gigantisch in de vingers aan het snijden zijn.

    51 likes
    • Energieverbruik van een BMW i3
      Een BMW i3 kan op de accu van 27.2 kWh in de praktijk ongeveer 170 km rijden.
      27.2 kWh / 170 km = 16 kWh/100km
      NB: laadverliezen worden niet meegenomen in ‘Verbruik Voertuig’ cijfers, maar zijn wel verrekend in ‘Verbruik Totaal’ of ‘Verbruik Normering’ cijfers.

      Equivalent benzineverbruik van een BMW i3
      Een BMW i3 heeft een gemiddeld verbruik van 16 kWh/100km (zie boven)
      16 kWh/100km / 8.9 kWh/l = 1.8 l/100km

      **** Een BMW i3 heeft in de praktijk dus een vergelijkbaar benzineverbruik van 1 op 56 (!) *****

      Lees ook:
      https://www.volkskrant.nl/wetenschap/elektrische-auto-s-zijn-pas-na-700-000-kilometer-groener-dan-auto-s-op-benzine-klopt-dit-wel~b8bcbd36/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

      1 likes
      • Weet je dat om 6L brandstof aan de pomp klaar te brengen er 46kw electriciteit nodig is dat is al snel 250 km voor E-wagen! Voor de tegenstanders die dan beginnen te toeteren kobalt is kinderarbeid, 90% wordt industrieel gewonnen maar kobalt wordt evenzeer in S-fone gebruikt om staal te harden en op nog vele andere manieren! HET PROBLEEM is dat omdenken en veranderen niet voor iedereen makkelijk is!

        0 likes
      • Hee ! das handig ! om de extreme productiekosten van de accus (tevens kinderarbeid gerelateerd) en het milieutechnisch afbreken van deze elektrische auto’s accues niet mee te nemen in deze simpele berekening. Ik zeg ; terug naar de rekentafel jij !

        0 likes
  2. Het elektrisch rijden is een dood paard aan een touw, veel laadpalen worden uitgezet of het laadvermogen wordt minder gemaakt anders worden hele woonwijken overbelast. We weten het allemaal en toch maar blijven pushen met de wind en zonne-energie en meer van die nonsens. Gas is het beste en gewoon op benzine of beter nog diesel blijven rijden, er is olie zat, het zou volgens de wetenschappers in 1950 al schaars worden en in 1980 op zijn, altijd maar paniek en negativiteit veroorzaken daar zijn ze goed, alles voor de mighty dollar.

    43 likes
    • Willem gas en olie zal er altijd blijven het word automatisch aangevuld, dit komt uit het binnenste van de aarde het heeft niets met te maken met vergaande bomen en planten resten te maken, is onderzocht, de lege olie en aardgas putten worden gewoon weer aangevuld in de loop van de jaren, als je naar gas boort heb je eigenlijk de minst vervuilende industrie op kernenergie na

      14 likes
      • Daar zullen ze in Groningen wel blij mee zijn, als het tenminste snel genoeg gaat.

        E-rijden alleen voor lease auto’s, de rest rijdt toch minder omdat ze het zelf moeten betalen.

        2 likes
    • @Willem, ik hoorde eens zeggen dat aan de olievoorraad nooit een einde komt. Het zou een soort afvalprodukt zijn dat uit bacteriën (of zo) voort komt in de aardbodem. Die schijnen dus olie te produceren, de rest is geen olieproductie maar oliewinning. De elite is wel van mening van dat bepaalde priveleges alleen voor hen beboeld zijn. In die zin kan het ook zijn dat de boel zodanig gestuurd wordt dat straks alleen de kapitalisten in staat zijn de kosten te betalen om je te verplaatsen met een eigen auto. Over vliegen wordt hetzelfde geschreven. Uiteindelijk komt het er dan op neer dat iedereen aan huis gekluisterd is terwijl de zelfbenoemde ‘uitverkorenen’ zich kunnen verplaatsen over de planeet. Dat zou wel aansluiten bij hun plan om de mens in mega steden ‘op te sluiten’ zodat zij de rest van de planeet voor zichzelf hebben. Het onbetaalbaar maken van transport zorgt er vanzelf voor dat je niet veel verder komt dan je eigen omgeving waar je woont. Maar er is aardig wat informatie dat ze geen controle meer hebben. De top is dan al de macht kwijt. Dan ziet het er naar uit dan het alleen de trekpoppen zijn die dat nog steeds proberen door te drukken.

