Homepagina » Gezondheid » Kurkuma, wat doet het en hoe gebruik je het?
Kurkuma, wat doet het en hoe gebruik je het?

Kurkuma, wat doet het en hoe gebruik je het?

Kurkuma, ook wel geelwortel genoemd, en gemberwortel zijn afkomstig van dezelfde botanische familie. In India en China wordt kurkuma al heel lang medicinaal gebruikt, zowel in- als uitwendig. De meeste mensen kennen kurkuma vooral als een culinair kruid dat je kunt halen bij de toko of supermarkt, en dat gebruikt wordt voor de smaak en om bijv. rijst geel te kleuren. Ook als ingrediënt van het specerijenmengsel ‘kerrie’ is kurkuma bij velen bekend.

Kurkuma heeft echter veel meer te bieden. Het bevat o.a. curcumine, turmeron en zingiberon, en is een goede bron voor vitamine A. Het is tevens een anti-oxidant en ontstekingsremmer.

Wanneer kurkuma gebruiken?

Er zijn heel veel ziektebeelden waarbij kurkuma goed in te zetten is. Het staat bekend om zijn weerstand verhogende en immuunsysteem versterkende kwaliteiten. We zetten even wat klachten en problemen op een rij waarbij je kurkuma kunt gebruiken:

  • leveraandoeningen
  • darmklachten
  • menstruatieproblemen
  • verkoudheid
  • keelontsteking
  • gewrichtsontsteking
  • huidaandoeningen
  • kiespijn
  • bloedarmoede
  • kanker
  • malaria
  • hart- en vaatziekten
  • trombose
  • diabetes
  • Alzheimer
  • Multiple Sclerose

En deze lijst is nog veel langer te maken.

Let op!

Een paar kanttekeningen willen we wel nog plaatsen.

  1. Net als bij gember is het voor maagpatiënten niet altijd verstandig om kurkuma in grote hoeveelheden te gaan gebruiken.
  2. Als je bloedverdunners gebruikt is het onverstandig om hoge doses kurkuma in te nemen.
  3. Bij galproblemen (galstenen of aandoeningen aan de galblaas) is het beter geen kurkuma te gebruiken.

In de drie hierboven genoemde gevallen kun je altijd beter eerst met je (huis)arts overleggen dat je kurkuma wilt gaan gebruiken en hierover advies inwinnen.

Opname door het lichaam

Kurkuma heeft een beetje ‘hulp’ nodig om te zorgen dat de curcumine goed door het lichaam kan worden opgenomen. Daar zijn twee methoden voor, die je het beste gelijktijdig kunt toepassen. Namelijk de kurkuma mengen met ca. 10% zwarte peper en het altijd innemen met een oliehoudende substantie, bijv. kokos- of olijfolie, omdat curcumine niet in water oplosbaar is en wel in olie.

Je kunt kurkuma gebruiken door het te mengen met groenten- en fruitsmoothies, of als extra smaakmaker door het eten.

Culinaire TIP

Doe een flinke lepel kokosolie in een wok of hapjespan en laat dit heet worden. Daarna doe je er verse (biologische) groenten in, bijv. ui, prei, broccoli, paprika, champignons, wortel en courgette, en je roerbakt dit tot het beetgaar is.

Als je er liever meer een ‘saus’ van maakt, zodat het geheel smeuïg wordt, kun je wat water of kokosmelk bij de groenten doen en dit bijv. indikken met wat johannesbroodpitmeel (bloem of maïzena kan ook).

Breng de groenten op smaak met wat zeezout (bij voorkeur oerzout of Keltisch zeezout), paprikapoeder, zwarte peper, flink wat kurkuma, gember en wat rozemarijn en/of salie. Serveer dit met zilvervliesrijst en je hebt een heerlijke en gezonde vegetarische maaltijd.

Op NineForNews.nl zijn in de loop der tijd al vele artikelen verschenen over de werking van kurkuma. Klik HIER om een overzicht van deze artikelen te zien.

+
Meld je aan op onze GRATIS NineForNews PUSH meldingen
Aanmelden
+
Volg ons GRATIS NineForNews Telegram kanaal
Volgen
KLIK HIER en zeg NEE tegen een corona-vaccinatie d.m.v. T-shirts, sweaters, mokken, etc.

Over Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.
  • Ally schreef:

    Als ik plakjes verse kurkuma toevoeg aan thee, moet ik dit dan eerst schillen of wellicht raspen? Wat is de beste manier om de kurkuma goed zijn werking te laten doen? Alvast hartelijk dank!

    39 likes
  • Elise49 schreef:

    Je kunt gewoon 1 x per week nasi of bami maken. Ik gebruik de nasi goreng kruiden van Inproba. Kost weinig(23 cent) en is 100% natuurlijk.(tenminste dat staat erop). Met een nasi/bamipakket, waarin een verse Spaanse peper zit, dan heb je een complete maaltijd met de tegenwoordige gezondheidstips.

    1 likes
  • Freba schreef:

    Helemaal eens v.w.b. het bordje nasi of bami. Gewoon simpel eten. Niks geen bedjes van dit en dat. Al dat hoogdravende eten. Oosterlingen die dit eten al honderden jaren verorberen , hebben minder last van darmkanker en overige kankers. En niet in de laatste plaats worden deze mensen zonder al die pillentroep ouder.

    0 likes
  • x

    Check Also

    trauma-arts

    Trauma-arts: ‘We moeten NIET wachten op het coronavaccin’

    Nu het coronavirus in veel landen weer ...

    lockdowns

    Lockdowns en afstand houden verzwakken ons immuunsysteem, zegt wetenschapper

    Lockdowns kunnen mensen gevaarlijk kwetsbaar maken voor ...

    >