Zender Arte wil met de documentaire ‘Cholesterol, de grote bluf’ laten zien dat de rol die cholesterol speelt bij hart- en vaatziekten al jaren sterk wordt overdreven.
Hoe kon één Amerikaans onderzoek uit de jaren vijftig, dat het aan bewijs ontbreekt, dat teweegbrengen?
Slechts enkele onderzoekers onderzochten ook de andere kant van het verhaal en stuitten daarbij op hevig verzet van Big Pharma en de voedselindustrie.
Weggelaten
Ancel Keys, een psycholoog van de Universiteit van Minnesota, publiceerde in 1953 een grafiek waaruit een duidelijk verband tussen de consumptie van verzadigde vetten en het aantal sterftegevallen als gevolg van hart- en vaatziekten moest blijken.
Keys wees cholesterol aan als boosdoener. Later bleek dat hij gegevens die in strijd waren met zijn theorie gewoon had weggelaten.
In landen als Frankrijk consumeerden mensen veel dierlijke vetten, maar kwamen hart- en vaatziekten relatief weinig voor.
Geen causaal verband
Er werd veel geld gepompt in onderzoek dat erop gericht was de hypothese van Keys – dat dierlijke vetten het cholesterolgehalte en daarmee het aantal hart- en vaatziekten doen toenemen – te bevestigen.
De onderzoekers kwamen echter tot de ontdekking dat cholesterol slechts een klein risico met zich meeneemt en dat er geen causaal verband is tussen cholesterol en hart- en vaatziekten.
Zondebok
De echte risicofactoren voor dergelijke ziekten zijn roken, hoge bloeddruk, obesitas en een gebrek aan lichaamsbeweging.
Ondanks deze bevindingen wordt er steeds meer geld geïnvesteerd in studies die cholesterol als zondebok aanwijzen.
Waarom blijft men volhouden dat er een verband is, terwijl het wetenschappelijk bewijs daarvoor ontbreekt?
Bekijk de documentaire hier in zijn geheel.
[Arte]
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Landbouwministerie wil stok achter de deur om boeren te onteigenen, CDA is het er ‘helemaal mee eens’
Wat je moet weten over het zeer toxische, mogelijk dodelijke en ineffectieve vogelgriepvaccin
Waar acupunctuur het brein prikkelt zodat chi weer kan stromen
Kijk: Pepijn van Houwelingen maakt kritische opmerking en wordt door D66 uitgemaakt voor ‘complotdenker’
Montana: UFO’s en buitenaardsen
Mysterieuze Planeet X wordt binnen 10 jaar gevonden, claimen deze astronomen
Kijk, dat ben ik als prinses. Is deze vier jaar oude jongen de reïncarnatie van Diana?
Volgens het CBS is sinds 2005 geen enkele persoon meer overleden door vaccinatie, dit zijn de echte cijfers
Finland overweegt burgers gratis geld te geven