      11 likes
      • Dit is weer zo’n nep nieuwsbericht. Een BEV kan tot 10x zoveel als een huishouden op een dag gebruiken maar dan heb je wel een Taycan, I-Pace of andere auto met hele grote accu, die ook nog eens leeg moet zijn. Niet iedereen rijdt zijn accu leeg en komt laden in etenstijd. Alle auto”s ev schijnt maar 4-5% in stroomverbruik te schelen in belasting. Wat een groter probleem is, is dat zonnepanelen en windmolens grote pieken kunnen veroorzaken elektrische auto’s kunnen die pieken opvangen waardoor het net juist minder belast wordt. Rijden op stroom heeft uiteindelijk heel veel voordelen.

        0 likes
  3. Geen probleem, dan maken ze stroom voor huishoudens met of zonder energieslurpende koude warmtepompjes astronomisch duur, dan kan arme Amerika toch nog gewoon z’n zwaar gesubsidieerde Teslaatjes blijven verkopen. En om de boel als duurzaam en klimaathysterisch te kunnen blijven verkopen kappen we miljoenen bomen om op te stoken in energiecentrales.

    En de door de zionisten gecontroleerde EU zag dat het goed was en de economie en ons bestaan zo sneller finaal afgemaakt kan worden.

    Deze revolutie is gelijk aan die van de Russische van weleer en dient om verder de macht en controle te krijgen over Europa en de slaven.

    Europa moet en zal kapot, daarom heel Afrika naar Europa, incl. de door wijlen ZKH Bernhard daar gemaakte kinderen, heel de economie wederom opgeblazen om deze vervolgens weer compleet in te kunnen laten storten en heel het klimaathysterischebeleid door de strot geduwd om daarmee de finale klap uit te kunnen delen.

    Nederland spant daarbij de kroon in alle opzichten en is dat land helemaal klaar en rijp voor de sloop. En trots dat ze daarop zijn, op de economische-, klimaat- en immigratie-psychopatenrevolutie naar de totale ondergang. Jeeses, geen land in de wereld te vinden dat zo gestoord is als asgrauw-lijkenland Vernederland. Weg met ons!!

    Zet ‘m op Vernederland, jullie doen het top!

    Van mij geen medelijden, omdat je in de kou zit met lege maag en schulden tot aan het plafond voor ‘arme’ alles gratis voor buitenlanders en klimaatleugens, van mij geen sympathie, maar totale minachting en trap in jullie bleke zieke kont voor het rood tekenen in het stemhokje en jubelen “welkom in ons land” alles richting eigen ondergang

    26 likes
    • Denk je echt dat Nederlanders (met of zonder bleke kont) allemaal zo dom zijn en waren om fout te stemmen? Politiek liegt om alles en steelt alles denk je nu echt dat de verkiezingen wel eerlijk zijn? Dat de meerderheid Nederlanders Nederland kwijt willen? Nee hoor,

      28 likes
      • Ja beste Willem, zo oerdom is het grootste gros van de Vernederlanders nog steeds. En fout of goed stemmen is ook een schot in het duister, want op wie stemt men en welke allerheiligste Bilderberg/Israël agenda’s volgens de partijen uiteindelijk wel of niet. Beter is MASSAAL niet te stemmen, maar dat gaat dus niet lukken omdat het bleke retenvolk te dom is voor zichzelf te denken en nog altijd niet genoeg op de koloniën (brood-volk-spelen) zijn terechtgekomen en velen het natuurlijk wel chique (vreten uit de staatsruif) vinden op de gevestigde partijen te blijven stemmen en als lemmingen zich te laten leiden naar de afgronden van de hel. Maar gelukkig discrimineren de sloebers en idioten niet en gelukkig blijven ze geloven in de judassen van de linkse partijen en de kruipezels van ZIO-Brussel (zijn alle partijen). Daarbij op te merken dat links en rechts slechts holle labels zijn. Wil men toch stemmen, dan alles maar massaal op FVD en PVV, niet de redding, maar wel heel vermakelijk om eens te zien hoe deze jongens en meisjes het zullen doen. Graag zou ik een partij willen zien die niet gestuurd wordt door groenen, gristenhonden, jeuden of mislims of welke achterlijke nep idee dan ook.

