Pepsi gaat de light-varianten van cola in de Verenigde Staten vervangen. Amerikanen drinken nu nog aspartaam in hun Diet Pepsi, maar na de zomer wordt dat sucralose, ook wel bekend als Splenda.
De reden voor de wijziging is de sterke terugloop in de verkoop van light-frisdranken. Volgens Pepsi heeft aspartaam een slechte naam gekregen en is dat de belangrijkste reden van de dalende populariteit.
Ook concurrent en marktleider Coca-Cola verkoopt minder cola met zoetstoffen, hoewel dat bedrijf geen plannen heeft om te stoppen met aspartaam. In de afgelopen drie maanden werd alleen al 20 procent minder verkocht.
Diabetes
De nationale gezondheidsdienst stelt dat aspartaam veilig is, maar Amerikaanse consumenten denken daar anders over. Sucralose heeft geen last van een negatief imago. De wijziging wordt alleen in de VS doorgevoerd en niet in andere landen.
Onderzoekers van het Israëlische Weizmann Instituut zeiden vorig jaar dat zoetjes, lightproducten en caloriearme drankjes sneller leiden tot stofwisselingsafwijkingen, waaronder diabetes. Dit bleek uit onderzoek van het blad Nature na testen bij mensen en muizen. De kans op diabetes wordt vergroot doordat de zogenaamde lightproducten meer suiker aanmaken in het bloed.
[HLN]
VIDEO: Mysterieuze grotten gevonden in Chili
Kunstmatige zoetstoffen zetten je lichaam op een dwaalspoor
Premier Rutte loog bij Op1 over prijsplafond energie: ‘Dit is nadrukkelijk niet waar’
Drie politici, waaronder jeugdzorgbaas, ontmaskerd als pedofielen. Omvangrijk Brits misbruikschandaal breidt zich uit
Ondertussen in Zweden: ‘Het voelt soms alsof corona überhaupt niet bestaat’
Deze arts heeft 20.000 coronapatiënten succesvol behandeld met hydroxychloroquine
Genetisch aangepast voedsel geweerd uit Duitsland
IC-verpleegkundige luidt noodklok: ‘Meerderheid patiënten is ingeënt, dit is een nachtmerrie’
Farma-industrie steekt veel geld in patientenclubs