De Amerikaanse luchtmacht heeft aanvallen uitgevoerd op de volksmilitie Hashd al-Shaabi, een officieel onderdeel van het Iraakse leger dat strijdt tegen terrorisme.
De aanval vond plaats bij de grens met Syrië. Vele Irakezen beginnen nu vraagtekens te zetten bij de Amerikaanse betrokkenheid in Irak.
De Iraakse vicepresident Nouri al-Maliki heeft felle kritiek geuit op de Amerikaanse aanwezigheid in zijn land.
Eer
“Zij [de VS] zeggen dat de overwinning aan hen te danken is, maar in werkelijkheid gaat het om een overwinning van het Iraakse leger,” zei hij.
“Ze hebben luchtsteun gegeven, maar de eer komt toe aan de Iraakse soldaten, de volksmilitie en de Iraakse luchtmacht,” voegde hij toe.
Ali Hasim Huseyni, een commandant van Hashd al-Shaabi, zei: “Amerikaanse toestellen hebben onze Seyid Suheda-eenheid gebombardeerd.”
Veroordelen
Bij de aanval kwam een ‘groot aantal’ strijders om het leven, zo heeft de groep geclaimd.
“De gewonden zijn overgebracht naar diverse ziekenhuizen in Irak. Sommigen verkeren in kritieke toestand. Wij veroordelen deze doelbewuste aanval ten strengste,” zei Huseyni.
Sayyid al-Shuhada, een lid van de groep, zei dat ze in de provincie Anbar werden gebombardeerd door Amerikaanse toestellen en dat daarbij veel slachtoffers zijn gevallen.
Niet zwijgen
“Wij zullen niet zwijgen over dit incident,” waarschuwde hij.
Hoewel de VS claimt in Irak tegen terrorisme te strijden, probeert het land in werkelijkheid de alliantie tussen Irak en diens buurlanden Syrië en Iran te dwarsbomen.
De aanval op de volksmilitie toont dat de VS steeds vaker pogingen onderneemt om onrust te stoken.
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Ik voel mijn benen niet meer. Deze man belandde op spoedeisende hulp na de griepprik
Speciaal plekje in de hel gereserveerd voor oorlogscrimineel George W. Bush. Journalist haalt snoeihard uit
Volksgezondheid gekoppeld aan klimaatverandering: ‘Dit is een hele zorgelijke ontwikkeling’
Europarlementariër: ‘Koningin Maxima pleit met digitaal geld voor slavernij’
Kijk: Minister beschuldigt Gideon van Meijeren van verspreiden ‘complottheorieën’ over anti-migratieprotest
Arts Zev Zelenko waarschuwt voor ‘wereldwijde genocidale gebeurtenis’
“De oorzaak van onze ziekte is het westerse kapitalisme”
Hoe kan het dat alléén FVD voor deze motie over de aanslagen op Nord Stream heeft gestemd?
Je mag van de media geen complottheorieën over de novitsjok-vergiftiging lezen. Zie hier waarom