        Denk vrij, denk onafhankelijk, denk zonder sprookjes, denk voor jezelf, zonder linkse of rechtse religieuze of ideologische labels en vooral: zie wat er achter de gladde smoelen van de rottende kadaverpartijen schuil gaat.

        10 likes
        • Ja daarom vertrouw ik de verkiezingsuitslagen ook nooit omdat die afspraken gemaakt worden middels de Bilderbergconferentie’s,

          10 likes
          • @Willem

            Reken maar! Kerl Hitler, bij leven, of de Italiaanse maffia zou er nog een puntje aan kunnen zuigen. Het is één grote corrupte en misdadige bende!! Rot tot op het bot en rijp voor pek en veren. Politiek en ook koningshuis zijn totaal overbodige, anti-eigen volk producten geworden. Schande en een verknipt zooitje ongeregeld is het geworden. Nul respect.

            8 likes
  4. Het plan om verbrandingsmotoren helemaal te verbieden is niets meer dan een misplaatste grap. Denken dit allemaal op te kunnen vangen met elektromotoren is het bewijs van onvermogen en incompetentie van het hele Haagse zwikkie !Technisch totaal onmogelijk, en al helemaal met die zogenaamd groene stroom !

    25 likes
  5. De Groene khmer heeft het voor het zeggen hier in Nederland, wij ” MOETEN” luisteren. Tijd voor verandering zou ik zeggen.

    20 likes
  6. Als het klimaatspektakel werkelijk zo nijpend was als ze zeggen (3 minuten voor 12) dan maakten ze het ov wel gratis. Nu ze daar zelfs de prijzen van verhoogd hebben is de leugen wel heel zichtbaar geworden.

    17 likes
  7. Ja lol ha ha ha vroeg of laat komen ze er wel achter wat de negatieve effecten er van zijn😭😭😭 . De waarschuwingen in de wind slaan en denken dat achter iedere heuvel de zon schijnt . Ikke geen elektrieke auto hoor 😉

    13 likes
  8. Ben al jaren aan het wijzen wat het stroomverbruik betreft als iedereen elektrisch zal/moet gaan rijden..er is nu al geen stroom genoeg voor de bedrijven en huishoudens.
    België bv voert meer stroom in dan het bijna zelf produceert en dan maar klagen als we een hete zomer en of een strenge winter krijgen, dat er niet genoeg stroom is en dan het afschakelingsplan in werking treed/moet treden. (betekend dat er hele straten/dorpen en zelfs hele steden afwisselend het zonder stroom moeten stellen)

    12 likes
  9. zo recht als ie gaat, naar de afgrond.

    12 likes
  10. ook hier weer.
    de regering bepaald iets.

    NIET GOEDKOPER maar VEEL DUURDER,HEEEEL VEEL DUURDER.

    fff

    12 likes
  11. de overheid maakt meer kapot dan je lief is; de overheid maak alles kapot wat ons lief is

    11 likes
  12. Als we zien dat we over 10 jaar alleen nog maar elektrische auto’s kunnen kopen en dat elektrische stroom de functie van het aardgas heeft overgenomen (voor inductiekookplaat, boiler en warmtepomp), dan mogen er nog wel een flink aantal centrales bijgebouwd worden.
    Ook de capaciteit van het stroomnet in Nederland zal denk ik jammerlijk tekort schieten.
    Wat we eigenlijk zien is dat “vergroening” uiteindelijk zal zorgen voor meer CO2, tenzij ook de elektrische auto’s verboden worden, en daar zal het op uit draaien, iedereen op de fiets.
    En de gewone man met de pet in zijn handen buigen naar Jesse en Rob in hun laatste model Tesla.

    10 likes
  13. Waterstof is de enige oplossing als we zuinig met de fossiele resources willen omgaan. Zuinig niet vanwege CO2 maar omdat uit aardolie tal van belangrijke producten, waaronder zelfs sommige medicijnen, worden gemaakt.

