Homepagina » Binnenland » Elektrische auto verbruikt evenveel stroom als 10 huishoudens. Dit zijn de ingrijpende gevolgen
elektrische

Elektrische auto verbruikt evenveel stroom als 10 huishoudens. Dit zijn de ingrijpende gevolgen

Het aantal elektrische auto’s is nog maar een fractie van het totale Nederlandse wagenpark: 1,6 procent. Toch is opladen nu al een probleem.

Het vermogen van laadpalen wordt steeds vaker ingeperkt om stroomstoringen te voorkomen. Eén elektrische auto verbruikt namelijk evenveel stroom als 10 huishoudens.

Als er in een straat 10 auto’s tegelijk opladen, zijn er dus opeens 100 huishoudens extra die stroom verbruiken.

Op zwart

Dit kan leiden tot overbelasting en stroomstoringen.

In Amsterdam leveren laadpalen ’s avonds al minder stroom om te voorkomen dat de hele stad op zwart gaat.

Bij een verlaagd vermogen duurt het wel een dag voordat bijvoorbeeld een Tesla Model X volledig opgeladen is.

Pas het begin

“Dit is pas het begin,” aldus Elaad.nl, een samenwerkingsverband van netbeheerders.

“Het bestaande stroomnet zal hierdoor steeds zwaarder worden belast,” liet de organisatie weten.

Om de capaciteit te vergroten zijn investeringen van vele miljarden euro’s nodig.

Fors duurder

Eén oplossing is volgens hoogleraar Bert van Wee om het laden ’s avonds – en daar heb je het al – twee keer zo duur te maken.

Onlangs werd al bekend dat het opladen van elektrische auto’s fors duurder is geworden.

Niet beter

Zo betaalt u bij Ionity, één van de grootste aanbieders van snelladers, geen acht euro meer per laadbeurt, maar tot wel 50 euro.

De RAI Vereniging zei dat het enthousiasme om elektrisch te gaan rijden er niet beter op wordt.

[AD]
0 0 stem
Beoordeel dit artikel
+
Meld je aan op onze GRATIS NineForNews PUSH meldingen
Aanmelden
+
Volg ons GRATIS NineForNews Telegram kanaal
Volgen
Kom shoppen in de NineForNews Webshop. T-shirts, tassen, caps, mokken, en nog veel meer!

Over Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.
guest
41 Reacties
Oudste
Nieuwste Meeste stemmen
Inline Reacties
Alle reacties zien
Willem
Willem
11 maanden geleden

Het elektrisch rijden is een dood paard aan een touw, veel laadpalen worden uitgezet of het laadvermogen wordt minder gemaakt anders worden hele woonwijken overbelast. We weten het allemaal en toch maar blijven pushen met de wind en zonne-energie en meer van die nonsens. Gas is het beste en gewoon op benzine of beter nog diesel blijven rijden, er is olie zat, het zou volgens de wetenschappers in 1950 al schaars worden en in 1980 op zijn, altijd maar paniek en negativiteit veroorzaken daar zijn ze goed, alles voor de mighty dollar.

Rob
Rob
Reactie op  Willem
11 maanden geleden

@Willem, ik hoorde eens zeggen dat aan de olievoorraad nooit een einde komt. Het zou een soort afvalprodukt zijn dat uit bacteriën (of zo) voort komt in de aardbodem. Die schijnen dus olie te produceren, de rest is geen olieproductie maar oliewinning. De elite is wel van mening van dat bepaalde priveleges alleen voor hen beboeld zijn. In die zin kan het ook zijn dat de boel zodanig gestuurd wordt dat straks alleen de kapitalisten in staat zijn de kosten te betalen om je te verplaatsen met een eigen auto. Over vliegen wordt hetzelfde geschreven. Uiteindelijk komt het er dan op neer dat iedereen aan huis gekluisterd is terwijl de zelfbenoemde ‘uitverkorenen’ zich kunnen verplaatsen over de planeet. Dat zou wel aansluiten bij hun plan om de mens in mega steden ‘op te sluiten’ zodat zij de rest van de planeet voor zichzelf hebben. Het onbetaalbaar maken van transport zorgt er vanzelf voor dat je niet veel verder komt dan je eigen omgeving waar je woont. Maar er is aardig wat informatie dat ze geen controle meer hebben. De top is dan al de macht kwijt. Dan ziet het er naar uit dan het alleen de trekpoppen zijn die dat nog steeds proberen door te drukken.

