Bewustzijn

Europese crisis is niet alleen economisch, maar ook spiritueel

Help mee door dit artikel met je vrienden op je social media te delen!
Er is helaas geen gesproken versie van dit artikel beschikbaar

Volgens de Poolse filosoof Marcin Król heeft Europa te maken met een economische, een politieke, een spirituele en een beschavingscrisis.

Geen enkele Europese samenleving wil een federaal Europa. Zelfs al zou men erin slagen dit nieuwe Europa vorm te geven, zou het volledig verschillen van het Europa dat wij als onze bestaansvorm beschouwen.

---Lees verder na dit advertentieblokje---
https://www.ninefornews.nl/wp-content/uploads/2024/09/banner8.png

Oplossingen worden volgens Król in het heden gezocht. We willen alles hier en nu oplossen, bij voorkeur door middelen in te zetten die we goed kennen.

Vier grote breuken

We maken gebruik van de gebaande paden omdat we niet weten wat we anders zouden moeten doen. Je zou kunnen zeggen dat Europa vandaag de dag vooral wordt gekenmerkt door angst. Król spreekt van intellectuele en geestelijke angst.

Hij ziet de huidige toestand van het hulpeloze Europa als het gevolg van vier grote breuken in de spiritualiteit en filosofie van de moderne tijd. Als eerste noemt hij de tegenstelling tussen religie en het mysterie als sleutel tot het begrip van de wereld en het idee dat alle religie bijgeloof is.

De tweede breuk is volgens hem die tussen het nationalisme en de natiestaat, en de waarden en praktijk van het universalisme. De tegenstelling tussen het utilitarisme, of het streven naar plezier, en de neiging van individuen om zich te beperken tot behoedzaamheid en bescheiden doeleinden, is volgens hem de derde breuk, gevolgd door die van democratie, de gemeenschapszin, en het liberalisme als motor van individuele vrijheid.

Status quo

Het probleem is volgens Król niet zozeer ons onvermogen om te anticiperen, maar onze aarzeling om daadkrachtig op te treden. De voorgestelde methoden die door talloze economen waren voorgesteld om uit de crisis te komen zijn niet alleen volslagen ineffectief, maar ook totaal ongeschikt om de diepere geestelijke en intellectuele oorzaken van de crisis aan te pakken, aldus Król.

Democratie moet van nature betrekking hebben op alle burgers. Iedere vorm van elitair gedrag moet worden uitgesloten. Schep een gezamenlijke emotionele toestand om burgers ondanks hun meningsverschillen te verenigen.

Volgens Król moeten we eerst bepalen wat onze individuele of groepsbelangen zijn. We moeten weten hoe we prioriteiten moeten stellen. Alleen dan kunnen we verder komen dan een simpele aanpassing aan de status quo.

Bron: Presseurope.eu

Gerelateerd:

 

0 0 stemmen
Beoordeel dit artikel

Interessant

Vind je dit artikel interessant?
Deel het met kennissen op je Socials!
+
Meld je aan op onze gratis PUSH meldingen
Aanmelden
?
+
Volg ons op ons gratis Telegram kanaal
Volg Ons
?
+
Steun ons met een vrijwillige bijdrage
Doneer
?

Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.
guest

13 Reacties
Oudste
Nieuwste Meeste stemmen
Inline Reacties
Alle reacties zien
frans
frans
11 jaren geleden

Een economische, politieke, en spirituele crisis is een beschavingscrisis. Het gaat om economisch = materieel, politiek = taal verbale actie en het geestelijke aspect van de mens. In het boeddhisme spreekt met over de drie-eenheid lichaam, spraak en geest. Als die niet menselijk meer zijn dat wil zeggen dat het economisch belang –zie wat er vandaag de dag gebeurt in ons land- prioriteit heeft, dan glijd de maatschappij af naar BARBARISME. Mensen worden dan gebruikt als middel – om de economie te stimuleren- en niet meer als mens gezien. Dat is wat vandaag aan de hand is!

Bert
Bert
11 jaren geleden

Volgens de Poolse filosoof Król moeten we weer begrijpen waar onze werkelijke belangen liggen. Die vraag van Król, komend uit het katholieke Polen, wil ik hier wel even beantwoorden. Die vraag (Waartoe zijn wij op aard?) staat namelijk in de katholieke kathechismus en het antwoord hierop luidt als volgt:

Om God te dienen en zo hier en in het hiernamaals gelukkig te woorden.

Het kan volgens mij nog wel eens een hele dobber worden om alle Europese neuzen die kant op te krijgen.

Bert
Bert
11 jaren geleden

[quote name=”frans”]Een economische, politieke, en spirituele crisis is een beschavingscrisis. Het gaat om economisch = materieel, politiek = taal verbale actie en het geestelijke aspect van de mens. In het boeddhisme spreekt met over de drie-eenheid lichaam, spraak en geest. Als die niet menselijk meer zijn dat wil zeggen dat het economisch belang –zie wat er vandaag de dag gebeurt in ons land- prioriteit heeft, dan glijd de maatschappij af naar BARBARISME. Mensen worden dan gebruikt als middel – om de economie te stimuleren- en niet meer als mens gezien. Dat is wat vandaag aan de hand is![/quote]
De teloorgang van Europa nam zijn aanvang toen men de drie-eenheid van ‘geloof, hoop en liefde’ inruilde door die van ‘vrijheid, gelijkheid en broederschap’, waarin voor God geen plaats meer was.

Lilian
Lilian
11 jaren geleden

[quote name=”Bert”]Volgens de Poolse filosoof Król moeten we weer begrijpen waar onze werkelijke belangen liggen. Die vraag van Król, komend uit het katholieke Polen, wil ik hier wel even beantwoorden. Die vraag (Waartoe zijn wij op aard?) staat namelijk in de katholieke kathechismus en het antwoord hierop luidt als volgt:

Om God te dienen en zo hier en in het hiernamaals gelukkig te woorden.

Het kan volgens mij nog wel eens een hele dobber worden om alle Europese neuzen die kant op te krijgen.[/quote]

En waarom vind je het belangrijk dat een ander dat ook vindt? Is het niet voldoende dat ieder zijn eigen pad/geloof beloopt?

Back to top button
13
0
We lezen graag je reactie!x