    Dat de netbeheerders bij massief electrisch rijden niet kunnen leveren is al lang bekend. En de helft van de laadbeurt energie gaat ook nog eens in warmte verloren. Electrisch rijden is het zoveelste voorbeeld van bestuurders die niet weten waarover ze het hebben.

    En meneer Musk die lacht zich, al blowend, rot.

    Net zoals de zonnepaneel leveranciers.

    In plaats van de panelen centraal op te stellen plaatsen particulieren die dingen op hun dak.

    Omdat men bij gelijke spanning (230 volt) niet aan het net kan terugleveren, wordt vanuit de inverters maar liefst tot 260 volt in de grid geinjecteerd. Heeft jouw buurman of heb je zelf zonnepanelen? Meet maar eens op een zonnige dag hoeveel spanning er op het stopcontact staat. Leuk voor de levensduur van je apparatuur.

    De netbeheerders erkennen dit als een groot probleem. Ze hebben hierdoor al verschillende schade procedures aan hun broek. Maar daar hoor je niemand over.

    Zelf hebben ze er ook last van. De overspanning door zonnepanelen loopt in de zomer zo hoog op dat electrische kachels in de trafo stations worden bijgeplaatst om spannings pieken van zonnepanelen te dempen. Doen ze dat niet dan branden de trafo’s op een zonnige dag door.

    En zo wordt de bevolking bedonderd. Binnenkort nog eens extra omdat het terugleveren van stroom aan het net niet meer wordt vergoed. Een land met alleen maar verliezers. Nooit is er opbeurend nieuws. Elke dag nieuwe rottigheid. Ik woon zelf in het buitenland en volg het nieuws via de satelliet en internet. Wat je in de Nederlandse media tegenkomt ongekend. Zoveel negativisme. Over alles.

    Ik vraag mij af hoe lang de mensen dit beleid van doemdenkerij, misleiding en bedrog nog accepteren.

    Maar kwaad lost zichzelf op. Een andere hoax, de stikstofneurose, zo las ik, heeft er al toe geleid dat Nederland met de dag kleiner wordt.

    De kust kalft in hoog tempo af doordat, jawel vanwege het zieke stikstofbeleid, geen zand meer mag worden opgespoten. Als om te beginnen Den Haag onder water verdwijnt zijn de inwoners gelijk van dat wanbeleid af. Dat is dan weer mooi meegenomen. Misschien kan Brussel gelijk worden meegenomen. Wat knapt de wereld dan op!

    10 likes
    • Voorlopig ligt het leveren van de zonnepanelen uit China al 3 weken stil. De fabrieken zijn dicht.

      3 likes
    • Ja ja ze noemen de linkse mafferikken niet voor niets milieugekkies, want gek zijn ze. Ze denken dat door dit maffe beleid door de strot te duwen de problemen vanzelf opgelost worden door de wetenschap en het bedrijfsleven, hahahaha en wie gaat dat betalen??? Wij als dom volk, fijn mensen stem vooral links, die denken aan u niet in ieder geval, die denken aan een hemel op aarde, maar die komt niet hoor.

      2 likes
  14. En dat is nog maar één van de problemen. Al die laadplekken nemen parkeerruimte in beslag. En als je naar het winkelcentrum gaat, de auto oplaadt, een paar uur later weer terug komt, kan niemand anders in die tussentijd zijn auto opladen. Of dichter bij huis, je gaat naar binnen, tv-kijken of wat anders en bent een paar uur later weer terug. Auto verplaatsen. Zo blijf je wel bezig. Bron voor ruzies.

    8 likes
  15. Maakt niet uit of het werkt of niet , zolang wij onszelf er maar helemaal scheel aan betalen !!

    Wij mogen geen goedkoop gas van Rusland , ze zijn bang dat Poetin hierdoor een monopoli positie kan krijgen , maar zelf verschaffen ze zich het, wel ten koste van de brave domme burger !!

    8 likes
  16. Nonsens. Het verbruik van 1 electrische auto is ongeveer 3000 KwH per jaar. Dat is gelijk aan het verbruik van ongeveer 1.5 huishouden. Ze hebben het hier over piekvermogen van electrische auto’s en dat is heel wat anders dan verbruik

    6 likes
  17. grote overheid = nog grotere problemen

    5 likes
  18. En milieu vervuilender dan fossiele brandstoffen?