Joos
Joos
Reactie op  Rob
10 maanden geleden

Dit is weer zo’n nep nieuwsbericht. Een BEV kan tot 10x zoveel als een huishouden op een dag gebruiken maar dan heb je wel een Taycan, I-Pace of andere auto met hele grote accu, die ook nog eens leeg moet zijn. Niet iedereen rijdt zijn accu leeg en komt laden in etenstijd. Alle auto”s ev schijnt maar 4-5% in stroomverbruik te schelen in belasting. Wat een groter probleem is, is dat zonnepanelen en windmolens grote pieken kunnen veroorzaken elektrische auto’s kunnen die pieken opvangen waardoor het net juist minder belast wordt. Rijden op stroom heeft uiteindelijk heel veel voordelen.

edwin
edwin
Reactie op  Willem
11 maanden geleden

Willem gas en olie zal er altijd blijven het word automatisch aangevuld, dit komt uit het binnenste van de aarde het heeft niets met te maken met vergaande bomen en planten resten te maken, is onderzocht, de lege olie en aardgas putten worden gewoon weer aangevuld in de loop van de jaren, als je naar gas boort heb je eigenlijk de minst vervuilende industrie op kernenergie na

Aad
Aad
Reactie op  edwin
11 maanden geleden

Daar zullen ze in Groningen wel blij mee zijn, als het tenminste snel genoeg gaat.

E-rijden alleen voor lease auto’s, de rest rijdt toch minder omdat ze het zelf moeten betalen.

Philip
Philip
11 maanden geleden

Ben al jaren aan het wijzen wat het stroomverbruik betreft als iedereen elektrisch zal/moet gaan rijden..er is nu al geen stroom genoeg voor de bedrijven en huishoudens.
België bv voert meer stroom in dan het bijna zelf produceert en dan maar klagen als we een hete zomer en of een strenge winter krijgen, dat er niet genoeg stroom is en dan het afschakelingsplan in werking treed/moet treden. (betekend dat er hele straten/dorpen en zelfs hele steden afwisselend het zonder stroom moeten stellen)

Henk
Henk
11 maanden geleden

Ja lol ha ha ha vroeg of laat komen ze er wel achter wat de negatieve effecten er van zijn😭😭😭 . De waarschuwingen in de wind slaan en denken dat achter iedere heuvel de zon schijnt . Ikke geen elektrieke auto hoor 😉

Herman de Graaf
Herman de Graaf
11 maanden geleden

Elektrisch rijden is leuk voor golfkarretjes, boodschappen auto’s, tweewielers etc..
Serieus transport is niet economisch en aan de macro kant technisch nauwelijks haalbaar.
Dankzij een sterke lobby wordt ons land naar de afgrond geduwd.
En onze volksvertegenwoordigers …. die keken toe, terwijl zij wachten op een leuk baantje in de toekomst.
Want als één groep verschrikkelijk in gebreke blijft, dan zijn het onze volksvertegenwoordigers. De ja-knikkers. Ze zijn te dom en initiatiefloos. Gebukt onder de partijprogramma’s onze toezicht van een links dictaat (clubjes gefinancierd door George Sorros ??)
Dit valt onder dezelfde noemer als gasloze huizen, windmolenparken en zonnepanelen.
Het wordt tijd dat de bevolking zelf het heft in handen neemt, anders vrees ik dat we onszelf gigantisch in de vingers aan het snijden zijn.

Dolex
Dolex
Reactie op  Herman de Graaf
10 maanden geleden

Energieverbruik van een BMW i3
Een BMW i3 kan op de accu van 27.2 kWh in de praktijk ongeveer 170 km rijden.
27.2 kWh / 170 km = 16 kWh/100km
NB: laadverliezen worden niet meegenomen in ‘Verbruik Voertuig’ cijfers, maar zijn wel verrekend in ‘Verbruik Totaal’ of ‘Verbruik Normering’ cijfers.

Equivalent benzineverbruik van een BMW i3
Een BMW i3 heeft een gemiddeld verbruik van 16 kWh/100km (zie boven)
16 kWh/100km / 8.9 kWh/l = 1.8 l/100km

**** Een BMW i3 heeft in de praktijk dus een vergelijkbaar benzineverbruik van 1 op 56 (!) *****

Lees ook:
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/elektrische-auto-s-zijn-pas-na-700-000-kilometer-groener-dan-auto-s-op-benzine-klopt-dit-wel~b8bcbd36/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

PHILIPPE
PHILIPPE
Reactie op  Dolex
10 maanden geleden

Weet je dat om 6L brandstof aan de pomp klaar te brengen er 46kw electriciteit nodig is dat is al snel 250 km voor E-wagen! Voor de tegenstanders die dan beginnen te toeteren kobalt is kinderarbeid, 90% wordt industrieel gewonnen maar kobalt wordt evenzeer in S-fone gebruikt om staal te harden en op nog vele andere manieren! HET PROBLEEM is dat omdenken en veranderen niet voor iedereen makkelijk is!

hein Hakkens
hein Hakkens
Reactie op  Dolex
10 maanden geleden

Hee ! das handig ! om de extreme productiekosten van de accus (tevens kinderarbeid gerelateerd) en het milieutechnisch afbreken van deze elektrische auto’s accues niet mee te nemen in deze simpele berekening. Ik zeg ; terug naar de rekentafel jij !

IIS
IIS
11 maanden geleden

Geen probleem, dan maken ze stroom voor huishoudens met of zonder energieslurpende koude warmtepompjes astronomisch duur, dan kan arme Amerika toch nog gewoon z’n zwaar gesubsidieerde Teslaatjes blijven verkopen. En om de boel als duurzaam en klimaathysterisch te kunnen blijven verkopen kappen we miljoenen bomen om op te stoken in energiecentrales.

En de door de zionisten gecontroleerde EU zag dat het goed was en de economie en ons bestaan zo sneller finaal afgemaakt kan worden.

Deze revolutie is gelijk aan die van de Russische van weleer en dient om verder de macht en controle te krijgen over Europa en de slaven.

Europa moet en zal kapot, daarom heel Afrika naar Europa, incl. de door wijlen ZKH Bernhard daar gemaakte kinderen, heel de economie wederom opgeblazen om deze vervolgens weer compleet in te kunnen laten storten en heel het klimaathysterischebeleid door de strot geduwd om daarmee de finale klap uit te kunnen delen.

Nederland spant daarbij de kroon in alle opzichten en is dat land helemaal klaar en rijp voor de sloop. En trots dat ze daarop zijn, op de economische-, klimaat- en immigratie-psychopatenrevolutie naar de totale ondergang. Jeeses, geen land in de wereld te vinden dat zo gestoord is als asgrauw-lijkenland Vernederland. Weg met ons!!

Zet ‘m op Vernederland, jullie doen het top!

Van mij geen medelijden, omdat je in de kou zit met lege maag en schulden tot aan het plafond voor ‘arme’ alles gratis voor buitenlanders en klimaatleugens, van mij geen sympathie, maar totale minachting en trap in jullie bleke zieke kont voor het rood tekenen in het stemhokje en jubelen “welkom in ons land” alles richting eigen ondergang

Willem
Willem
Reactie op  IIS
11 maanden geleden

Denk je echt dat Nederlanders (met of zonder bleke kont) allemaal zo dom zijn en waren om fout te stemmen? Politiek liegt om alles en steelt alles denk je nu echt dat de verkiezingen wel eerlijk zijn? Dat de meerderheid Nederlanders Nederland kwijt willen? Nee hoor,

IIS
IIS
Reactie op  Willem
11 maanden geleden

Ja beste Willem, zo oerdom is het grootste gros van de Vernederlanders nog steeds. En fout of goed stemmen is ook een schot in het duister, want op wie stemt men en welke allerheiligste Bilderberg/Israël agenda’s volgens de partijen uiteindelijk wel of niet. Beter is MASSAAL niet te stemmen, maar dat gaat dus niet lukken omdat het bleke retenvolk te dom is voor zichzelf te denken en nog altijd niet genoeg op de koloniën (brood-volk-spelen) zijn terechtgekomen en velen het natuurlijk wel chique (vreten uit de staatsruif) vinden op de gevestigde partijen te blijven stemmen en als lemmingen zich te laten leiden naar de afgronden van de hel. Maar gelukkig discrimineren de sloebers en idioten niet en gelukkig blijven ze geloven in de judassen van de linkse partijen en de kruipezels van ZIO-Brussel (zijn alle partijen). Daarbij op te merken dat links en rechts slechts holle labels zijn. Wil men toch stemmen, dan alles maar massaal op FVD en PVV, niet de redding, maar wel heel vermakelijk om eens te zien hoe deze jongens en meisjes het zullen doen. Graag zou ik een partij willen zien die niet gestuurd wordt door groenen, gristenhonden, jeuden of mislims of welke achterlijke nep idee dan ook.