    4 likes
  19. Bomen die dicht bij de netwerkkastjes staan worden uitgedroogd bij de wortels. Bij storm vallen ze om. Zelf gezien. Wifi zorgt ervoor dat het in de zomer heter wordt in de ether. De toppen van de bomen worden gewoon verbrandt. enz. (Straks hebben we alleen nog maar dennenbomen). Misschien krijgen we hierdoor last van die rupsen. Dus stroom/frequentie energie is niet eens milieuvriendelijk.
    Stoppen met die mobieltjes levert ook al heel veel op.
    Waar zijn we in godsnaam mee bezig?

    3 likes
  20. Als die linkse domme regering probeert iets te verbeteren pakt dat altijd 180 graden andersom uit. Laten ze aub het regeren aan de wat rechtsere politici overlaten……

    2 likes
    • We hebben nog nooit een linkse regering gehad. Volgens mij is toch echt rechts die altijd veel geld wil verdienen over de rug van de burger/de ander. Ook over de rug van zwakke mensen en dat vind ik weer heel laag.
      Let wel: ik snap dat je het links noemt, omdat het milieu thema’s zijn, maar laten we het anders gaan benoemen. Nu wordt links en rechts tegen elkaar opgestookt. En daar schiet je ook niks mee op. Ik ben links(omdat ik vind dat je respect voor alle mensen moet hebben) en sta voor echte oplossingen. Die worden vaak tegengehouden door huidige machthebbers/systeem enz.
      Ik stem op de SP(niet voor de EU), maar sta ook niet overal achter. Politieke correctheid, daar kots ik op.
      Eigenlijk is er geen een partij waar ik het nog bij kan vinden.
      Het belastingstelsel wordt verandert en geen een partij heeft hier iets over te zeggen gehad?
      Wedden dat de uitvoering hiervan weer veel problemen gaat geven!
      Links of rechts, het maakt niet veel meer uit. Dus laten we gezamenlijk deze strijd aangaan. Misschien lossen we dan nog iets op. Ben eigenlijk toch wel een beetje jaloers op die brexit. Is toch een begin. Daarna die agenda21/30 opdoeken!

      4 likes
  21. https://www.rainforest-rescue.org/petitions/1182/electric-vehicles-are-stealth-rainforest-killers

    Electric vehicles are stealth rainforest killers!

    Teken de petition, dank je wel

    2 likes
  22. HET probleem is niet e-rijden. Het echte probleem is dat de overheid en dus de coropraties daarboven, vrije energie tegenhoudt.

    Vrije energie IS mogelijk, alleen kunnen ze dat niet controleren omdat het gedecentraliseerd is. Ze kunnen dus niet meten en geven dan hun macht uit handen. DAT IS HET PROBLEEM.

    Als iedereen een eigen vrije energie unit zou hebben, kan iedereen zijn eigen elektrische auto opladen. Dan zijn er geen overbelastingen van het netwerk.

    Maar dat willen ze niet. Ze willen jou laten betalen.

    Of neem zonnepanelen. Daarmee kun je nu ook al je eigen auto opladen.

    2 likes
  23. Een paar electrische autootjes zorgen er blijkbaar al voor dat oms electriciteitsnet wordt overbelast. Als electrisch rikden de.norm wordt en we.daarnaast massaal electrisch gaan verwarmen moet het complete electriciteitsnet dus opgewardeerd worden. Ben benieuwd wat dat gaat kosten. Daarnaast vraag ok me af hoe we al die extra electriciteit gaan opwekken. Of gaan we die afmemen van Poolse kolencentrales?

    2 likes

Laat een bericht achter

Let op! Als je een reactie achterlaat ga je automatisch akkoord met onze spelregels. Klik hier om onze spelregels te zien.

Je e-mail adres wordt niet getoond.Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*

x

Check Also

elektrische auto

Studie: Elektrische auto verre van klimaatvriendelijk. ‘Grote misrekening’

In Duitsland is de elektrische auto ‘verre ...

elektrische auto

Elektrische auto veroorzaakt 1400 extra zwaargewonden. Dit is de reden

De elektrische auto zorgt voor meer zwaar ...