Denk vrij, denk onafhankelijk, denk zonder sprookjes, denk voor jezelf, zonder linkse of rechtse religieuze of ideologische labels en vooral: zie wat er achter de gladde smoelen van de rottende kadaverpartijen schuil gaat.

Willem
Willem
Reactie op  IIS
11 maanden geleden

Ja daarom vertrouw ik de verkiezingsuitslagen ook nooit omdat die afspraken gemaakt worden middels de Bilderbergconferentie’s,

IIS
IIS
Reactie op  Willem
11 maanden geleden

@Willem

Reken maar! Kerl Hitler, bij leven, of de Italiaanse maffia zou er nog een puntje aan kunnen zuigen. Het is één grote corrupte en misdadige bende!! Rot tot op het bot en rijp voor pek en veren. Politiek en ook koningshuis zijn totaal overbodige, anti-eigen volk producten geworden. Schande en een verknipt zooitje ongeregeld is het geworden. Nul respect.

salvar
salvar
11 maanden geleden

zo recht als ie gaat, naar de afgrond.

exegese
exegese
11 maanden geleden

Het plan om verbrandingsmotoren helemaal te verbieden is niets meer dan een misplaatste grap. Denken dit allemaal op te kunnen vangen met elektromotoren is het bewijs van onvermogen en incompetentie van het hele Haagse zwikkie !Technisch totaal onmogelijk, en al helemaal met die zogenaamd groene stroom !

Dolex
Dolex
Reactie op  exegese
10 maanden geleden

Daarom rijdt de NS ook met stoomtreinen, en hebben we allemaal kaarsen en olielampen in huis.

Joris
Joris
11 maanden geleden

Als we zien dat we over 10 jaar alleen nog maar elektrische auto’s kunnen kopen en dat elektrische stroom de functie van het aardgas heeft overgenomen (voor inductiekookplaat, boiler en warmtepomp), dan mogen er nog wel een flink aantal centrales bijgebouwd worden.
Ook de capaciteit van het stroomnet in Nederland zal denk ik jammerlijk tekort schieten.
Wat we eigenlijk zien is dat “vergroening” uiteindelijk zal zorgen voor meer CO2, tenzij ook de elektrische auto’s verboden worden, en daar zal het op uit draaien, iedereen op de fiets.
En de gewone man met de pet in zijn handen buigen naar Jesse en Rob in hun laatste model Tesla.

J@n
11 maanden geleden

De Groene khmer heeft het voor het zeggen hier in Nederland, wij ” MOETEN” luisteren. Tijd voor verandering zou ik zeggen.

Jeff
Jeff
11 maanden geleden

Als het klimaatspektakel werkelijk zo nijpend was als ze zeggen (3 minuten voor 12) dan maakten ze het ov wel gratis. Nu ze daar zelfs de prijzen van verhoogd hebben is de leugen wel heel zichtbaar geworden.

x

Check Also

elon musk

Elon Musk weigert coronavaccin te nemen, noemt Bill Gates ‘sukkel’

Tesla-baas Elon Musk heeft gezegd dat hij ...

elektrische auto

Elektrische auto zorgt ook voor veel CO2, geeft Polestar toe

Autofabrikanten moeten open en eerlijk zijn over ...

Waarom Pushmeldingen?

Facebook en Twitter censureren steeds meer. Het nieuws dat NineForNews brengt wordt steeds vaker door ze geblokkeerd.

Met pushmeldingen informeren we je rechtstreeks, zonder risico op deze censuur.

Waarom Telegram?

Overheidscorruptie anno 2020 wordt steeds erger. Websites en domeinen worden in beslag genomen, omdat de criminele regering geen tegengeluid duldt.

Ons Telegram kanaal staat los van onze websites. Daar krijg je een overzicht van onze berichten, ook als we 'ineens' verdwijnen.

Stuur jouw ideeBedenk een idee, kreet of one-liner voor op onze producten.

Elke maand kiezen we de beste, leukste of meest originele inzending. En als dat jouw inzending is, win je een T-shirt met jouw idee erop!

41
0
We lezen graag je reactie!x